Advertisement

Der Urologe

, Volume 50, Issue 9, pp 1083–1088 | Cite as

Etablierung von interdisziplinären Prostatakrebszentren nach den Empfehlungen der DKG

Eine Kosten-Nutzen-Analyse 3 Jahre nach Zertifizierung
  • S. WeikertEmail author
  • D. Baumunk
  • C. Stephan
  • H. Cash
  • K. Jahnke
  • U. Steiner
  • P. Werthemann
  • C. Kempkensteffen
  • A. Magheli
  • S. Hinz
  • A. Jagota
  • U. Reichelt
  • J. Busch
  • C. Klopf
  • K. Miller
  • M. Schostak
Originalien

Zusammenfassung

Die Etablierung von Prostatakrebszentren nach den Vorgaben der Deutschen Krebsgesellschaft (DKG) soll die Betreuungs- und Ergebnisqualität für Patienten mit Prostatakrebs nachhaltig verbessern. Systematische Analysen zu den Effekten und den entstehenden Kosten fehlen bisher.

Drei Jahre nach Zertifizierung des interdisziplinären Prostatakrebszentrums der Charité Berlin sind bis auf einen Rückgang der Rate positiver Absetzungsränder (im Tumorstadium pT2) keine Effekte auf kurzfristig zu erhebende Parameter der Behandlungsqualität einschließlich der Patientenzufriedenheit nachweisbar. In einer Befragung der niedergelassenen Urologen der Region werden Prostatakrebszentren allgemein als sinnvoll und die Arbeit des Prostatakrebszentrums der Charité als „gut“ bis „sehr gut“ beurteilt.

Therapieempfehlungen des Zentrums werden mehrheitlich umgesetzt und das Fortbildungsangebot regelmäßig genutzt. Allerdings bestätigen nur 30% der Befragten eine verbesserte Behandlungsqualität. Die jährlich entstehenden Zusatzkosten für das Prostatakrebszentrums der Charité werden auf ca. 205.000 (Vorbereitungsphase) bzw. ca. 138.000 EUR/Jahr (Überwachungsphase) geschätzt, obwohl anfänglich eine Reduzierung der mittleren Fallkosten für die radikale Prostatektomie erreicht wurde.

Die Etablierung eines durch die DKG zertifizierten Prostatakrebszentrums ist trotz Steigerung der Behandlungseffizienz als kostenintensiv einzuschätzen. Verbesserungen der Behandlungsqualität sind kurzfristig nur schwer zu belegen. Prostatakrebszentren können über ihre Fortbildungs- und Beratungsfunktion zur weiteren Verbreitung evidenzbasierter Behandlungsstrategien beitragen.

Schlüsselwörter

Prostatakrebszentren Kosten-Nutzen-Analyse Therapieempfehlungen Radikale Prostatektomie Behandlungsqualität 

Introduction of interdisciplinary prostate cancer centers based on the recommendations of the German Cancer Society

A cost-benefit analysis 3 years after accreditation

Abstract

The introduction of prostate cancer treatment centers according to the criteria of the German Cancer Society (“Deutsche Krebsgesellschaft”, DKG) aims at improving the quality of care for patients with prostate cancer. Systematic analyses of the effects and costs are lacking as yet.

Three years after certification of the Interdisciplinary Prostate Cancer Center at the Charité Hospital Berlin we observed a decrease in the rate of positive surgical margins (tumor stage pT2), but other parameters of treatment quality including patient satisfaction remained unchanged. A survey among urologists of the region showed a high acceptance of prostate cancer centers in general. The majority of participating urologists appreciated the work of the Charité center, in particular the treatment recommendations given by the center were mostly followed and the majority of urologists regularly use educational activities of the center.

However, only 30% of the participating urologists confirmed short-term improvements in the quality of patient care. Yearly additional costs for the Charité prostate cancer center are estimated at 205,000 € (precertification phase and certification) and 138,000 € (monitoring phase), despite the initial drop in mean treatment costs per case (radical prostatectomy).

The introduction of prostate cancer treatment centers certified by the DKG is cost intensive, increases in treatment efficiency notwithstanding. Short-term improvements in quality of care cannot be unequivocally demonstrated. Prostate cancer centers serve an important role in counseling and medical education and may thus help disseminate evidence-based treatment strategies.

Keywords

Prostate cancer centers Cost-benefit analysis Treatment recommendations Radical prostatectomy Quality of care 

Notes

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Literatur

  1. 1.
    Lichtenstein A, Kuck M, Wolke-Riedel C (2008) Establishment of a prostate cancer center based on DIN EN ISO. Merely an obligation or also an opportunity? A progress report. Urologe A 47:935–938PubMedCrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Steffens J, Stark E, Dohr A et al (2008) Certified prostate cancer centers. New possibilities for cooperation between hospitals and private practice. Urologe A 47(930):932–934Google Scholar
  3. 3.
    Arsov C, Albers P (2009) Prostate cancer centres/prostate centres–certified by DKG or DVPZ. Aktuelle Urol 40:87–90PubMedCrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Steffens JA, Ting O, Schmidt S, Albers P (2010) Certified prostate cancer centers of the German Cancer Society: Current status 2 years after certification and future developments. Urologe A 49:910–915PubMedCrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Weikert S, Baumunk D, Jagota A et al (2010) Time trends in the surgical treatment of prostate cancer – data from an Internet-based benchmarking project of the Tumor Center Berlin (TZB). Onkologie 33:97Google Scholar
  6. 6.
    Beckmann MW, Bani MR, Loehberg CR et al (2009) Are certified breast centers cost-effective? Breast Care (Basel) 4:245–250Google Scholar
  7. 7.
    Brucker SY, Bamberg M, Jonat W et al (2009) Certification of breast centres in Germany: proof of concept for a prototypical example of quality assurance in multidisciplinary cancer care. BMC Cancer 9:228PubMedCrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Onega T, Duell EJ, Shi X et al (2009) Influence of NCI cancer center attendance on mortality in lung, breast, colorectal, and prostate cancer patients. Med Care Res Rev 66:542–560PubMedCrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Zumbe J, Berges R (2010) Certified prostate centers of the DVPZ: Current status. Urologe A 49:916–921PubMedCrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 2011

Authors and Affiliations

  • S. Weikert
    • 1
    Email author
  • D. Baumunk
    • 2
  • C. Stephan
    • 1
  • H. Cash
    • 1
  • K. Jahnke
    • 1
  • U. Steiner
    • 1
  • P. Werthemann
    • 1
  • C. Kempkensteffen
    • 1
  • A. Magheli
    • 1
  • S. Hinz
    • 1
  • A. Jagota
    • 3
  • U. Reichelt
    • 4
  • J. Busch
    • 1
  • C. Klopf
    • 1
  • K. Miller
    • 1
  • M. Schostak
    • 1
  1. 1.Klinik für UrologieCharité-Universitätsmedizin Berlin, Campus MitteBerlinDeutschland
  2. 2.Klinik für UrologieUniversitätsklinikum Magdeburg A.ö.R.MagdeburgDeutschland
  3. 3.Tumorzentrum Berlin e.V.BerlinDeutschland
  4. 4.Institut für PathologieCharité-Universitätsmedizin BerlinBerlinDeutschland

Personalised recommendations