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Der Urologe

, Volume 36, Issue 5, pp 426–431 | Cite as

The artificial urinary sphincter AMS 800 in the treatment of complex female urinary incontinence: indications, results, complications and risk factors

Indikationen, Ergebnisse, Komplikationen und Risikofaktoren
  • M. Heitz
  • R. Olianas
  • F. Schreiter
Zum Thema

Summary

Indications, results and complications of 144 women who have undergone implantation of the current model AMS 800 since 1983 and remained in continuous follow-up in our department are presented. Included are 70 patients suffering from stress urinary incontinence (SUI) type III after 208 previously unsuccessful incontinence procedures, 54 patients with incontinence due to neurogenic bladder dysfunction (NBD) and 20 patients with congenital or acquired internal sphincter weakness of other causes. In the NBD group, apart from sphincter implantation a total of 113 additional operations were necessary due to complex malfunctions of the urinary tract: augmentation ileocystoplasty in 51 patients, ureterocystoneostomy in 23 patients and 43 operations at the bladder neck. One hundred and twenty-six patients (86 %) achieved total continence and 5 patients (3 %) were significantly improved. In 9 females (6 %) incontinence persisted, and 4 patients ultimately underwent urinary diversion into a Kock pouch. With the implanted artificial sphincter 116 patients (81 %) are able to empty their bladder spontaneously, without residual urine and without the necessity of intermittent self catheterisation. Under the aforementioned conditions implantation of the artificial urinary sphincter AMS 800 is the most effective therapy for complex female incontinence.

Key words Artificial urinary sphincter • Female incontinence • Recurrent stress urinary incontinence • Neurogenic bladder disease • Risk factors 

Zusammenfassung

Indikationen, Ergebnisse und Komplikationen bei 144 eigenen Patientinnen mit regelmäßigen Follow-up-Untersuchungen, denen wir seit 1983 das neueste Sphinktermodell AMS 800 implantierten, werden dargestellt. Hierunter finden sich: 70 Patientinnen mit Rezidivinkontinenz nach 208 erfolglosen Streßinkontinenzoperationen, 54 Patientinnen mit Inkontinenz bei neurogener Blasenstörung sowie 20 Patientinnen mit einer kongenitalen oder erworbenen Schwäche der intrinsischen Schließmuskelfunktion anderer Ätiologie. Bei Patientinnen mit neurogenen Blasenstörungen wurden aufgrund der komplexen Störung der Funktion des Harntrakts, zusätzlich zur Sphinkterimplantation, 113 weitere Operationen erforderlich: 51 Blasenaugmentationen, 23 Ureterozystoneostomien sowie 43 Operationen im Blasenhalsbereich. Bei 126 Patientinnen (86 %) konnte eine vollständige Kontinenz und bei 5 Frauen (3 %) eine signifikante Verbesserung der Harninkontinenz erzielt werden. Eine Persistenz der bestehenden Inkontinenz trat bei 9 Frauen (6 %) auf, bei 4 Patientinnen erfolgte eine supravesikale Harnableitung. Der artifizielle Sphinkter ermöglicht 116 Patientinnen (81 %) eine spontane, restharnfreie Blasenentleerung ohne Notwendigkeit eines Selbstkatheterismus. Unter den vorgestellten Indikationen ist der artifizielle Sphinkter die effektivste Therapie der komplizierten, weiblichen Harninkontinenz.

Schlüsselwörter Artifizieller Sphinkter • Weibliche Harninkontinenz • Rezidivstreßinkontinenz • Neurogene Blasenstörung • Risikofaktoren 

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Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1997

Authors and Affiliations

  • M. Heitz
    • 1
  • R. Olianas
    • 1
  • F. Schreiter
    • 1
  1. 1.Urologische Abteilung des Allgemeinen Krankenhauses Hamburg-Harburg, HamburgGermany

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