Der Urologe

, Volume 52, Issue 10, pp 1416–1421 | Cite as

Gesichertes und Neues bei der Therapie von Condylomata

Leitthema

Zusammenfassung

Condylomata acuminata sind die häufigsten klinischen Krankheitsbilder der HPV-Infektion. Obwohl meist einfach erkennbar, können asymptomatische Kondylome unentdeckt bleiben, was zu deren unwissentlicher Übertragung auf den Sexualpartner führt. Andererseits ist die Kenntnis dieser sexuell übertragbaren Erkrankung (STD) in der Regel mit enormen psychologischen und sozialen Belastungen der Männer und Frauen verbunden. Spontanheilungen der Genitalwarzen wurden größtenteils innerhalb von 2–5 Jahren beobachtet. Allerdings können sich hartnäckige Kondylome aber auch als therapieresistent gegen alle gängigen Behandlungsoptionen erweisen. Da die Warzenentfernung tatsächlich nicht die zugrunde liegende Virusinfektion vollständig beseitigt, können Kondylomtherapien langwierig, unterschiedlich effektiv und rezidivreich sein. Ohne jeden Zweifel ist allein das Immunsystem der Patienten dazu in der Lage, die HPV-Infektionen zu beseitigen. Deshalb wird die Lösung eines der ältesten Gesundheitsprobleme der Menschheit von der zukünftigen Akzeptanz der HPV-Impfstoffe abhängen.

Schlüsselwörter

Kondylome Humane Papillomviren Spontanheilung Sexuell übertragbare Erkrankung Warzenentfernung 

Proven and new methods in the treatment of genital warts

Abstract

Anogenital warts are the most common clinical manifestation of human papillomavirus (HPV) infections. Although easy to recognize, asymptomatic anogenital warts (condylomata acuminata) may be overlooked, leading to unaware transmission to the sexual partner. On the other hand awareness of this sexually transmitted disease (STD) is largely associated with a great psychological and social burden, in men as well as women. Spontaneous regression of genital warts has been observed mostly within 2-5 years; however, persisting condylomata may prove refractory to all current treatment options. Because removal of the warts does not totally eliminate the underlying viral infection, treatment of genital warts can often be of long duration, of varying effectiveness and with high recurrence rates. Without a doubt only the patient’s own immune system is capable of clearing HPV infections. Therefore, the solution to one of mankind’s oldest health problems will depend on the future acceptability of HPV vaccines.

Keywords

Genital warts Human papillomavirus Spontaneous regression Sexually transmitted disease Wart removal 

Literatur

  1. 1.
    Anic GM, Giuliano AR (2011) Genital HPV infection and related lesions in men. Prev Med 53:36–41CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Bartel P, Göcking K, Pannek J (2013) Urethrale Kondylome bei einem Patienten mit neurogener Blasenfunktionsstörung. Eine therapeutische Herausforderung. Urologe 52:71–73PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Bishop PE, McMillan A, Fletcher S (1990) An immunohistological study of spontaneous regression of condylomata acuminate. Genitourin Med 66:79–81PubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Bouvard V, Baan R, Straif K et al (2009) A review of human carcinogens – Part B: biological agents. Lancet Oncol 10:321–322PubMedCrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Dunne EF, Nielson CM, Stone KM et al (2006) Prevalence of HPV infection among men: a systematic review of the literature. J Infect Dis 194:1044–1057PubMedCrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    ECDC GUIDANCE (2012) Introduction of HPV vaccines in European Union countries – an update. doi:10.2900/60814Google Scholar
  7. 7.
    Gilbert P, Brewer NT, Reiter PL et al (2011) HPV vaccine acceptability in heterosexual, gay, and bisexual men. Am J Mens Health 5:297–305PubMedCrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Giuliano AR, Palefsky JM, Goldstone S et al (2011) Efficacy of quadrivalent HPV vaccine against HPV infection and disease in males. N Engl J Med 364:401–411PubMedCrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Griffiths V, Cheung WH, Carlin EM et al (2006) Incidence of concurrent sexually transmitted infections in patients with genital warts. Int J STD AIDS 17:413–414PubMedCrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Gross G, Korting HC, Schöfer H et al (2001) Condylomata acuminata und andere HPV-assoziierte Krankheitsbilder des Genitale und der Harnröhre. Leitlinie der Deutschen STD-Gesellschaft. Hautarzt 52:405–410PubMedCrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Hartwig S, Syrjänen S, Dominiak-Felden G et al (2012) Estimation oft he epidemiological burden of human papillomavirus-related cancers and non-malignant diseases in men in Europe: a review. BMC Cancer 12:30PubMedCrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Insinga RP, Dasbach EJ, Elbasha EH (2009) Epidemiologic natural history and clinical management of human papillomavirus (HPV) disease: a critical and systemic review of the literature in the development of an HPV dynamic transmission model. BMC Infect Dis 9:119PubMedCrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Jardine D, Lu J, Pang J et al (2012) A randomized trial of immunotherapy for persistent genital warts. Hum Vaccin Immunother 8:623–629PubMedCrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Lacey CJN, Woodhall SC, Wikstrom A et al (2013) 2012 European guideline fort he management of anogenital warts. J Eur Acad Dermatol Venereol 27:263–270CrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Lu B, Kumar A, Castellsague X et al (2011) Efficacy and safety of prophylactic vaccines against cervical HPV infection and diseases among women: a systematic review & meta-analysis. BMC Infect Dis 11:13PubMedCrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Massad LS, Xianhong X, Darragh T et al (2011) Genital warts and vulvar intraepithelial neoplasia: natural history and effects ot treatment an human immunodeficiency virus infection. Obstet Gynecol 118:831–839PubMedCrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    MMWR (2010) Centers for disease control and prevention. MMWR 59:69–78Google Scholar
  18. 18.
    Mortensen GL, Larson HK (2010) The quality of life of patients with genital warts: a qualitative study. BMC Public Health 10:113PubMedCrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Myers ER, McCrory DC, Nanda K et al (2000) Mathematical model for the natural history of human papillomavirus infection and cervical carcinogenesis. Am J Epidemiol 151:1158–1171PubMedCrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Nielson CM, Harris RB, Flores R et al (2009) Multiple-type human papillomavirus infection in male anogenital sites: prevalence and associated factors. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 18:1077–1083PubMedCrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Palefsky J (2009) Human papillomavirus-related disease in people with HIV. Curr Opin HIV AIDS 4:52–56PubMedCrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Palefsky JM (2010) Human papillomavirus-related disease in men: not just a women’s issue. J Adolesc Health 46:12–19CrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Patel RV, Yanofsky VR, Goldenberg G (2012) Genital warts: a comprehensive review. J Clin Aesthet Dermatol 5:25–36PubMedGoogle Scholar
  24. 24.
    Schneede P, Münch P, Ziller F et al (2001) Harnröhrenkondylome – eine therapeutische Herausforderung. Hautarzt 52:411–417PubMedCrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Schneede P, Hofstetter A (2002) Humane Papillomviren (HPV) in der Urologie. Teil II: 10-Jahres-Bewertung differenzierter HPV-Therapie. Urologe A 41:32–37PubMedCrossRefGoogle Scholar
  26. 26.
    Schneede P, Schlenker B, Hungerhuber E (2006) Condylomata acuminata Eine Indikation für prophylaktische HPV-Vakzination? Urologe 45:1514–1520PubMedCrossRefGoogle Scholar
  27. 27.
    Schneede P (2013) HPV für Urologen: Grundlagen und Kontroversen. Urologe DOI 10.1007/s00120-013-3257-7Google Scholar
  28. 28.
    Stanley MA, Winder DM, Sterling JC et al (2012) HPV infection, anal intra-epithelial neoplasia (AIN) and anal cancer: current issues. BMC Cancer 12:398PubMedCrossRefGoogle Scholar
  29. 29.
    Watson RA (2005) Human papillomavirus: confronting the epidemic – a urologist’s perspective. Rev Urol 7:135–144PubMedGoogle Scholar
  30. 30.
    Wen LM, Estcourt CS, Simpson JM et al (1999) Risk factors for the acquisition of genital warts: are condoms protective? Sex Transm Infect 75:312–316PubMedCrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2013

Authors and Affiliations

  1. 1.Urologische KlinikKlinikum MemmingenMemmingenDeutschland
  2. 2.Klinikum der Universität MünchenMünchenDeutschland

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