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Der Radiologe

, Volume 43, Issue 6, pp 481–488 | Cite as

1H-MR-Spektroskopie der Prostata: Ein Überblick

  • U. G. Mueller-Lisse
  • M. Scherr
Prostatakarzinom

Zusammenfassung

Aufgrund der einzigartigen biochemischen Eigenschaft von gesundem Prostatagewebe, Zitrat zu produzieren, zu speichern und auszuscheiden, erschließt sich die Prostata der 1H-Magnetresonanzspektroskopie (MRS). Da Prostatakarzinome im Vergleich zu gesundem Prostatagewebe deutlich weniger Zitrat, aber mehr Cholin aufweisen, kann die MRS beide erkennen und voneinander unterscheiden. In Kombination mit der Magnetresonanztomographie (MRT) kann die dreidimensionale MRS (3D-MRSI oder 3D-CSI) Prostatakarzinome in der Prostata lokalisieren. Ein übereinstimmendes Ergebnis der MRT und 3D-MRSI weist mit einer Wahrscheinlichkeit von ca. 90% auf das Vorliegen von karzinomatös entartetem Prostatagewebe hin. Die Unterscheidbarkeit von gesundem und karzinomatös entartetem Prostatagewebe bleibt prinzipiell auch nach Therapie der Prostata (Hormon-, Strahlen-, Kryotherapie) erhalten. Da die kombinierte MRT und 3D-MRSI der Prostata ein nichtinvasives, strahlenfreies und damit prinzipiell beliebig wiederholbares Untersuchungsverfahren darstellt, bietet sie sich für die Planung von Biopsien und Therapien der Prostata ebenso an wie für die Kontrolle des Therapieerfolges. Für einen breiten klinischen Einsatz ist es erforderlich, die bislang nur an wenigen Institutionen verfügbare Technologie der kombinierten MRT und 3D-MRSI der Prostata möglichst vielen Anwendern in einer einfach zu bedienenden und auszuwertenden Weise zugänglich zu machen.

Schlüsselwörter Prostata Prostatakarzinom Magnetresonanz Magnetresonanzspektroskopie Hormontherapie Strahlentherapie Kryochirurgie 

1H magnetic resonance spectroscopy of the prostate

Abstract

Purpose. To provide a brief summary of important technical and biochemical aspects and current clinical applications of magnetic resonance spectroscopy (MRS) of the prostate.

Material and methods. Pertinent radiological and biochemical literature was searched and retrieved via electronic media (medline®, pubmed®). Basic concepts of MRS of the prostate and its clinical applications were extracted to provide an overview.

Results. The prostate lends itself to MRS due to its unique production, storage, and secretion of citrate. While healthy prostate tissue demonstrates high levels of citrate and low levels of choline that marks cell wall turnover, prostate cancer (PCA) utilizes citrate for energy metabolism and shows high levels of choline. The ratio of (choline + creatine)/citrate differentiates healthy prostate tissue and PCA. The combination of magnetic resonance imaging (MRI) and 3-dimensional MRS (3D-MRSI or 3D-CSI) of the prostate localizes PCA to a sextant of the peripheral zone of the prostate with sensitivity/specificity of up to 80/80%. Combined MRI and 3D-MRSI exceed the sensitivity and specificity of sextant biopsy of the prostate. When MRS and MRI agree on PCA presence, the positive predictive value is about 90%. In principle, combined MRI and 3D-MRSI recognize and localize remnant or recurrent cancer after hormone therapy, radiation therapy and cryo-surgery.

Conclusions. Since it is non-invasive and radiation-free, combined MRI and 3D-MRSI lends itself to the planning of prostate biopsy and therapy as well as to post-therapeutic follow-up. For broad clinical application, it will be necessary to facilitate MRS examinations and their evaluation and make MRS available to a wider range of institutions.

Keywords Prostate Prostate cancer Magnetic resonance Magnetic resonance spectroscopy Hormone therapy Radiation therapy Cryo-surgery 

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Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2003

Authors and Affiliations

  • U. G. Mueller-Lisse
    • 1
  • M. Scherr
    • 1
  1. 1.Institut für Klinische Radiologie, Klinikum der Universität MünchenDE

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