Advertisement

Der Nervenarzt

, Volume 87, Issue 10, pp 1062–1067 | Cite as

Evidenzbasierte Rehabilitation der Mobilität nach Schlaganfall

  • C. DohleEmail author
  • R. Tholen
  • H. Wittenberg
  • J. Quintern
  • S. Saal
  • K. M. Stephan
Leitthema

Zusammenfassung

Hintergrund

Bei etwa zwei Drittel der Schlaganfallpatienten ist zumindest initial auch die Mobilität gestört. Zur Rehabilitation werden zahlreiche verschiedene Konzepte postuliert.

Fragestellung

Welche Rehabilitationsmethoden können auf der Basis der Studienlage zur Verbesserung der Gehfähigkeit, der Gehgeschwindigkeit, der Gehstrecke und der Stand- und Gangsicherheit empfohlen werden?

Material und Methode

Systematische Literaturrecherche nach randomisierten klinischen Studien und Reviews mit klinisch relevanten Zielkriterien der Mobilität. Formulierung von Empfehlungen, getrennt für Zielkriterien und den Phasen nach einem Schlaganfall

Ergebnisse

Die Kernmaßnahme zur Wiederherstellung und Verbesserung der Gehfähigkeit ist eine hohe Anzahl von Wiederholungen von Gehbewegungen, in Abhängigkeit vom Schweregrad des Patienten geräteunterstützt. Bei weniger stark betroffenen Patienten wird zur Erhöhung der Gehgeschwindigkeit das intensive Gangtraining empfohlen, bei dem die Geräteunterstützung optional, aber nicht als überlegen anzusehen ist. Eine Verbesserung der Gehstrecke erfordert aerobes, kardiovaskulär wirksames Ausdauertraining, zwingend eingebettet in einen funktionellen Kontext. Die beste Strategie zur Verbesserung der Balance ist nicht das isolierte Balancetraining, sondern das intensive Gangtraining im alltagsrelevanten funktionellen Kontext. Zusätzliche Stimulationsverfahren wirken nur, wenn sie in funktionell relevantes Training eingebunden werden.

Diskussion

Die Leitlinie bietet nicht nur klare Handlungsanweisungen, sondern auch pathophysiologische Einsichten zur Funktionserholung des Gehens und Stehens nach einem Schlaganfall.

Schlüsselwörter

Neurorehabilitation Leitlinien Physiotherapie Gang Balance 

Evidence-based rehabilitation of mobility after stroke

Abstract

Background

Approximately two thirds of stroke patients initially suffer from at least impaired mobility. Various rehabilitation concepts have been proposed.

Objective

Based on the current literature, which rehabilitation methods can be recommended for improvement of gait, gait velocity, gait distance and balance?

Methods

A systematic literature search was carried out for randomized clinical studies and reviews with clinically relevant outcome variables. Formulation of recommendations, separated for target variables and time after stroke.

Results

Restoration and improvement of gait function relies on a high number of repetitions of gait movements, which for more severely affected patients is preferentially machine-based. For improvement of gait velocity for less severely affected patients intensive gait training does not necessarily rely on mechanical support. Gait distance can be improved by aerobic endurance exercises with a cardiovascular effect, which have to be performed in a functional context. Improvement of balance should be achieved by intensive functional gait training. Additional stimulation techniques are only effective when included in a functionally relevant training program.

Discussion

These guidelines not only provide recommendations for action but also provide pathophysiological insights into functional restoration of stance and gait after stroke.

Keywords

Neurorehabilitation Guidelines Physiotherapy Gait Balance 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

C. Dohle, R. Tholen, H. Wittenberg, J. Quintern, S. Saal und K. M. Stephan geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Eine ausführliche Darstellung findet sich im Methodenreport der Leitlinie auf www.awmf.de.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Literatur

  1. 1.
    Jorgensen HS, Nakayama H, Raaschou HO, Vive-Larsen J, Stoier M, Olsen TS (1995) Outcome and time course of recovery in stroke. Part I: Outcome. The Copenhagen Stroke Study. Arch Phys Med Rehabil 76(5):399–405CrossRefPubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Kwakkel G, Kollen B, Twisk J (2006) Impact of time on improvement of outcome after stroke. Stroke 37(9):2348–2353CrossRefPubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Duncan PW, Sullivan KJ, Behrman AL, Azen SP, Wu SS, Nadeau SE et al (2011) Body-weight-supported treadmill rehabilitation after stroke. N Engl J Med 364(21):2026–2036CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  4. 4.
    Saunders DH, Greig CA, Mead GE, Young A (2009) Physical fitness training for stroke patients. Cochrane Database Syst Rev 4:CD003316PubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    ReMoS-Arbeitsgruppe: Dohle C, Quintern J, Saal S, Stephan KM, Tholen R, Wittenberg H (2016) S2e-Leitlinie Rehabilitation der Mobilität nach Schlaganfall (ReMoS). Neurol Rehabil 21(7):355–494Google Scholar
  6. 6.
    Peurala SH, Airaksinen O, Huuskonen P, Jakala P, Juhakoski M, Sandell K et al (2009) Effects of intensive therapy using gait trainer or floor walking exercises early after stroke. J Rehabil Med 41(3):166–173CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Mehrholz J, Pohl M (2012) Electromechanical-assisted gait training after stroke: A systematic review comparing end-effector and exoskeleton devices. J Rehabil Med 44(3):193–199CrossRefPubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Mehrholz J, Elsner B, Werner C, Kugler J, Pohl M (2013) Electromechanical-assisted training for walking after stroke: updated evidence. Stroke 44(10):e127–e128CrossRefPubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Yan T, Hui-Chan CW, Li LS (2005) Functional electrical stimulation improves motor recovery of the lower extremity and walking ability of subjects with first acute stroke: A randomized placebo-controlled trial. Stroke 36(1):80–85CrossRefPubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Paolucci S, Antonucci G, Guariglia C, Magnotti L, Pizzamiglio L, Zoccolotti P (1996) Facilitatory effect of neglect rehabilitation on the recovery of left hemiplegic stroke patients: A cross-over study. J Neurol 243(4):308–314PubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    Dias D, Lains J, Pereira A, Nunes R, Caldas J, Amaral C et al (2007) Can we improve gait skills in chronic hemiplegics? A randomised control trial with gait trainer. Eura Medicophys 43(4):499–504PubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Pohl M, Mehrholz J, Ritschel C, Ruckriem S (2002) Speed-dependent treadmill training in ambulatory hemiparetic stroke patients: A randomized controlled trial. Stroke 33(2):553–558CrossRefPubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Pittock SJ, Moore AP, Hardiman O, Ehler E, Kovac M, Bojakowski J et al (2003) A double-blind randomised placebo-controlled evaluation of three doses of botulinum toxin type A (Dysport) in the treatment of spastic equinovarus deformity after stroke. Cerebrovasc Dis 15(4):289–300CrossRefPubMedGoogle Scholar
  14. 14.
    Outermans JC, Van Peppen RP, Wittink H, Takken T, Kwakkel G (2010) Effects of a high-intensity task-oriented training on gait performance early after stroke: a pilot study. Clin Rehabil 24(11):979–987CrossRefPubMedGoogle Scholar
  15. 15.
    Eich HJ, Mach H, Werner C, Hesse S (2004) Aerobic treadmill plus Bobath walking training improves walking in subacute stroke: A randomized controlled trial. Clin Rehabil 18(6):640–651CrossRefPubMedGoogle Scholar
  16. 16.
    Spaich EG, Svaneborg N, Jørgensen HR, Andersen OK (2014) Rehabilitation of the hemiparetic gait by nociceptive withdrawal reflex-based functional electrical therapy: a randomized, single-blinded study. J Neuroeng Rehabil 11(1):81CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  17. 17.
    Thijssen DH, Paulus R, van Uden CJ, Kooloos JG, Hopman MT (2007) Decreased energy cost and improved gait pattern using a new orthosis in persons with long-term stroke. Arch Phys Med Rehabil 88(2):181–186CrossRefPubMedGoogle Scholar
  18. 18.
    Erel S, Uygur F, Şimşek IE, Yakut Y (2011) The effects of dynamic ankle-foot orthoses in chronic stroke patients at three-month follow-up: A randomized controlled trial. Clin Rehabil 25(6):515–523CrossRefPubMedGoogle Scholar
  19. 19.
    de Seze MP, Bonhomme C, Daviet JC, Burguete E, Machat H, Rousseaux M, Mazaux JM (2011) Effect of early compensation of distal motor deficiency by the Chignon ankle-foot orthosis on gait in hemiplegic patients: A randomized pilot study. Clin Rehabil 25(11):989–998CrossRefPubMedGoogle Scholar
  20. 20.
    Verma R, Arya KN, Garg RK, Singh T (2011) Task-oriented circuit class training program with motor imagery for gait rehabilitation in poststroke patients: A randomized controlled trial. Top Stroke Rehabil 18(Suppl 1):620–632CrossRefPubMedGoogle Scholar
  21. 21.
    Thaut MH, McIntosh GC, Rice RR (1997) Rhythmic facilitation of gait training in hemiparetic stroke rehabilitation. J Neurol Sci 151(2):207–212CrossRefPubMedGoogle Scholar
  22. 22.
    Schauer M, Mauritz KH (2003) Musical motor feedback (MMF) in walking hemiparetic stroke patients: randomized trials of gait improvement. Clin Rehabil 17(7):713–722CrossRefPubMedGoogle Scholar
  23. 23.
    Gordon NF, Gulanick M, Costa F, Fletcher G, Franklin BA, Roth EJ, Shephard T (2004) Physical activity and exercise recommendations for stroke survivors: an American Heart Association scientific statement from the Council on Clinical Cardiology, Subcommittee on Exercise, Cardiac Rehabilitation, and Prevention; the Council on Cardiovascular Nursing; the Council on Nutrition, Physical Activity, and Metabolism; and the Stroke Council. Circulation 109(16):2031–2041CrossRefPubMedGoogle Scholar
  24. 24.
    Katz-Leurer M, Shochina M, Carmeli E, Friedlander Y (2003) The influence of early aerobic training on the functional capacity in patients with cerebrovascular accident at the subacute stage. Arch Phys Med Rehabil 84(11):1609–1614CrossRefPubMedGoogle Scholar
  25. 25.
    Kottink AI, Hermens HJ, Nene AV, Tenniglo MJ, van der Aa HE, Buschman HP, Ijzerman MJ (2007) A randomized controlled trial of an implantable 2‑channel peroneal nerve stimulator on walking speed and activity in poststroke hemiplegia. Arch Phys Med Rehabil 88(8):971–978CrossRefPubMedGoogle Scholar
  26. 26.
    Duncan P, Studenski S, Richards L, Gollub S, Lai SM, Reker D et al (2003) Randomized clinical trial of therapeutic exercise in subacute stroke. Stroke 34(9):2173–2180CrossRefPubMedGoogle Scholar
  27. 27.
    Chan DY, Chan CC, Au DK (2006) Motor relearning programme for stroke patients: A randomized controlled trial. Clin Rehabil 20(3):191–200CrossRefPubMedGoogle Scholar
  28. 28.
    Saeys W, Vereeck L, Truijen S, Lafosse C, Wuyts FP, Heyning PV (2012) Randomized controlled trial of truncal exercises early after stroke to improve balance and mobility. Neurorehabil Neural Repair 26(3):231–238CrossRefPubMedGoogle Scholar
  29. 29.
    McClellan R, Ada L (2004) A six-week, resource-efficient mobility program after discharge from rehabilitation improves standing in people affected by stroke: Placebo-controlled, randomised trial. Aust J Physiother 50(3):163–167CrossRefPubMedGoogle Scholar
  30. 30.
    Noh DK, Lim JY, Shin HI, Paik NJ (2008) The effect of aquatic therapy on postural balance and muscle strength in stroke survivors – a randomized controlled pilot trial. Clin Rehabil 22(10–11):966–976PubMedGoogle Scholar
  31. 31.
    Mehrholz J (2016) Neurorehabilitation von Stand und Gang. In: Platz T (Hrsg) Update Neurorehabilitation. Hippocampus, Bad HonnefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2016

Authors and Affiliations

  • C. Dohle
    • 1
    • 2
    Email author
  • R. Tholen
    • 3
  • H. Wittenberg
    • 4
  • J. Quintern
    • 5
  • S. Saal
    • 6
  • K. M. Stephan
    • 4
    • 7
  1. 1.MEDIAN Klinik Berlin-KladowBerlinDeutschland
  2. 2.Centrum für SchlaganfallforschungCharité – Universitätsmedizin BerlinBerlinDeutschland
  3. 3.Physio Deutschland – Deutscher Verband für Physiotherapie (ZVK)KölnDeutschland
  4. 4.St. Mauritius TherapieklinikMeerbuschDeutschland
  5. 5.Medical Park LoiplBischofswiesenDeutschland
  6. 6.Institut für Gesundheits- und PflegewissenschaftMartin-Luther-Universität Halle-WittenbergHalleDeutschland
  7. 7.SRH Gesundheitszentrum Bad WimpfenBad WimpfenDeutschland

Personalised recommendations