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Stressfrakturen beim Sportler als Ursache von Leistenschmerzen

  • K. BathEmail author
  • I. Steinhagen
Leitthema
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Zusammenfassung

Klinisches/methodisches Problem

In diesem Beitrag wird die geeignete Diagnostik von Stressreaktionen und Stressfrakturen beim Sportler dargestellt.

Radiologische Standardverfahren

Für die Diagnosestellung kommen Röntgenaufnahmen, Computertomographie (CT), Magnetresonanztomographie (MRT) sowie die Skelettszintigraphie zum Einsatz.

Methodische Innovationen

Die MRT stellt bei diesen Verletzungen den Goldstandard dar.

Leistungsfähigkeit

Die MRT weist von allen radiologischen Verfahren im Hinblick auf Diagnostik und Prognostik von Stressreaktionen und Stressfrakturen die höchste Sensitivität auf.

Empfehlung für die Praxis

Die frühzeitige Durchführung einer MRT zur Diagnostik, Gradeinteilung, Therapieplanung und Heilungsprognose von Stressreaktionen ist sinnvoll.

Schlüsselwörter

Traumatologie Ermüdungsfraktur Stressreaktion Leistungssport Magnetresonanztomographie 

Stress fracture of athletes as a cause of groin pain

Abstract

Clinical/methodical issue

In this article, suitable imaging of stress reactions and stress fractures in athletes will be examined.

Standard radiological methods

Diagnostic procedures include X‑ray, computed tomography (CT), magnetic resonance imaging (MRI), and bone scintigraphy.

Methodical innovations

MRI represents the gold standard for these types of injuries.

Performance

Of all imaging techniques, MRI shows the highest sensitivity in terms of diagnostic and prognostic aspects in stress reactions and stress fractures.

Practical recommendations

Early performance of MRI to evaluate the staging, therapy and prognosis of the healing process is recommended.

Keywords

Traumatology Fatigue fractures Stress reactions Competitive sports Magnetic resonance imaging 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

K. Bath und I. Steinhagen geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Literatur

  1. 1.
    Mandell JC, Khurana B, Smith SE et al (2017) Stress fractures of the foot and ankle, part 2: site-specific etiology, imaging and treatment and differential diagnosis. Skeletal Radiol 46(9):1165–1186CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Mandell JC, Khurana B, Smith SE et al (2017) Stress fractures of the foot and ankle, part 1: biomechanics of bone and principles of imaging and treatment. Skeletal Radiol 46(8):1021–1029CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Weber MA, Rehnitz DC, Ott H et al (2017) Bildgebung beim Leistenschmerz des Sportlers. Kompendium Orthopädische Bildgebung. Springer, Berlin, HeidelbergCrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Renker EK, Weber MA, Lehner B et al (2017) Bildgebung bei Knochen- und Weichteiltumoren. In: Weber MA, Streich N (Hrsg) Kompendium Orthopädische Bildgebung. Springer, Berlin, HeidelbergGoogle Scholar
  5. 5.
    Robertson GA, Wood AM (2017) Lower limb stress fractures in sport: Optimising their management and outcome. World J Orthop 8(3):242–255CrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Astur DC, Zapata F, Allianz GG et al (2016) Stress fractures: definition, diagnosis and treatment. Rev Bras Ortop 51(1):3–10CrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Sprengel SD, Weber MA, Lehner B, Rehnitz C (2015) Osteoidosteom. Von der Diagnose zur Behandlung. Radiologe 55:479–486CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Ammann B, Mauch F, Schmitz B et al (2014) Wichtungen und Sequenzen der Magnetresonanztomographie in der Traumatologie. Unfallchirurg 117:197CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Palisch A, Zoga AC, Meyers WC (2013) Imaging of athletic pubalgia and core muscle injuries: clinical and therapeutic correlations. Clin Sports Med 32:427–447CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Weber MA, Rehnitz DC, Ott H et al (2013) Groin pain in athletes. Fortschr Röntgenstr 185:1139–1148CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Robinson P, Bhat V, English B (2011) Imaging in the assessment and management of athletic pubalgia. Semin Musculoskelet Radiol 15(1):14–26CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Davies AG, Clarke AW, Glimore J et al (2010) Review: imaging of groin pain in the athlete. Skeletal Radiol 39:629–644CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Omar IM, Zoga AC, Kavanagh EC et al (2008) Athletic pubalgia and „sports hernia“: optimal MR imaging technique and findings. Radiographics 28:1415–1438CrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Albrecht S, Biedert RM (2004) Stressfrakturen. Schweiz Z Sportmed Sporttraumatol 52(1):27–30Google Scholar
  15. 15.
    Wolff R (2001) Stressfraktur – Ermüdungsbruch – Stressreaktion. Dtsch Z Sportmed 52(4):5Google Scholar
  16. 16.
    Brukner P (1998) Stress fractures of the upper limb. Sports Med 26:415–424CrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Arendt EA, Griffiths HJ (1997) The use of MR imaging in the assessment and clinical management of stress reactions of bone in high-performance athletes. Clin Sports Med 16(2):291CrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Brukner P, Bradshaw C, Khan KM et al (1996) Stress fractures: a review of 180 cases. Clin J Sport Med 6:85–89CrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Fredericson M, Bergmann AG, Hoffman KL et al (1995) Tibial stress reactions in runners: correlation of clinical symptomes and scintigraphy with a new MRI grading system. Am J Sports Med 23:472–481CrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Mulligan ME (1995) The „gray cortex“: an early sign of stress fracture. Skeletal Radiol 24:201–203CrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Floyd WN Jr, Butler JE, Clanton T et al (1987) Roentgenologic diagnosis of stress fractures and stress reactions. South Med J 80:433–439CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2019

Authors and Affiliations

  1. 1.Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Kinder- und NeuroradiologieUniversitätsmedizin RostockRostockDeutschland

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