Advertisement

„Motivational interviewing“

Eine Möglichkeit der Arzt-Patienten-Kommunikation bei Schizophrenie?
  • Jens ReimerEmail author
  • Jens Kuhn
  • Rita Wietfeld
  • Wolfgang Janetzky
  • Karolina Leopold
Übersichten
  • 70 Downloads

Zusammenfassung

„Motivational interviewing“ (MI; motivierende Gesprächsführung) hat sich als Ansatz für einen kooperativen Gesprächsstil zur Förderung intrinsischer Veränderungsmotivation durch Erkundung und Auflösen von Ambivalenzen etabliert. Die Veränderung von Suchtverhalten wird nicht mehr durch Ausüben von Druck oder belehrenden/bekehrenden Überzeugungs- bzw. Überredungsversuchen angestrebt, sondern durch die Aktivierung vorhandener, aber „verschütteter“ oder neu gewonnener Eigenmotivation zur Veränderung. MI wird inzwischen auch zur Veränderung des Umganges bei anderen gesundheitsrelevanten Verhaltensweisen und chronischen Erkrankungen, darunter auch bei Störungen des schizophrenen Formenkreises, eingesetzt. Im Vergleich zur Wirksamkeit von MI im Suchtbereich ist die Datenlage bei schizophrenen Patienten noch unzureichend. Nach den vorliegenden Studien kann MI wichtige Aspekte der krankheitsbedingten Beeinträchtigungen, wie Medikamentenadhärenz, Häufigkeit und Schwere psychotischer Rückfälle, Hospitalisierungsdauer, das Funktionsniveau, die Krankheitseinsicht sowie die kognitive Rehabilitation positiv beeinflussen. Die praktische Umsetzung von MI erfordert eine gute Kenntnis der Methode sowie auch Veränderungen von Behandlungsprinzipien und Arbeitsabläufen.

Schlüsselwörter

Motivierende Gesprächsführung Schizophrenie Arzt-Patienten-Kommunikation Kommunikationsstrategie Medikamentenadhärenz 

Motivational interviewing

A possibility for doctor-patient communication in schizophrenia?

Abstract

Motivational interviewing (MI) has become established nowadays as an approach for a cooperative style of conversation to promote intrinsic motivation for change by exploring and resolving ambivalences. The change of addictive behavior is no longer sought by exerting pressure or lecturing/converting attempts of convincing or persuasion but by activating existing but “buried” or newly acquired self-motivation to change. The MI is now also used to change the treatment of other health-related behavior and chronic diseases, including schizophrenic disorders. Compared to the efficacy of MI in the addiction area, the data situation in schizophrenic patients is still insufficient. According to the available studies, MI can positively influence important aspects of disease-related impairments, such as medication adherence, the frequency and severity of psychotic relapses, the duration of hospitalization, the level of function, insight into the disease and cognitive rehabilitation. The practical implementation of MI requires a good knowledge of the method as well as changes in treatment principles and work processes.

Keywords

Motivational Interviewing Schizophrenia Doctor-patient communication Communication strategy Medication adherence 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

J. Reimer hat Vergütungen für Vorträge und Beratung von Lundbeck und Otsuka Pharma erhalten. J. Kuhn hat von Lundbeck, Neuraxpharm, Otsuka Pharma, Schwabe sowie Servier Vortragshonorare und Reisekostenunterstützung und von DFG, BMBF, Marga und Walter Boll-Stiftung, Else Kröner Fresenius-Stiftung sowie Medtronic GmbH Forschungszuwendungen erhalten. R. Wietfeld hat Beratungshonorare von Lundbeck und Otsuka Pharma erhalten. W. Janetzky ist Mitarbeiter von Lundbeck. K. Leopold hat Vortragshonorare von AstraZeneca, BMS, Janssen-Cilag, Lilly, Lundbeck, Otsuka Pharma Pfizer und Recordati sowie Forschungszuwendungen von AstraZeneca, Janssen-Cilag und Otsuka Pharma erhalten.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Literatur

  1. 1.
    Fleischmann H (2003) Was erwarten psychisch Kranke von der Behandlung im psychiatrischen Krankenhaus? Psychiatr Prax 30:136–139CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Theisel S, Schielein T, Spießl H et al (2010) Der „ideale“ Arzt aus Sicht psychiatrischer Patienten. Psychiatr Prax 37(6):279–284CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Charles C, Gafni A, Whelan T (1997) Shared decision-making in the medical encounter: what does it mean? (or it takes a least two to tango). Soc Sci Med 44(5):681–692CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Heres S, Hamann J (2017) „Shared decision-making“ in der Akutpsychiatrie. Nervenarzt 88(9):995–1002CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Roll SC, Knecht G, Kuhn J et al (2016) Antipsychotika-Depotbehandlung im Wandel der Zeit. Nervenheilkunde 35:41–49CrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Haskard Zolnierek KB, DiMatteo MR (2009) Physician communication and patient adherence to treatment: a meta-analysis. Med Care 47(8):826–834CrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Hesse K, Klingberg S (2018) Psychotische Störungen: Kognitiv-verhaltenstherapuetische Behandlungsstrategien. Psychother Psychosom Med Psychol 68(11):481–494CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Lencer R, Korn D (2015) Adhärenz in der Psychopharmakologie – Psychotherapeutische Strategien zur Adhärenzförderung. Nervenarzt 86(5):637–648CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Miller WR, Rollnick S (1991) Motivational interviewing: preparing people to change addictive behavior. Guilford, New York (Deutsche Übersetzung: Miller WR, Rollnick S (1999) Motivierende Gesprächsführung. Lambertus-Verlag, Freiburg im Breisgau)Google Scholar
  10. 10.
    Körkel J, Veltrup C (2003) Motivational Interviewing: Eine Übersicht. Suchttherapie 4(3):115–124CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Schaefer MR, Kavookjian J (2007) The impact of motivational interviewing on adherence and symptom severity in adolescents and young adults with chronic illness: a systematic review. Patient Educ Couns 100(12):2190–2199CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Lai DT, Cahill K, Qin Y et al (2010) Motivational interviewing for smoking cessation. Cochrane Database Syst Rev.  https://doi.org/10.1002/14651858.CD006936.pub2 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Rubak S, Sandbaek A, Lauritzen T et al (2005) Motivational interviewing: a systematic review and meta-analysis. Br J Gen Pract 55:305–312PubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  14. 14.
    Zomahoun HTV, Guénette L, Grégoire JP et al (2017) Effectiveness of motivational interviewing interventions on medication adherence in adults with chronic diseases: a systematic review and meta-analysis. Int J Epidemiol 46(2):589–602PubMedGoogle Scholar
  15. 15.
    Körkel J (2012) 30 Jahre Motivational Interviewing: Eine Übersicht und Standortbestimmung. Suchttherapie 13(03):108–118CrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Barkhoff E, Meijer CJ, de Sonneville LM et al (2013) The effect of motivational interviewing on medication adherence and hospitalization rates in nonadherent patients with multi-episode schizophrenia. Schizophrenia 39(6):1242–1251CrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Chien WT, Mui J, Cheung EF et al (2015) Effects of motivational interviewing-based adherence therapy for schizophrenia spectrum disorders: a randomized controlled trial. Trails 16:270Google Scholar
  18. 18.
    Velligan DI, Weiden PJ, Sajatovic M et al (2010) Strategies for addressing adherence problems in patients with serious and persistent mental illness: recommendations from the expert consensus guidelines. J Psychiatr Pract 16(5):306–324CrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Miller WR (1983) Motivational interviewing with problem drinkers. Behav Psychother 11:147–172CrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Miller WR, Rollnick S (2012) Motivational interviewing: helping people change, 3. Aufl. Guilford, New York (Deutsche Übersetzung: Miller WR, Rollnick S (2015) Motivierende Gesprächsführung: 3. Aufl. Lambertus-Verlag, Freiburg im Breisgau)Google Scholar
  21. 21.
    Sonnenmoser M (2009) Motivierende Gesprächsführung – Flexible Methode mit Potenzial. Dtsch Arztebl 12:560–562Google Scholar
  22. 22.
    Lundahl B, Burke BL (2009) The effectiveness and applicability of motivational interviewing: A practice friendly review of four meta-analyses. J Clin Psychol 65(11):1232–1245CrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Finzen A (2013) Schizophrenie: Die Krankheit verstehen, behandeln, bewältigen. Psychiatrie Verlag, BonnGoogle Scholar
  24. 24.
    Crockford D, Addington D (2017) Canadian schizophrenia guidelines: schizophrenia and other psychotic disorders with coexisting substance use disorders. Can J Psychiatry 62(9):624–634CrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Lehman AF, Lieberman JA, Dixon LB et al (2004) Practice guideline for the treatment of patients with schizophrenia, second edition. Am J Psychiatry 161(2 Suppl):1–56PubMedGoogle Scholar
  26. 26.
    Hasan A, Falkai P, Wobrock T et al (2015) World federation of societies of biological psychiatry (WFSBP) guidelines for biological treatment of schizophrenia part 3: update 2015 management of special circumstances: depression, suicidality, substance use disorders and pregnancy and lactation. World J Biol Psychiatry 16(3):142–170CrossRefGoogle Scholar
  27. 27.
    National Collaborating Centre for Mental Health (2014) Psychosis and schizophrenia in adults: treatment and management: updated edition 2014. NICE Clinical Guidelines, No. 178. National Institute for Health and Care Excellence, London (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK248060/)Google Scholar
  28. 28.
    Kreyenbuhl J, Buchanan RW, Dickerson FB et al (2009) The Schizophrenia Patient Outcomes Research Team (PORT): updated treatment recommendations. Schizophr Bull 36(1):94–103CrossRefGoogle Scholar
  29. 29.
    Fizdon JM, Kurtz MM, Choi J et al (2016) Motivational interviewing to increase cognitive rehabilitation adherence in schizophrenia. Schizophr Bull 42(2):327–334CrossRefGoogle Scholar
  30. 30.
    Choi KH, Jaekal E, Lee GY et al (2016) Motivational and behavioral activation as an adjunct to psychiatric rehabilitation for mild to moderate negative symptoms in individuals with schizophrenia: a proof-of-concept pilot study. Front Psychol 7:1759PubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  31. 31.
    Swanson AJ, Pantalon MV, Cohen KR (1999) Motivational interviewing and treatment adherence among psychiatric and dually diagnosed patients. J Nerv Ment Dis 187(10):630–635CrossRefGoogle Scholar
  32. 32.
    Barrowclough C, Haddock G, Wykes T et al (2010) Integrated motivational interviewing and cognitive behavioural therapy for people with psychosis and comorbid substance misuse: randomised controlled trial. Br Med J 341:c6325CrossRefGoogle Scholar
  33. 33.
    Barrowclough C, Marshall M, Gregg L et al (2014) A phase-specific psychological therapy for people with problematic cannabis use following a first episode of psychosis: a randomized controlled trial. Psychol Med 44(13):2749–2761CrossRefGoogle Scholar
  34. 34.
    Gray R, Bressington D, Ivanecka A et al (2016) Is adherence therapy an effective adjunct treatment for patients with schizophrenia spectrum disorders? A systematic review and meta-analysis. BMC Psychiatry 16:90CrossRefGoogle Scholar
  35. 35.
    Dobber J, Latour C, de Haan L et al (2018) Medication adherence in patients with schizophrenia: a qualitative study of the patient process in motivational interviewing. BMC Psychiatry 18(1):135CrossRefGoogle Scholar
  36. 36.
    Bienentreu S (2014) Motivation zur Depotmedikation bei Patienten mit Schizophrenie. Psychopharmakotherapie 21:112–117Google Scholar
  37. 37.
    Hasan A, Falkai P, Wobrock T et al (2013) World Federation of Societies of Biological Psychiatry (WFSBP) guidelines for biological treatment of schizophrenia, part 2: update 2012 on the long-term treatment of schizophrenia and management of antipsychotic-induced side effects. World J Biol Psychiatry 14:2–44CrossRefGoogle Scholar
  38. 38.
    Zipursky R, Menezes NM, Streiner DL (2014) Risk of symptom recurrence with medication discontinuation in first-episode psychosis: a systematic review. Schizophr Res 152:408–414CrossRefGoogle Scholar
  39. 39.
    Burke BL, Arkowitz H, Menchola M (2003) The efficacy of motivational interviewing: a meta-analysis of controlled clinical trials. J Consult Clin Psychol 71(5):843–861CrossRefGoogle Scholar
  40. 40.
    Arkowitz H, Westra HA, Miller WR et al (2010) Motivierende Gesprächsführung bei der Behandlung psychischer Störungen. Beltz, WeinheimGoogle Scholar
  41. 41.
    Smeerdijk M, Keet R, de Haan L et al (2014) Feasibility of teaching motivational interviewing to parents of young adults with recent-onset schizophrenia and co-occurring cannabis use. J Subst Abuse Treat 46(3):340–345CrossRefGoogle Scholar
  42. 42.
    Westra HA, Aviram A, Doell FK et al (2011) Extending motivational interviewing to the treatment of major mental health problems: current directions and evidence. Can J Psychiatry 56(11):643–650CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2019

Authors and Affiliations

  • Jens Reimer
    • 1
    • 6
    • 7
    Email author
  • Jens Kuhn
    • 2
    • 8
  • Rita Wietfeld
    • 3
  • Wolfgang Janetzky
    • 4
  • Karolina Leopold
    • 5
  1. 1.Zentrum für Psychosoziale Medizin Gesundheit NordBremenDeutschland
  2. 2.Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Johanniter Krankenhaus OberhausenEvangelischer Klinikverbund Niederrhein gGmbHOberhausenDeutschland
  3. 3.PsychotherapiePraxis Neurologie und PsychiatrieWittenDeutschland
  4. 4.Scientific UnitLundbeck GmbHHamburgDeutschland
  5. 5.Psychiatrie, Psychotherapie und PsychosomatikVivantes Klinikum am UrbanBerlinDeutschland
  6. 6.Klinikum Bremen-OstBremenDeutschland
  7. 7.Zentrum für Interdisziplinäre Suchtforschung, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Klinik für Psychiatrie und PsychotherapieUniversität HamburgHamburgDeutschland
  8. 8.Klinik für Psychiatrie und PsychotherapieUniklinik KölnKölnDeutschland

Personalised recommendations