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Ergebnisse der sakralen Neuromodulation bei Therapie der überaktiven Blase

Results of sacral nerve modulation for treatment of overactive bladder

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Zusammenfassung

Die sakrale Neuromodulation (SNM) ist ein effektives Verfahren zur Behandlung anticholinerg bzw. muskarinerg therapierefraktärer, überaktiver Harnblase. Sie erfordert allerdings die Implantation von Stimulationselektroden an die Sakralnerven sowie eines subkutanen elektronischen Impulsgebers. Bei der SNM lassen sich 3 Phasen unterscheiden: die akute Testphase mit Implantation der Elektroden, die subchronische Testphase über 7–14 Tage, während der die Nerven mittels eines externen Impulsgenerators stimuliert werden und schließlich die chronische SNM nach Implantation des Impulsgebers.

Seit Einführung der SNM zur Behandlung von Blasenfunktionsstörungen durch Tanagho u. Schmidt 1981 wurde sowohl die Technik der SNM weiterentwickelt als auch deren Indikationsspektrum deutlich erweitert. Hierbei zeigte sich auch, dass Patienten mit neurogenen Blasenfunktionsstörungen am deutlichsten von dieser Therapieform profitieren. Die Langzeitergebnisse der SNM sind durchaus positiv zu bewerten. Eine neuere Weiterentwicklung der Neuromodulation, bei der ein miniaturisierter Impulsgeber mit integrierter Stimulationselektrode am N. pudendus implantiert wird, gilt als hoch innovativ und zukunftsweisend, konnte bisher die Erwartungen jedoch nicht erfüllen.

Abstract

Currently, sacral nerve modulation (SNM) is an effective treatment for overactive bladder symptoms which are refractory to anticholinergic or muscarinergic treatment. However, SNM requires the implantation of stimulation electrodes at the sacral nerves and a subcutaneous impulse generator. The SNM procedure can be divided into three phases: the acute phase comprising the implantation of the test stimulation electrodes, the subchronic stimulation phase over a period of 7–14 days during which neurostimulation takes place by means of an external impulse generator, and finally chronic SNM after implantation of the final impulse generator.

In 1981 the SNM technique for treatment of bladder dysfunctions was first developed by Tanagho and Schmidt and has since been refined, while the range of indications has been extended continuously. It has been shown that patients with neurogenic bladder dysfunctions are able to gain the greatest benefit from SNM. The long-term results of SNM are very encouraging so far. In addition, a highly innovative and promising technique is the implantation of a miniaturized impulse generator with integrated stimulation electrode at the n. pudendus. However, the outcome of these trials has not fully been capable of living up to the expectations so far.

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Literatur

  1. Bosch JL, Groen J (2000) Sacral nerve neuromodulation in the treatment of patients with refractory motor urge incontinence: longterm results of a prospective longitudinal study. J Urol 163: 1219

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Brazzelli M, Murray A, Fraser C (2006) Efficacy and safety of sacral nerve stimulation for urinary urge incontinence: A systematic review. J Urol 175: 835

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Braun PM, Seif C, Scheepe JR et al. (2002). Chronische sakrale bilaterale Neuromodulation: Einsatz einer minimalinvasiven Implantationstechnik bei Patienten mit Blasenfunktionsstörungen. Urologe A 41(1): 44–47

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Braun PM, Eckermann J, Bross S et al. (2003) Klinische Ergebnisse nach 70 bilateralen peripheren Nerven-Evaluationstests (PNE-Test) bei Patienten mit Harnblasendysfunktionen. Aktuel Urol 34(3): 162–165

    Article  Google Scholar 

  5. Hassouna MM, Siegel SW, Nyeholt AA et al. (2000) Sacral neuromodulation in the treatment of urgency-frequency symptoms: a multicenter study on efficacy and safety. J Urol 163: 1849

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Schmidt, RA, Senn E, Tanagho EA (1990) Functional evaluation of sacral nerve root integrity. Report of a technique. Urology 35: 388–392

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Schmidt RA, Jonas U, Oleson KA et al. (1999) Sacral nerve stimulation for treatment of refractory urinary urge incontinence. J Urol 162: 352

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Seif C, van der Horst C, Naumann CM et al. (2005) Chronische pudendale Neurostimulation zur Therapie der überaktiven Blase – eine Alternative zur sakralen Neuromodulation? Aktuel Urol 36: 234–238

    Article  Google Scholar 

  9. Spinelli, M, Giardiello G, Arduini A, van den Hombergh U (2003) New percutaneous technique of sacral nerve stimulation has high initial success rate: preliminary results. Eur Urol 43: 70–413

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Van Voskuilen A (2004) Langzeitergebnisse der sakralen Neuromodulation. J Urol 171(4 Suppl): 328

    Google Scholar 

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Braun, P.M., Böhler, G. Ergebnisse der sakralen Neuromodulation bei Therapie der überaktiven Blase. Urologe 45, 835–840 (2006). https://doi.org/10.1007/s00120-006-1085-8

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-006-1085-8

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