Band- und Sehnenverletzungen an Fuß und Sprunggelenk

Was jeder Radiologe wissen sollte
  • K. M. Thierfelder
  • I. N. Gemescu
  • M.-A. Weber
  • R. Meier
Leitthema
  • 91 Downloads

Zusammenfassung

Verletzungen der Bänder und Sehnen von Sprunggelenk und Fuß gehören zu den häufigsten posttraumatischen Veränderungen, mit denen ein Allgemeinradiologe konfrontiert wird. Eine korrekte und präzise Beschreibung von Pathologie und möglichen Begleitverletzungen ist für die Therapieplanung des unfallchirurgischen oder orthopädischen Behandlers essenziell. Neben der konventionellen Röntgendiagnostik zum Frakturausschluss und der Ultraschalluntersuchung kommt der Magnetresonanztomographie (MRT) zur Beurteilung der Bänder und Sehnen eine herausragende Rolle zu. Die vorliegende Arbeit gibt einen Überblick über die wesentlichen Verletzungen des Band- und Sehnenapparates von Sprunggelenk und Fuß mit ihren jeweils typischen bildmorphologischen Befunden und möglichen Begleitverletzungen. Dabei werden zunächst jeweils Anatomie und relevante Fakten zur Biomechanik erläutert. Schließlich folgt eine Beschreibung zu erwartender MRT-Befunde und möglicher Fallstricke. Im Einzelnen dargestellt werden der laterale und der mediale Bandkomplex, die Syndesmose, das sog. Pfannenband und das Lisfranc-Ligament. Daneben werden die Achillessehne und die Peronealsehnen behandelt.

Schlüsselwörter

Oberes Sprunggelenk Bandapparat Anatomie Biomechanik Magnetresonanztomographie 

Injuries of ligaments and tendons of foot and ankle

What every radiologist should know

Abstract

Injuries of the ligaments and tendons of the ankle and foot are among the most common musculoskeletal injuries. A correct and precise description of the pathology and possible accompanying injuries is essential for treatment planning by trauma and orthopedic surgeons. While X‑ray is used to exclude fractures, ultrasound is a very useful tool to assess the ligaments and tendons. For the radiologist, magnetic resonance imaging (MRI) is invaluable regarding the correct assessment of (partial) ruptures, as well as for evaluating accompanying injuries. The aim of the present overview is to provide the most relevant facts for radiologists regarding injuries of ligaments and tendons of the ankle and foot. A description of expected MRI findings and possible pitfalls are presented. For each ligament complex or tendon, we review the anatomy, followed by relevant facts on biomechanics and typical findings in case of injury. The lateral and medial ligament complex, syndesmosis, spring ligament complex, and the Lisfranc ligament are shown in detail. The Achilles tendon and the peroneal tendons are also discussed.

Keywords

Ankle Ligaments Anatomy Biomechanics Magnetic resonance imaging 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

K. M. Thierfelder, I.N. Gemescu, M.-A. Weber und R. Meier geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Literatur

  1. 1.
    Watson AW (1984) Sports injuries during one academic year in 6799 Irish school children. Am J Sports Med 12(1):65–71.  https://doi.org/10.1177/036354658401200110 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Milner CE, Soames RW (1997) Anatomical variations of the anterior talofibular ligament of the human ankle joint. J Anat 191(Pt 3):457–458CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  3. 3.
    Gursoy M, Dag F, Mete BD et al (2015) The anatomic variations of the posterior talofibular ligament associated with os trigonum and pathologies of related structures. Surg Radiol Anat 37(8):955–962.  https://doi.org/10.1007/s00276-015-1428-5 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Golano P, Vega J, de Leeuw PA et al (2016) Anatomy of the ankle ligaments: a pictorial essay. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 24(4):944–956.  https://doi.org/10.1007/s00167-016-4059-4 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Milner CE, Soames RW (1998) The medial collateral ligaments of the human ankle joint: anatomical variations. Foot Ankle Int 19(5):289–292.  https://doi.org/10.1177/107110079801900504 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Crim J, Longenecker LG (2015) MRI and surgical findings in deltoid ligament tears. AJR Am J Roentgenol 204(1):W63–W69.  https://doi.org/10.2214/AJR.13.11702 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Mengiardi B, Pfirrmann CW, Vienne P et al (2007) Medial collateral ligament complex of the ankle: MR appearance in asymptomatic subjects. Radiology 242(3):817–824.  https://doi.org/10.1148/radiol.2423060055 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Hermans JJ, Beumer A, de Jong TA et al (2010) Anatomy of the distal tibiofibular syndesmosis in adults: a pictorial essay with a multimodality approach. J Anat 217(6):633–645.  https://doi.org/10.1111/j.1469-7580.2010.01302.x CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  9. 9.
    Brown KW, Morrison WB, Schweitzer ME et al (2004) MRI findings associated with distal tibiofibular syndesmosis injury. AJR Am J Roentgenol 182(1):131–136.  https://doi.org/10.2214/ajr.182.1.1820131 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Omar H, Saini V, Wadhwa V et al (2016) Spring ligament complex: illustrated normal anatomy and spectrum of pathologies on 3 T MR imaging. Eur J Radiol 85(11):2133–2143.  https://doi.org/10.1016/j.ejrad.2016.09.023 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    Mengiardi B, Zanetti M, Schottle PB et al (2005) Spring ligament complex: MR imaging-anatomic correlation and findings in asymptomatic subjects. Radiology 237(1):242–249.  https://doi.org/10.1148/radiol.2371041065 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Williams G, Widnall J, Evans P et al (2013) MRI features most often associated with surgically proven tears of the spring ligament complex. Skeletal Radiol 42(7):969–973.  https://doi.org/10.1007/s00256-013-1618-3 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Tafur M, Rosenberg ZS, Bencardino JT (2017) MR imaging of the midfoot including Chopart and Lisfranc joint complexes. Magn Reson Imaging Clin N Am 25(1):95–125.  https://doi.org/10.1016/j.mric.2016.08.006 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  14. 14.
    Wynter S, Grigg C (2017) Lisfranc injuries. Aust Fam Physician 46(3):116–119PubMedGoogle Scholar
  15. 15.
    Llopis E, Carrascoso J, Iriarte I et al (2016) Lisfranc injury imaging and surgical management. Semin Musculoskelet Radiol 20(2):139–153.  https://doi.org/10.1055/s-0036-1581119 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  16. 16.
    Dayton P (2017) Anatomic, vascular, and mechanical overview of the Achilles tendon. Clin Podiatr Med Surg 34(2):107–113.  https://doi.org/10.1016/j.cpm.2016.10.002 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  17. 17.
    Schweitzer ME, Karasick D (2000) MR imaging of disorders of the Achilles tendon. AJR Am J Roentgenol 175(3):613–625.  https://doi.org/10.2214/ajr.175.3.1750613 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  18. 18.
    Maffulli N, Via AG, Oliva F (2017) Chronic Achilles tendon rupture. Open Orthop J 11:660–669.  https://doi.org/10.2174/1874325001711010660 CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  19. 19.
    Becker J, James S, Wayner R et al (2017) Biomechanical factors associated with Achilles tendinopathy and medial tibial stress syndrome in runners. Am J Sports Med 45(11):2614–2621.  https://doi.org/10.1177/0363546517708193 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  20. 20.
    Liu W, Zhuang H, Shao D et al (2017) High-frequency color doppler ultrasound in diagnosis, treatment, and rehabilitation of Achilles tendon injury. Med Sci Monit 23:5752–5759CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  21. 21.
    Haims AH, Schweitzer ME, Patel RS et al (2000) MR imaging of the Achilles tendon: overlap of findings in symptomatic and asymptomatic individuals. Skeletal Radiol 29(11):640–645CrossRefPubMedGoogle Scholar
  22. 22.
    Kumar Y, Alian A, Ahlawat S et al (2017) Peroneal tendon pathology: pre- and post-operative high resolution US and MR imaging. Eur J Radiol 92:132–144.  https://doi.org/10.1016/j.ejrad.2017.05.010 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  23. 23.
    Brodsky JW, Zide JR, Kane JM (2017) Acute peroneal injury. Foot Ankle Clin 22(4):833–841.  https://doi.org/10.1016/j.fcl.2017.07.013 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  24. 24.
    Hamid KS, Amendola A (2017) Chronic rupture of the peroneal tendons. Foot Ankle Clin 22(4):843–850.  https://doi.org/10.1016/j.fcl.2017.07.011 CrossRefPubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2018

Authors and Affiliations

  • K. M. Thierfelder
    • 1
  • I. N. Gemescu
    • 2
  • M.-A. Weber
    • 1
  • R. Meier
    • 3
  1. 1.Institut für Diagnostische und Interventionelle RadiologieUniversitätsmedizin RostockRostockDeutschland
  2. 2.Department of Radiology and Medical ImagingUniversity Emergency Hospital BukarestBukarestRumänien
  3. 3.Klinik für RadiologieIsarklinikum MünchenMünchenDeutschland

Personalised recommendations