Advertisement

Der Urologe

, Volume 57, Issue 12, pp 1457–1463 | Cite as

Das HPV-getriebene Oropharynxkarzinom – Inzidenz, Trends, Diagnose und Therapie

  • S. Wagner
  • H. Reder
  • S. J. Sharma
  • N. Würdemann
  • C. Wittekindt
  • J. P. Klußmann
Leitthema
  • 116 Downloads

Zusammenfassung

Ansteigende Inzidenzen von Oropharynxkarzinomen (OPSCC) und die Klassifizierung des mit humanen Papillomaviren (HPV-)assoziierten OPSCC als eigene Tumorentität zählen aktuell zu den wichtigen Themen in der Kopf-Hals-Onkologie. HPV ist neben Tabak- und Alkoholkonsum als Risikofaktor und bedeutender Prognosefaktor anerkannt. Ansteigende Inzidenzen von HPV-assoziierten OPSCC gelten als gesichert, dennoch bestehen Probleme in der Vergleichbarkeit von Krebsregister- und Kohorten-basierenden Studien aufgrund uneinheitlicher klinisch-anatomischer Definitionen und der HPV-Diagnostik. HPV-assoziierte OPSCC zeichnen sich durch eine wesentlich bessere Prognose der Patienten aus und sind aufgrund der virusgetriebenen Karzinogenese in vielen molekularbiologischen und genetischen Aspekten von HPV-negativen Tumoren abgrenzbar. Dennoch wird bei der Wahl der Therapie aktuell nicht aufgrund des HPV-Status unterschieden, sondern im Wesentlichen von der individuellen Situation des Patienten und den anatomischen Gegebenheiten ausgegangen. Neue Therapieoptionen eröffnen sich im Bereich der Checkpoint-Immuntherapie, die eine wertvolle Ergänzung zu etablierten Therapien sein wird. Für bestimmte Patientengruppen mit definiertem Risikoprofil könnte eine Therapiedeeskalation (z. B. Verminderung der Strahlendosis) möglich sein. Die prophylaktische HPV-Impfung kann langfristig zur Reduktion HPV-induzierter Erkrankungen wie des HPV-assoziierten OPSCC beitragen – Voraussetzung ist eine hohe Impfbereitschaft in der Bevölkerung. Aufgrund aktueller Impfraten und der langen Latenzzeit zwischen Infektion und HPV-induzierter Karzinogenese muss jedoch weiterhin mit einem Inzidenzanstieg HPV-assoziierter OPSCC gerechnet werden.

Schlüsselwörter

Plattenepithelkarzinom Kopf-Hals-Karzinom Metastasierung Karzinogenese Impfung 

HPV-associated oropharyngeal cancer—incidence, trends, diagnosis, and treatment

Abstract

A rising incidence of oropharyngeal squamous cell carcinoma (OPSCC) is reported by many countries worldwide and OPSCC associated with human papillomavirus (HPV) has been recently defined as a new class of head and neck cancers. Besides tobacco and alcohol consumption, HPV is an accepted risk and prognostic factor for OPSCC. Although the incidence increase of HPV-associated OPSCC is convincing, cancer registry studies and studies based on cohorts often have drawbacks regarding data linkage to comparable experimental data, comparable anatomical definitions or HPV diagnostics. Patients with HPV-associated OPSCC have remarkably better prognosis and the tumors differ from HPV-negative OPSCC with respect to molecular and genetic aspects. Nevertheless, choice of therapy is independent of HPV, and rather is subject to the individual patient’s condition, local preference and anatomic characteristics. New concepts emerge in immune-checkpoint oncology, which might be a valuable add-on to established concepts. Also, treatment de-escalation (e.g., by reduction of radiation dosage) might be suitable for patients with certain risk profiles. Prophylactic vaccination can contribute to reducing HPV-induced disease, likewise OPSCC. Prerequisite is a high rate of vaccination, which is currently not sufficient in Germany. Because of currently low vaccination rates and the rather long time between initial infection and HPV-induced carcinogenesis, reduction of incidence increase or prevalence of HPV-associated OPSCC is not expected in the near future.

Keywords

Squamous cell carcinoma Head and neck cancer Neoplasm metastasis Carcinogenesis Vaccination 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

S. Wagner, H. Reder, S. J. Sharma, N. Würdemann, C. Wittekindt und J. P. Klußmann geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Literatur

  1. 1.
    Arenz A, Ziemann F, Mayer C et al (2014) Increased radiosensitivity of HPV-positive head and neck cancer cell lines due to cell cycle dysregulation and induction of apoptosis. Strahlenther Onkol 190:839–846CrossRefPubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Bouvard V, Baan R, Straif K et al (2009) A review of human carcinogens—Part B: biological agents. Lancet Oncol 10:321–322CrossRefPubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Cancer Genome AN (2015) Comprehensive genomic characterization of head and neck squamous cell carcinomas. Nature 517:576–582CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Chaturvedi AK, Engels EA, Pfeiffer RM et al (2011) Human papillomavirus and rising oropharyngeal cancer incidence in the United States. J Clin Oncol 29:4294–4301CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  5. 5.
    De Martel C, Plummer M, Vignat J et al (2017) Worldwide burden of cancer attributable to HPV by site, country and HPV type. Int J Cancer 141:664–670CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  6. 6.
    Ferlay J, Soerjomataram I, Dikshit R et al (2015) Cancer incidence and mortality worldwide: sources, methods and major patterns in GLOBOCAN 2012. Int J Cancer 136:E359–E386CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  7. 7.
    Ferris RL, Blumenschein G Jr., Fayette J et al (2016) Nivolumab for recurrent squamous-cell carcinoma of the head and neck. N Engl J Med 375:1856–1867CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  8. 8.
    Gronhoj C, Jensen DH, Dehlendorff C et al (2018) Development and external validation of nomograms in oropharyngeal cancer patients with known HPV-DNA status: a European Multicentre Study (OroGrams). Br J Cancer 118:1672–1681CrossRefPubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Gupta B, Johnson NW, Kumar N (2016) Global epidemiology of head and neck cancers: a continuing challenge. Oncology 91:13–23CrossRefPubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Krebs in Deutschland für 2013/2014. 11. Ausgabe. Robert Koch-Institut (Hrsg) und die Gesellschaft der epidemiologischen Krebsregister in Deutschland e.V. (Hrsg). Berlin, 2017Google Scholar
  11. 11.
    Klussmann JP, Gultekin E, Weissenborn SJ et al (2003) Expression of p16 protein identifies a distinct entity of tonsillar carcinomas associated with human papillomavirus. Am J Pathol 162:747–753CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  12. 12.
    Klussmann JP, Mooren JJ, Lehnen M et al (2009) Genetic signatures of HPV-related and unrelated oropharyngeal carcinoma and their prognostic implications. Clin Cancer Res 15:1779–1786CrossRefPubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Klussmann JP, Weissenborn SJ, Wieland U et al (2001) Prevalence, distribution, and viral load of human papillomavirus 16 DNA in tonsillar carcinomas. Cancer 92:2875–2884CrossRefPubMedGoogle Scholar
  14. 14.
    Kotz D, Bockmann M, Kastaun S (2018) The use of tobacco, E‑cigarettes, and methods to quit smoking in Germany. Dtsch Arztebl Int 115:235–242PubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  15. 15.
    Lechner M, Frampton GM, Fenton T et al (2013) Targeted next-generation sequencing of head and neck squamous cell carcinoma identifies novel genetic alterations in HPV+ and HPV-tumors. Genome Med 5:49CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  16. 16.
    Mclaughlin-Drubin ME, Park D, Munger K (2013) Tumor suppressor p16INK4A is necessary for survival of cervical carcinoma cell lines. Proc Natl Acad Sci U S A 110:16175–16180CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  17. 17.
    Mehra R, Seiwert TY, Gupta S et al (2018) Efficacy and safety of pembrolizumab in recurrent/metastatic head and neck squamous cell carcinoma: pooled analyses after long-term follow-up in KEYNOTE-012. Br J Cancer 119:153–159CrossRefPubMedGoogle Scholar
  18. 18.
    Mooren JJ, Gultekin SE, Straetmans JM et al (2014) P16(INK4A) immunostaining is a strong indicator for high-risk-HPV-associated oropharyngeal carcinomas and dysplasias, but is unreliable to predict low-risk-HPV-infection in head and neck papillomas and laryngeal dysplasias. Int J Cancer 134:2108–2117CrossRefPubMedGoogle Scholar
  19. 19.
    Mooren JJ, Kremer B, Claessen SM et al (2013) Chromosome stability in tonsillar squamous cell carcinoma is associated with HPV16 integration and indicates a favorable prognosis. Int J Cancer 132:1781–1789CrossRefPubMedGoogle Scholar
  20. 20.
    Ndiaye C, Mena M, Alemany L et al (2014) HPV DNA, E6/E7 mRNA, and p16INK4a detection in head and neck cancers: a systematic review and meta-analysis. Lancet Oncol 15:1319–1331CrossRefPubMedGoogle Scholar
  21. 21.
    Novakovic D, Cheng ATL, Zurynski Y et al (2018) A prospective study of the incidence of juvenile-onset recurrent respiratory papillomatosis after implementation of a national HPV vaccination program. J Infect Dis 217:208–212CrossRefPubMedGoogle Scholar
  22. 22.
    Olivier M, Hollstein M, Hainaut P (2010) TP53 mutations in human cancers: origins, consequences, and clinical use. Cold Spring Harb Perspect Biol 2:a1008CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  23. 23.
    Olthof NC, Huebbers CU, Kolligs J et al (2015) Viral load, gene expression and mapping of viral integration sites in HPV16-associated HNSCC cell lines. Int J Cancer 136:E207–E218CrossRefPubMedGoogle Scholar
  24. 24.
    Olthof NC, Speel EJ, Kolligs J et al (2014) Comprehensive analysis of HPV16 integration in OSCC reveals no significant impact of physical status on viral oncogene and virally disrupted human gene expression. PLoS ONE 9:e88718CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  25. 25.
    Reimers N, Kasper HU, Weissenborn SJ et al (2007) Combined analysis of HPV-DNA, p16 and EGFR expression to predict prognosis in oropharyngeal cancer. Int J Cancer 120:1731–1738CrossRefPubMedGoogle Scholar
  26. 26.
    Reuschenbach M, Huebbers CU, Prigge ES et al (2015) Methylation status of HPV16 E2-binding sites classifies subtypes of HPV-associated oropharyngeal cancers. Cancer 121:1966–1976CrossRefPubMedGoogle Scholar
  27. 27.
    Seiwert TY, Zuo Z, Keck MK et al (2015) Integrative and comparative genomic analysis of HPV-positive and HPV-negative head and neck squamous cell carcinomas. Clin Cancer Res 21:632–641CrossRefPubMedGoogle Scholar
  28. 28.
    Simard EP, Torre LA, Jemal A (2014) International trends in head and neck cancer incidence rates: differences by country, sex and anatomic site. Oral Oncol 50:387–403CrossRefPubMedGoogle Scholar
  29. 29.
    Wagner S, Wittekindt C, Sharma SJ et al (2017) Human papillomavirus association is the most important predictor for surgically treated patients with oropharyngeal cancer. Br J Cancer 116:1604–1611CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  30. 30.
    Wurdemann N, Wagner S, Sharma SJ et al (2017) Prognostic impact of AJCC/UICC 8th edition new staging rules in oropharyngeal squamous cell carcinoma. Front Oncol 7:129CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2018

Authors and Affiliations

  • S. Wagner
    • 1
    • 2
  • H. Reder
    • 1
    • 2
  • S. J. Sharma
    • 3
  • N. Würdemann
    • 3
  • C. Wittekindt
    • 1
    • 2
  • J. P. Klußmann
    • 3
  1. 1.Klinik für HNO-Heilkunde, Kopf‑, Halschirurgie, Universitätsklinikum GießenJustus-Liebig-Universität GießenGießenDeutschland
  2. 2.Kopf-Hals-Tumorforschung, Klinik für HNO-Heilkunde, Kopf‑/HalschirurgieJustus-Liebig-Universität GießenGießenDeutschland
  3. 3.Klinik und Poliklinik für HNO-Heilkunde, Kopf- und Halschirurgie, Medizinische FakultätUniversität zu KölnKölnDeutschland

Personalised recommendations