Der Radiologe

, Volume 53, Issue 1, pp 45–53 | Cite as

Kardiale Magnetresonanztomographie in der Diagnostik der restriktiven und unklassifizierten Kardiomyopathien

  • U. Kramer
  • A.E. May
  • S. Mangold
  • P. Krumm
  • C.D. Claussen
Leitthema

Zusammenfassung

Klinisches/methodisches Problem

Kardiomyopathien stellen neben den ischämischen Herzerkrankungen eine wesentliche Ursache für die Entwicklung einer Herzinsuffizienz und den plötzlichen Herztod dar.

Radiologische Standardverfahren

Das diagnostische Spektrum bei Kardiomyopathien umfasst nichtinvasive und invasive Untersuchungsmethoden.

Methodische Innovationen

Die exakte Diagnosesicherung einzelner Krankheitsbilder erfordert zum einen die Kenntnis der aktuellen Klassifikationen der heterogenen Gruppe der Kardiomyopathien, zum anderen sind oft spezielle Untersuchungstechniken erforderlich.

Leistungsfähigkeit

Moderne bildgebende Verfahren stellen einen zentralen Bestandteil der diagnostischen Möglichkeiten bei der Abklärung einer Kardiomyopathie dar. Neben der Echokardiographie ist hier insbesondere die kardiale Magnetresonanztomographie (MRT) zu nennen.

Bewertung

Mit zunehmendem Verständnis über die Pathogenese einzelner Kardiomyopathien konnten diagnostische Kriterien für die kardiale MRT definiert werden, weshalb heute ein regelmäßiger Einsatz der MRT zur Differenzierung einer restriktiven oder unklassifizierten Kardiomyopathie gerechtfertigt ist.

Empfehlung für die Praxis

Die Echokardiographie ist das bildgebende Verfahren der Wahl bei der Abklärung einer unklaren Herzinsuffizienz. Die kardiale MRT sollte jedoch bei Unklarheiten frühzeitig in den diagnostischen Algorithmus eingebunden werden.

Schlüsselwörter

Kardiomyopathie Klassifikation Magnetresonanztomographie Non-compaction-Kardiomyopathie Tako-Tsubo-Kardiomyopathie 

Cardiac magnetic resonance tomography in the diagnostics of restrictive and unclassified cardiopathies

Abstract

Clinical/methodical issue

Besides ischemic heart disease cardiomyopathies are common causes of heart failure and sudden cardiac death.

Standard radiological methods

The diagnostic spectrum in cardiomyopathies comprises non-invasive and invasive examination techniques.

Methodical innovations

The exact verification of certain cardiomyopathies necessitates knowledge of the latest classification of cardiomyopathies as well as dedicated examination protocols.

Performance

Modern imaging modalities, such as echocardiography and cardiac magnetic resonance imaging (MRI) have emerged as useful imaging tools in the investigation of patients suspected of having many different types of cardiomyopathies.

Achievements

Based on a better understanding of the underlying pathophysiology several diagnostic criteria have been defined using cardiac MRI. In particular there is an increasing importance of cardiac MRI in the description of patients with restrictive and unclassified cardiomyopathies.

Practical recommendations

Echocardiography still remains the modality of choice in the diagnostics of unclear left ventricular heart failure. Further diagnostic work-up should include cardiac MRI in case of any lack of clarity.

Keywords

Cardiomyopathy Classification Magnetic resonance imaging Non-compaction cardiomyopathy Takotsubo cardiomyopathy 

Notes

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt für sich und seine Koautoren an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Literatur

  1. 1.
    Achenbach S, Barkhausen J, Beer M et al (2012) Konsensusempfehlungen der DRG/DGK/DGPK zum Einsatz der Herzbildgebung mit Computertomografie und Magnetresonanztomografie. Fortschr Rontgenstr 184:345–368CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Akashi YJ, Goldstein DS, Barbaro G, Ueyama T (2008) Takotsubo cardiomyopathy: a new form of acute, reversible heart failure. Circulation 118:2754–2762PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Ako J, Takenaka K, Uno K et al (2001) Reversible left ventricular systolic dysfunction – reversibility of coronary microvascular abnormality. Jpn Heart J 42:355–363PubMedCrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Bernanke DH, Velkey JM (2002) Development of the coronary blood supply: changing concepts and current ideas. Anat Rec 269:198–208PubMedCrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Bouhzam N, Kurtz B, Cribier A et al (2012) Multimodal imaging in the diagnosis of isolated left ventricular noncompaction. Herz [Epub ahead of print]Google Scholar
  6. 6.
    Chin TK, Perloff JK, Williams RG et al (1990) Isolated noncompaction of left ventricular myocardium. A study of eight cases. Circulation 82:507–513PubMedCrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Dellegrottaglie S, Pedrotti P, Roghi A et al (2012) Regional and global ventricular systolic function in isolated ventricular non-compaction: pathophysiological insights from magnetic resonance imaging. Int J Cardiol 158:394–399PubMedCrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Eitel I, Behrendt F, Schindler K et al (2009) Takotsubo cardiomyopathy or myocardial infarction? Answers from delayed enhancement magnetic resonance imaging. Int J Cardiol 135:e9–12PubMedCrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Eitel I, Behrendt F, Schindler K et al (2008) Differential diagnosis of suspected apical ballooning syndrome using contrast-enhanced magnetic resonance imaging. Eur Heart J 29:2651–2659PubMedCrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Elliott P, Andersson B, Arbustini E et al (2008) Classification of the cardiomyopathies: a position statement from the European society of cardiology working group on myocardial and pericardial diseases. Eur Heart J 29:270–276PubMedCrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Engberding R, Bender F (1984) Identification of a rare congenital anomaly of the myocardium by two-dimensional echocardiography: persistence of isolated myocardial sinusoids. Am J Cardiol 53:1733–1734PubMedCrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Engberding R, Stollberger C, Ong P et al (2010) Isolated non-compaction cardiomyopathy. Dtsch Arztebl Int 107:206–213PubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Engberding R, Yelbuz TM, Breithardt G (2007) Isolated non-compaction of the left ventricular myocardium – a review of the literature two decades after the initial case description. Clin Res Cardiol 96:481–488PubMedCrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Freedom RM, Yoo SJ, Perrin D et al (2005) The morphological spectrum of ventricular noncompaction. Cardiol Young 15:345–364PubMedCrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Gianni M, Dentali F, Grandi AM et al (2006) Apical ballooning syndrome or takotsubo cardiomyopathy: a systematic review. Eur Heart J 27:1523–1529PubMedCrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Habib G, Charron P, Eicher JC et al (2011) Isolated left ventricular non-compaction in adults: clinical and echocardiographic features in 105 patients. Results from a French registry. Eur J Heart Fail 13:177–185PubMedCrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Jacquier A, Thuny F, Jop B et al (2010) Measurement of trabeculated left ventricular mass using cardiac magnetic resonance imaging in the diagnosis of left ventricular non-compaction. Eur Heart J 31:1098–1104PubMedCrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Jenni R, Oechslin E, Schneider J et al (2001) Echocardiographic and pathoanatomical characteristics of isolated left ventricular non-compaction: a step towards classification as a distinct cardiomyopathy. Heart 86:666–671PubMedCrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Jenni R, Oechslin EN, van der Loo B (2007) Isolated ventricular non-compaction of the myocardium in adults. Heart 93:11–15PubMedCrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Kramer CM, Barkhausen J, Flamm SD et al (2008) Standardized cardiovascular magnetic resonance imaging (CMR) protocols, society for cardiovascular magnetic resonance: board of trustees task force on standardized protocols. J Cardiovasc Magn Reson 10:35PubMedCrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Kramer U, Hennemuth A, Fenchel M (2010) Kardiales MR-Tagging: Analyse regionaler und globaler Myokardfunktion. Radiologe 50:532–540PubMedCrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Lotz J, Kivelitz D, Fischbach R et al (2009) Empfehlungen für den Einsatz der Computertomografie und Magnetresonanztomografie in der Herzdiagnostik. Teil 2 – Magnetresonanztomografie. Fortschr Rontgenstr 181:800–814CrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Maron BJ, Towbin JA, Thiene G et al (2006) Contemporary definitions and classification of the cardiomyopathies: an American Heart Association scientific statement from the Council on Clinical Cardiology, Heart Failure and Transplantation Committee; quality of care and outcomes research and functional genomics and translational biology Interdisciplinary Working Groups; and Council on Epidemiology and Prevention. Circulation 113:1807–1816PubMedCrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    McDermott S, O’Neill AC, Ridge CA, Dodd JD (2012) Investigation of cardiomyopathy using cardiac magnetic resonance imaging, part 1: common phenotypes. World J Cardiol 4:103–111PubMedCrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    O’Donnell DH, Abbara S, Chaithiraphan V et al (2012) Cardiac MR imaging of nonischemic cardiomyopathies: imaging protocols and spectra of appearances. Radiology 262:403–422CrossRefGoogle Scholar
  26. 26.
    O’Neill AC, McDermott S, Ridge CA et al (2012) Investigation of cardiomyopathy using cardiac magnetic resonance imaging, part 2: rare phenotypes. World J Cardiol 4:173–182CrossRefGoogle Scholar
  27. 27.
    Oechslin E, Jenni R (2011) Left ventricular non-compaction revisited: a distinct phenotype with genetic heterogeneity? Eur Heart J 32:1446–1456PubMedCrossRefGoogle Scholar
  28. 28.
    Oechslin EN, Attenhofer Jost CH et al (2000) Long-term follow-up of 34 adults with isolated left ventricular noncompaction: a distinct cardiomyopathy with poor prognosis. J Am Coll Cardiol 36:493–500PubMedCrossRefGoogle Scholar
  29. 29.
    Pankuweit S, Richter A, Ruppert V et al (2008) Klassifikation, genetische Prädisposition und Risikofaktoren für die Entwicklung einer Kardiomyopathie. Internist 49:441–447PubMedCrossRefGoogle Scholar
  30. 30.
    Pankuweit S, Richter A, Ruppert V, Maisch B (2009) Kardiomyopathien und Myokardbiopsie im Spiegel der neuen Klassifikationen. Herz 34:55–62PubMedCrossRefGoogle Scholar
  31. 31.
    Petersen SE, Selvanayagam JB, Wiesmann F et al (2005) Left ventricular non-compaction: insights from cardiovascular magnetic resonance imaging. J Am Coll Cardiol 46:101–105PubMedCrossRefGoogle Scholar
  32. 32.
    Schultheiss HP, Noutsias M, Kuhl U et al (2005) Kardiomyopathien Teil II: Hypertrophe Kardiomyopathie, restriktive Kardiomyopathie, arrhythmogene rechtsventrikuläre Kardiomyopathie. Internist 46:1373–1385PubMedCrossRefGoogle Scholar
  33. 33.
    Schultheiss HP, Noutsias M, Kuhl U et al (2005) Kardiomyopathien Teil I: Klassifikation der Kardiomyopathien – dilatative Kardiomyopathie. Internist 46:1245–1256PubMedCrossRefGoogle Scholar
  34. 34.
    Thuny F, Jacquier A, Jop B et al (2010) Assessment of left ventricular non-compaction in adults: side-by-side comparison of cardiac magnetic resonance imaging with echocardiography. Arch Cardiovasc Dis 103:150–159PubMedCrossRefGoogle Scholar
  35. 35.
    Van Dalen BM, Caliskan K, Soliman OI et al (2008) Left ventricular solid body rotation in non-compaction cardiomyopathy: a potential new objective and quantitative functional diagnostic criterion? Eur J Heart Fail 10:1088–1093CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2012

Authors and Affiliations

  • U. Kramer
    • 1
  • A.E. May
    • 2
  • S. Mangold
    • 1
  • P. Krumm
    • 1
  • C.D. Claussen
    • 1
  1. 1.Abteilung für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Radiologische KlinikUniversität TübingenTübingenDeutschland
  2. 2.Medizinische Klinik III, Abteilung für Kardiologie und KreislauferkrankungenUniversität TübingenTübingenDeutschland

Personalised recommendations