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Der Radiologe

, Volume 36, Issue 5, pp 397–405 | Cite as

Hydrospiral-CT des Pankreas in Dünnschichttechnik

  • G. M. Richter
  • Cristina Simon
  • V. Hoffmann
  • M. DeBernardinis
  • R. Seelos
  • N. Senninger
  • G. W. Kauffmann
Pankreas

Zusammenfassung

Ziel: Beurteilung eines neuen Bildgebungsverfahrens basierend auf medikamentöser Darmparalyse und maximaler transoraler Wasserdistension von Magen und Duodenum zur Darstellung von Pankreastumoren einschließlich der Tumordetektionsrate, Differentialdiagnostik und Genauigkeit der Resektabilitätsbeurteilung

Material und Methode: Von Mai 1994 bis Oktober 1995 wurden 151 konsekutive Patienten mit Verdacht auf Pankreastumor untersucht. Hydro-CT-Technik: Patientenlagerung in 30 ° RAO, Darmparalyse durch 40 mg Buscopan, Magen- und Duodenaldistension mittels 1,5 l Wasser oral, individualisierte Boluskinetik Spiral-CT mit 3 mm Inkrement, 6 mm Tischvorschub und 3 mm Rekonstruktion, 130 ml nichtionisches KM (5 ml/s). Folgende Punkte wurden festgehalten und bewertet: 1. Tumordetektion ja/nein; 2. Differenzierung eines festgestellten Tumors in maligne oder benigne an Hand festgelegter Kriterien; 3. Computertomographische Differentialdiagnostik der Tumoren; 4. Beurteilung der Resektabilität. Bei positivem Tumornachweis wurde als Goldstandard die intraoperative und histologische Bewertung und bei negativem Tumornachweis eine 6 monatige tumorfreie Nachsorgeperiode festgelegt.

Ergebnisse: Die Prävalenz einer Raumforderung des Pankreas betrug etwa 38 % in der Gesamtgruppe. Dabei erreichte die Hydro-CT eine Gesamtgenauigkeit in der Tumordetektion von 97,4 % bei einer Sensitivität von 100 % und einer Spezifität von 95,9 %. Bei der Differenzierung eines malignen versus eines benignen Tumors ergab sich eine Gesamtgenauigkeit von 89,7 % bei einer Sensitivität von 92,5 % und einer Spezifität von 83,3 %. 58 Patienten wurden operiert. Die Gesamtgenauigkeit der Resektabilitätsbeurteilung erreichte 95 % bei einer Sensitivität von 90,5 % und einer Spezifität von 100 %.

Schlußfolgerungen: Die Hydro-CT des Pankreas in Dünnschicht- und Spiraltechnik mit individueller Anpassung der Kontrastmittelboluskinetik ermöglicht eine hohe Tumordetektionsrate bei einer Steigerung von Sensitivität und Spezifität in der Differentialdiagnostik und Resektabilitsbeurteilung von Pankreastumoren.

Schlüsselwörter Pankreas Pankreaskarzinom Computertomographie Pankreastumoren Computertomographie Pankreastumoren Resektabilität 

Spiral hydro-CT of the pancreas in the thin-slice method

Summary

Purpose: To evaluate a new technique for imaging the pancreas (spiral hydro-CT) based on a combination of pharmacological intestinal paralysis and water distension of the stomach and duodenum with specific reference to tumor detection rate, differentiation of malignant versus benign tumors, differential diagnosis and assessment of tumor resectability

Material and methods: In an open prospective study, 151 patients with a suspected pancreatic neoplasm based on clinical, laboratory or other imaging data were examined between May 94 and October 95. Our newly developed Hydro-CT methodology included intravenous injection of 40 mg N -butylscopolaminium bromide (Buscopan) for intestinal paralysis, gastric and duodenal wall distension by oral administration of an average of 1.5 l warm tap water, 30 ° RAO patient positioning, an individualized contrast injection technique as determined beforehand by time-to-peak measurement in the portal vein and thin-slice spiral CT (3 mm increment, 6 mm table feed and 3 mm secondary reconstruction). A detailed evaluation form was used to assess (1) tumor detection rate, (2) differentiation of malignant versus benign disease, (3) differential diagnosis, and (4) accuracy of assessment of resectability by identification of infiltration into adjacent organs and vessel structures relevant for resectability such as splenic, superior mesenteric, portal vein and celiac trunk, superior mesenteric, splenic and hepatic arteries. As the gold standard for positive tumor detection surgery and microscopic diagnosis were used, and for negative tumor detection an event-free survival of 6 months.

Results: Almost all examinations were well tolerated. In only 4 % was on-site administration of a gastric tube required because of vomiting. In 2 % of the patients a slight allergic reaction to the contrast medium was seen. The prevalence of a pancreatic neoplasm was 38%. In tumor detection Hydro-CT reached an overall accuracy of 97.4 % with a sensitivity of 100 % and a specificity of 95.9 %. In the differentiation of benign versus malignant disease Hydro-CT reached an overall accuracy of 89.7 % with a sensitivity of 92.5 % and a specificity of 83.3 %. The prevalence of a pancreatic carcinoma was 24 %; 4 % other malignant tumors were found (distal common bile duct carcinoma, cystadenocarcinoma). Fifty-eight patients underwent surgical exploration. In those assessment of resectability reached an overall accuracy of 95 % with a sensitivity of 90.5 % and specificity of 100 %.

Conclusion: The new technique of Hydro-CT based on thin slice and spiral methodology, including pharmacological intestinal paralysis and water distension, results in a high tumor detection rate and increases sensitivity and specificity of tumor differential diagnosis and of assessment of resectability.

Key words Pankreas Pancreas carcinoma Pancreas neoplasms Computed tomography Pancreas neoplasms resectability 

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Copyright information

© Springer-Verlag 1996

Authors and Affiliations

  • G. M. Richter
    • 1
  • Cristina Simon
    • 1
  • V. Hoffmann
    • 1
  • M. DeBernardinis
    • 1
  • R. Seelos
    • 2
  • N. Senninger
    • 2
  • G. W. Kauffmann
    • 1
  1. 1.Abteilung für RadiodiagnostikRadiologische UniversitätsklinikHeidelberg
  2. 2.Abteilung Allgemeine ChirurgieChirurgische UniversitätsklinikHeidelberg

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