Advertisement

Der Nervenarzt

, Volume 87, Issue 9, pp 989–1010 | Cite as

Das deutsche Forschungsnetz zu psychischen Erkrankungen

  • M. Bauer
  • T. Banaschewski
  • A. Heinz
  • I. Kamp-Becker
  • A. Meyer-Lindenberg
  • F. Padberg
  • M. A. Rapp
  • R. Rupprecht
  • F. Schneider
  • T. G. Schulze
  • H.‑U. Wittchen
Aktuelles

Zusammenfassung

Psychische Störungen gehören zu den großen medizinischen und gesellschaftlichen Herausforderungen, treten in allen Lebensabschnitten auf und zählen zu den wichtigsten Volkskrankheiten. In Deutschland leiden jedes Jahr 28 % der Bevölkerung unter psychischen Störungen; das Lebenszeitrisiko, an einer psychischen Störung zu erkranken, beträgt nahezu 50 %. Psychische Störungen verursachen großes Leid für die Betroffenen und ihr soziales Netzwerk. Sie sind aufgrund von verringerter Arbeitsproduktivität, Arbeitsausfall und Frühberentung mit der quantitativ größten Krankheitslast aller Krankheitsgruppen verbunden. Das Bundesministerium für Bildung und Forschung fördert von 2015 bis 2019 mit bis zu 35 Mio. Euro ein neues Forschungsnetz zu psychischen Erkrankungen, um über Grundlagenforschung und translationale klinische Forschung bessere Behandlungs- und Versorgungsstrategien zu entwickeln. Das aus einer kompetitiven Ausschreibung hervorgegangene Forschungsnetz zu psychischen Erkrankungen ist ein bundesweiter Zusammenschluss von neun Themenverbünden mit bis zu zehn Partnerinstitutionen psychiatrischer und klinisch-psychologischer, überwiegend universitärer Forschungseinrichtungen für Erwachsene bzw. für Kinder und Jugendliche. Zusätzlich wird auf drei verbundübergreifenden Querschnittsplattformen nach gemeinsamen Ursachen der Krankheitsentwicklung und neuen Möglichkeiten der Diagnostik von Angststörungen, Aufmerksamkeitsdefizit-Hyperaktivitäts-Störungen (ADHS), Autismus, bipolaren Störungen, Depressionen, Schizophrenie und psychotischen Störungen sowie Suchterkrankungen gesucht. Das Spektrum der untersuchten therapeutischen Ansätze reicht von innovativen pharmakologischen und psychotherapeutischen Therapien bis hin zu neuen Gehirnstimulationsverfahren. Eine nachhaltige Strukturförderung für psychische Erkrankungen ist künftig angesichts der hohen gesellschaftlichen Belastung dringend erforderlich. Das Netzwerk strebt an, Nukleus für eine nachhaltige Strukturförderung eines Deutschen Zentrums für psychische Erkrankungen zu werden.

Schlüsselwörter

Forschungsnetz Psychische Störungen Prävention Gesundheitszentren Forschungsförderung 

The German research network for mental disorders

Abstract

Mental disorders are among the greatest medical and social challenges facing us. They can occur at all stages of life and are among the most important commonly occurring diseases. In Germany 28 % of the population suffer from a mental disorder every year, while the lifetime risk of suffering from a mental disorder is almost 50 %. Mental disorders cause great suffering for those affected and their social network. Quantitatively speaking, they can be considered to be among those diseases creating the greatest burden for society due to reduced productivity, absence from work and premature retirement. The Federal Ministry of Education and Research is funding a new research network from 2015 to 2019 with up to 35 million euros to investigate mental disorders in order to devise and develop better therapeutic measures and strategies for this population by means of basic and translational clinical research. This is the result of a competitive call for research proposals entitled research network for mental diseases. It is a nationwide network of nine consortia with up to ten psychiatric and clinical psychology partner institutions from largely university-based research facilities for adults and/or children and adolescents. Furthermore, three cross-consortia platform projects will seek to identify shared causes of diseases and new diagnostic modalities for anxiety disorders, attention deficit hyperactivity disorders (ADHS), autism, bipolar disorders, depression, schizophrenia and psychotic disorders as well as substance-related and addictive disorders. The spectrum of therapeutic approaches to be examined ranges from innovative pharmacological and psychotherapeutic treatment to novel brain stimulation procedures. In light of the enormous burden such diseases represent for society as a whole, a sustainable improvement in the financial support for those researching mental disorders seems essential. This network aims to become a nucleus for long overdue and sustained support for a German center for mental disorders.

Keywords

Research network Mental disorders Prevention Health research center Research funding 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

A. Heinz, I. Kamp-Becker, A. Meyer-Lindenberg und F. Schneider geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. T. Banaschewski war innerhalb der letzten drei Jahre als Berater für die Firmen Actelion, Bristol-Myers Squibb, Hexal Pharma, Janssen-Cilag, Eli Lilly, Medice, Novartis, PCM Scientific, Shire, Yes-Pharma und Vifor Pharma tätig und hat Vortragshonorare von den Firmen Lilly, Janssen, McNeil, Medice, Novartis und Shire sowie Drittmittelförderung von den Firmen Shire und Vifor Pharma erhalten. Die vorliegende Publikation steht damit nicht im Zusammenhang. M. Bauer übte Beratertätigkeiten für AstraZeneca, Ferrer Int., Merz, Novartis, Janssen, Lilly, Lundbeck, Otsuka, Servier und Takeda aus und erhielt Vortragshonorare von AstraZeneca, Ferrer Int., Pfizer, Lilly, Lundbeck, Otsuka und Servier. Inhalte der vorliegenden Publikation stehen damit nicht im Zusammenhang. F. Padberg erhielt Honorare für Referententätigkeit von MAG & More GmbH sowie Unterstützung von der neuroConn GmbH und Brainsway Inc. für Forschungsvorhaben. M.A. Rapp hat in den letzten fünf Jahren bezahlte Vorträge und Beratungen für die folgenden Firmen durchgeführt: GlaxoSmithKline, Johnson & Johnson, Lilly, Merz, Willmar Schwabe. R. Rupprecht übt eine Beratertätigkeit für Grünenthal sowie Vortragstätigkeit für Servier aus. Ein Zusammenhang mit dem deutschen Forschungsnetz zu psychischen Erkrankungen sowie dem Inhalt des Manuskripts besteht diesbezüglich nicht. T.G. Schulze erhält finanzielle Unterstützung eines Forschungsprojekts von Roche. H.-U. Wittchen war oder ist Mitglied von Advisory Boards folgender Firmen: Lundbeck, Servier, Pfizer und Sanofi. Er hat ferner Projektzuwendungen für die Durchführung diverser epidemiologischer Studien der gleichen Firmen erhalten und ist Mitglied des Boards der Lundbeck Foundation (Dänemark) sowie Mitglied des THINC Steering Boards (Lundbeck).

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Supplementary material

115_2016_169_MOESM1_ESM.docx (595 kb)
Dokument 1: Neun Tabellen zur Struktur des Forschungsverbunds unterschiedlicher psychischer Erkrankungen sowie 2 Übersichtsabbildungen zu den Forschungsstandorten und den Querschnittsprojekten.

Literatur

  1. 1.
    Alzheimer’s Disease Neuroimaging Initiative ADNI. http://www.adni-info.org/. Zugegriffen: 18. Juli 2016
  2. 2.
    Anagnostou E, Soorya L, Brian J, Dupuis A, Mankad D, Smile S et al (2014) Intranasal oxytocin in the treatment of autism spectrum disorders: a review of literature and early safety and efficacy data in youth. Brain Res 1580:188–198PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Anderson-Schmidt H, Adler L, Aly C, Anghelescu IG, Bauer M, Baumgärtner J et al (2013) The „DGPPN-cohort“: A national collaboration initiative by the German association for psychiatry and psychotherapy (DGPPN) for establishing a large-scale cohort of psychiatric patients. Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci 263(8):695–701PubMedCrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Arango C, Garibaldi G, Marder SR (2013) Pharmacological approaches to treating negative symptoms: A review of clinical trials. Schizophr Res 150(2-3):346–352PubMedCrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Aust S, Palm U, Padberg F, Bajbouj M (2015) Transcranial direct current stimulation for depressive disorders. Nervenarzt 86(12):1492–1499PubMedCrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Bajbouj M, Padberg F (2014) A perfect match: noninvasive brain stimulation and psychotherapy. Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci 264(1):27–33CrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Berk M, Copolov D, Dean O, Lu K, Jeavons S, Schapkaitz I, Bush AI (2008) N‑acetyl cysteine as a glutathione precursor for schizophrenia – a double-blind, randomized, placebo-controlled trial. Biol Psychiatry 64(5):361–368PubMedCrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Bipolar Disorder Neuroimaging Database BiND. https://sites.google.com/site/bipolardatabase/. Zugegriffen: 18. Juli 2016
  9. 9.
    Bouton ME (2002) Context, ambiguity, and unlearning: Sources of relapse after behavioral extinction. Biol Psychiatry 52:976–986PubMedCrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Brunoni AR, Valiengo L, Baccaro A, Zanão TA, de Oliveira JF, Goulart A et al (2013) The sertraline vs. electrical current therapy for treating depression clinical study: results from a factorial, randomized, controlled trial. JAMA Psychiatry 70(4):383–391PubMedCrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Chang CK, Hayes RD, Perera G (2011) Life expectancy at birth for people with serious mental illness and other major disorders from a secondary mental health care case register in London. PLoS ONE 6:e19590PubMedPubMedCentralCrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Collins et al (2011) Grand challenges in global mental health. Nature 475:27–30PubMedPubMedCentralCrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Cortese S et al (2013) Practitioner review: current best practice in the management of adverse events during treatment with ADHD medications in children and adolescents. J Child Psychol Psychiatry 54(3):227–246PubMedCrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Craske M, Liao B, Brown L, Vervliet B (2012) Role of inhibition in exposure therapy. J Exp Psychopathol 3:322–245CrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Craske MG, Kircanski K, Zelikowsky M, Mystkowski J, Chowdhury N, Baker AS (2008) Optimizing inhibitory learning during exposure therapy. Behav Res Ther 46(1):5–27PubMedCrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Craske MG, Treanor M, Conway CC, Zbozinek T, Vervliet B (2014) Maximizing exposure therapy: an inhibitory learning approach. Behav Res Ther 58:10–23PubMedPubMedCentralCrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Cuthbert BN (2014) The RDoC framework: facilitating transition from ICD/DSM to dimensional approaches that integrate neuroscience and psychopathology. World Psychiat. Off J World Psychiatr Assoc 13:28–35CrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Dalsgaard S, Ostergaard SD, Leckman JF, Mortensen PB, Pedersen MG (2015) Mortality in children, adolescents, and adults with attention deficit hyperactivity disorder: a nationwide cohort study. Lancet 30(385):2190–2196CrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Dawson G, Burner K (2011) Behavioral interventions in children and adolescents with autism spectrum disorder: a review of recent findings. Curr Opin Pediatr 23:616–620PubMedCrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Deacon BJ, Abramowitz JS (2004) Cognitive and behavioral treatments for AD. A review of meta-analytic findings. J Clin Psychol 60:429–441PubMedCrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Demiroglu SY, Skrowny D, Quade M, Schwanke J, Budde M, Gullatz V et al (2012) Managing sensitive phenotypic data and biomaterial in large-scale collaborative psychiatric genetic research projects: practical considerations. Mol Psychiat 17(12):1180–1185CrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Deutsche Rentenversicherung (2013) Entwicklung der Anzahl der Frühberentungen wegen verminderter Erwerbsfähigkeit nach ausgewählten Diagnosegruppen. http://www.baua.de/de/Informationen-fuer-die-Praxis/Statistiken/Schwerpunkt/pdf/Psyche. Zugegriffen: 18. Juli 2016Google Scholar
  23. 23.
    Diekhof EK, Keil M, Obst KU, Henseler I, Dechent P, Falkai P et al (2012) A functional neuroimaging study assessing gender differences in the neural mechanisms underlying the ability to resist impulsive desires. Brain Res 14(1473):63–77CrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    Duffy A, Horrocks J, Doucette S, Keown-Stoneman C, Grof P, Andreazza A et al (2014) Immunological and neurotrophic markers of risk status and illness development in high-risk youth: understanding the neurobiological underpinnings of bipolar disorder. Int J Bipolar Disord 2(1):29PubMedCrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Duits P, Cath DC, Lissek S, Hox JJ, Hamm AO, Engelhard IM et al (2015) Updated meta-analysis of classical fear conditioning in the anxiety disorders. Depress Anxiety 32(4):239–253PubMedCrossRefGoogle Scholar
  26. 26.
    Faraone SV et al (2015) Attention-deficit/hyperactivity disorder. Nat Rev Dis Primers Doi. doi: 10.1038/nrdp.2015.20 Google Scholar
  27. 27.
    Frazier TW (2012) Friends not foes: combined risperidone and behavior therapy for irritability in autism. J Am Acad Child Adolesct Psychiat 51:129–131CrossRefGoogle Scholar
  28. 28.
    Frye MA, McElroy SL, Fuentes M, Sutor B, Schak KM, Galardy CW et al (2015) Development of a bipolar disorder biobank: differential phenotyping for subsequent biomarker analyses. Int J Bipolar Disord 3(1):30PubMedGoogle Scholar
  29. 29.
    Fusar-Poli P, Bonoldi I, Yung AR, Borgwardt S, Kempton MJ, Valmaggia L et al (2012) Predicting psychosis: meta-analysis of transition outcomes in individuals at high clinical risk. Arch Gen Psychiatry 69(3):220–229PubMedCrossRefGoogle Scholar
  30. 30.
    Grant BF, Hasin DS, Choux P, Stinson FS, Dawson DA (2004) Nicotine dependence and psychiatric disorders in the United States. Arch Gen Psychiatry 61:1107–1115PubMedCrossRefGoogle Scholar
  31. 31.
    Grobe TG, Bitzer EM, Schwartz FW (2013) Barmer GEK Arztreport 2013 – Schwerpunktthema ADHS. BARMER GEK Arztreport 2013Google Scholar
  32. 32.
    Gustavsson A, Svensson M, Jacobi F, Allgulander C, Alonso J, Beghi E et al (2011) Cost of disorders of the brain in Europe 2010. Eur Neuropsychopharmacol 21(10):718–779PubMedCrossRefGoogle Scholar
  33. 33.
    Hägele C, Schlagenhauf F, Rapp MA, Sterzer P, Beck A, Bermpohl F et al (2015) Dimensional psychiatry: reward dysfunction and depressive mood across psychiatric disorders. Psychopharmacology 232(2):331–341PubMedCrossRefGoogle Scholar
  34. 34.
    Hasan A, Wobrock T, Palm U, Strube W, Padberg F, Falkai P et al (2015) Non-invasive brain stimulation for treatment of schizophrenic psychoses. Nervenarzt 86(12):1481–1491PubMedCrossRefGoogle Scholar
  35. 35.
    Hasan A, Wobrock T, Grefkes C, Labusga M, Levold K, Schneider-Axmann T et al (2012) Deficient inhibitory cortical networks in antipsychotic-naive subjects at risk of developing first-episode psychosis and first-episode schizophrenia patients: a cross-sectional study. Biol Psychiatry 72(9):744–751PubMedCrossRefGoogle Scholar
  36. 36.
    Heinz A, Braus DF, Smolka MN, Wrase J, Puls I, Hermann D et al (2005) Amygdala-prefrontal coupling depends on a genetic variation of the serotonin transporter. Nat Neurosci 8:20–21PubMedCrossRefGoogle Scholar
  37. 37.
    Heinz A, Schlagenhauf F (2010) Dopaminergic dysfunction in schizophrenia: salience attribution revisited. Schizophr Bull 36(3):472–485PubMedPubMedCentralCrossRefGoogle Scholar
  38. 38.
    Heinz AJ, Beck A, Meyer-Lindenberg A, Sterzer P, Heinz A (2011) Cognitive and neurobiological mechanisms of alcohol-related aggression. Nat Rev Neurosci 12(7):400–413PubMedCrossRefGoogle Scholar
  39. 39.
    Hennings JM, Owashi T, Binder EB, Horstmann S, Menke A, Kloiber S et al (2009) Clinical characteristics and treatment outcome in a representative sample of depressed inpatients – Findings from the Munich Antidepressant Response Signature (MARS) project. J Psychiatr Res 43:215–229PubMedCrossRefGoogle Scholar
  40. 40.
    Ho BC, Andreasen NC, Ziebell S, Pierson R, Magnotta V (2011) Long-term antipsychotic treatment and brain volumes: a longitudinal study of first-episode schizophrenia. Arch Gen Psychiatry 68(2):128–137PubMedPubMedCentralCrossRefGoogle Scholar
  41. 41.
    Hoagwood K, Olin SS (2002) The NIMH blueprint for change report. Research priorities in child and adolescent mental health. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 41:760–767PubMedCrossRefGoogle Scholar
  42. 42.
    Hou L, Heilbronner U, Degenhardt F, Adli M, Akiyama K, Akula N et al (2016) Genetic variants associated with response to lithium treatment in bipolar disorder: a genome-wide association study. Lancet 387:10023CrossRefGoogle Scholar
  43. 43.
    Human Connectome Project HCP. https://humanconnectome.org/. Zugegriffen: 18. Juli 2016
  44. 44.
    Insel T, Cuthbert B, Garvey M, Heinssen R, Pine DS, Quinn K et al (2010) Research domain criteria (RDoC): toward a new classification framework for research on mental disorders. Am J Psychiatry 167:748–751PubMedCrossRefGoogle Scholar
  45. 45.
    Insel TR, Gogtay N (2014) National institute of mental health clinical trials: new opportunities, new expectations. JAMA Psychiatry 71:745PubMedCrossRefGoogle Scholar
  46. 46.
    International Neuroimaging Data-sharing Initiative (INDI) http://fcon_1000.projects.nitrc.org/. Zugegriffen: 18. Juli 2016
  47. 47.
    Jacobi F et al (2014) Mental disorders in the general population: Study on the health of adults in Germany and the additional module mental health (DEGS1-MH). Nervenarzt 85(1):77–87PubMedCrossRefGoogle Scholar
  48. 48.
    Jacobi F, Höfler M, Siegert J, Mack S, Gerschler A, Scholl L et al (2014) Twelve-month prevalence, comorbidity and correlates of mental disorders in Germany: the Mental Health Module of the German Health Interview and Examination Survey for Adults (DEGS1-MH). Int J Methods Psychiatr Res 23(3):304–319PubMedCrossRefGoogle Scholar
  49. 49.
    Jacobi F, Mack S, Gerschler A, Scholl L, Höfler M, Siegert J et al (2013) The design and methods of the mental health module in the German Health Interview and Examination Survey for Adults (DEGS1-MH). Int J Methods Psychiatr Res 22(2):83–99PubMedCrossRefGoogle Scholar
  50. 50.
    Jacobi F, Wittchen HU, Holting C, Hofler M, Pfister H, Muller N et al (2004) Prevalence, co-morbidity and correlates of mental disorders in the general population: results from the German Health Interview and Examination Survey (GHS). Psychol Med 34:597–611PubMedCrossRefGoogle Scholar
  51. 51.
    Kamp-Becker I, Bölte S (2011) Autismus. Reinhardt, MünchenGoogle Scholar
  52. 52.
    Keeser D, Meindl T, Bor J, Palm U, Pogarell O, Mulert C et al (2011) Prefrontal transcranial direct current stimulation changes connectivity of resting-state networks during fMRI. J Neurosci 31(43):15284–15293PubMedCrossRefGoogle Scholar
  53. 53.
    Keown-Stoneman C, Horrocks J, Darlington GA, Goodday S, Grof P, Duffy A (2015) Multi-state models for investigating possible stages leading to bipolar disorder. Int J Bipol Disord 3:5CrossRefGoogle Scholar
  54. 54.
    Kessler RC, Berglund P, Demler O, Jin R, Merikangas KR, Walters EE (2005) Lifetime prevalence and age-of-onset distributions of DSM-IV disorders in the national comorbidity survey replication. Arch Gen Psychiatry 62:593–602PubMedCrossRefGoogle Scholar
  55. 55.
    Kessler RC, Petukhova M, Sampson NA, Zaslavsky AM, Wittchen H‑U (2012) Twelve-month and lifetime prevalence and lifetime morbid risk of anxiety and mood disorders in the United States. Int J Methods Psychiatr Res 21(3):169–184PubMedPubMedCentralCrossRefGoogle Scholar
  56. 56.
    Koutsouleris N, Ruhrmann S, Falkai P, Maier W (2013) Personalised medicine in psychiatry and psychotherapy. A review of the current state-of-the-art in the biomarker-based early recognition of psychoses. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 56(11):1522–1530PubMedCrossRefGoogle Scholar
  57. 57.
    Kuo HI, Paulus W, Batsikadze G, Jamil A, Kuo MF, Nitsche MA (2015) Chronic enhancement of serotonin facilitates excitatory transcranial direct current stimulation-induced neuroplasticity. Neuropsychopharmacology 41:1223. doi: 10.1038/npp.2015.270. PubMedCrossRefGoogle Scholar
  58. 58.
    Lai HM, Cleary M, Sitharthan T, Hunt GE (2015) Prevalence of comorbid substance use, anxiety and mood disorders in epidemiological surveys, 1990–2014: A systematic review and meta-analysis. Drug Alcohol Depend 154:1–13PubMedCrossRefGoogle Scholar
  59. 59.
    Lai M‑C, Lombardo MV, Baron-Cohen S (2014) Autism. Lancet 383:896–910PubMedCrossRefGoogle Scholar
  60. 60.
    Lang T, Helbig-Lang S, Westphal D, Gloster AT, Wittchen HU (2011) Expositionsbasierte Therapie der Panikstörung mit Agoraphobie: Ein Behandlungsmanual. Hogrefe, GöttingenGoogle Scholar
  61. 61.
    Leopold K, Ratzer S, Correll CU, Rottmann-Wolf M, Pfeiffer S, Ritter P et al (2013) Characteristics, symptomatology and naturalistic treatment in individuals at-risk for bipolar disorders: Baseline results in the first 180 help-seeking individuals assessed at the Dresden high-risk project. J Affect Disord 152–154:427–433PubMedGoogle Scholar
  62. 62.
    Leweke FM, Piomeli D, Pahlisch F, Muhl D, Gerth CW, Hoyer C et al (2012) Cannabidiol enhances anandamide signaling and alleviates psychotic symptoms of schizophrenia. Transl Psychiatry 2:e94. doi: 10.1038/tp.2012.15 PubMedPubMedCentralCrossRefGoogle Scholar
  63. 63.
    Lewitzka U, Severus E, Bauer R, Ritter P, Müller-Oerlinghausen B, Bauer M (2015) The suicide prevention effect of lithium: more than 20 years of evidence – a narrative review. Int J Bipol Disord 3:15CrossRefGoogle Scholar
  64. 64.
    Lissek S, Powers AS, McClure EB, Phelps EA, Woldehawariat G, Grillon C et al (2005) Classical fear conditioning in the anxiety disorders: a meta-analysis. Behav Res Ther 43(11):1391–1424PubMedCrossRefGoogle Scholar
  65. 65.
    Mack S, Jacobi F, Gerschler A, Strehle J, Höfler M, Busch MA et al (2014) Self-reported utilization of mental health services in the adult German population – evidence for unmet needs? Results of the DEGS1-Mental Health Module (DEGS1-MH). Int J Methods Psychiatr Res 23(3):289–303PubMedCrossRefGoogle Scholar
  66. 66.
    Major Depressive Disorder Neuroimaging Database (MaND) https://sites.google.com/site/depressiondatabase/. Zugegriffen: 18. Juli 2016
  67. 67.
    Meyer TD, Hautzinger M (2013) Bipolare Störungen. Kognitive Verhaltenstherapie zur Rückfallprophylaxe. Beltz, WeinheimGoogle Scholar
  68. 68.
    Meyer-Lindenberg A (2012) The future of fMRI and genetics research. Neuroimage 62(2):1286–1292PubMedCrossRefGoogle Scholar
  69. 69.
    Milad MR, Quirk GJ (2012) Fear extinction as a model for translational neuroscience: Ten years of progress. Ann Rev Psychol 63:129–151CrossRefGoogle Scholar
  70. 70.
    Neudeck P, Wittchen HU (2012) Exposure therapy. Rethinking the model – refining the method. Springer, New YorkGoogle Scholar
  71. 71.
    Nussbeck S, Skrowny D, O’Donoghue S, Schulze TG, Helbing K (2014) How to design biospecimen identifiers and integrate relevant functionalities into your biospecimen management system. Biopreserv Biobank 12(3):199–205PubMedPubMedCentralCrossRefGoogle Scholar
  72. 72.
    Olesen J, Gustavsson A, Svensson M, Wittchen HU, Jonsson B (2012) The economic cost of brain disorders in Europe. Eur J Neurol 19:155–162PubMedCrossRefGoogle Scholar
  73. 73.
    Pabst A, Kraus L, Gomes de Matos E, Piontek D (2013) Substanzkonsum und substanzbezogene Störungen in Deutschland im Jahr 2012. Sucht 59(6):321–331CrossRefGoogle Scholar
  74. 74.
    Pajonk FG, Wobrock T, Gruber O, Scherk H, Berner D, Kaizl I et al (2010) Hippocampal plasticity in response to exercise in schizophrenia. Arch Gen Psychiatry 67(2):133–143PubMedCrossRefGoogle Scholar
  75. 75.
    Pittig A, Stevens S, Vervliet B, Treanor M, Conway CC, Zbozinek T et al (2015) Optimierung expositionsbasierter Therapie. Psychotherapeut 60:401–418CrossRefGoogle Scholar
  76. 76.
    Pittig A, van den Berg Vervliet LB (2016) The key role of extinction learning in anxiety disorders: Behavioral strategies to enhance exposure-based treatments. Curr Opin Psychiatry 29(1):39–47PubMedCrossRefGoogle Scholar
  77. 77.
    Plewnia C, Padberg F (2012) Transcranial and invasive brain stimulation for depression. Nervenarzt 83(8):1006–1012PubMedCrossRefGoogle Scholar
  78. 78.
    Plewnia C, Schroeder P, Wolkenstein L (2015) Targeting the biased brain: noninvasive brain stimulation to ameliorate cognitive control. Lancet Psychiatry 2:351–356PubMedCrossRefGoogle Scholar
  79. 79.
    Plewnia C, Zwissler B, Langst I, Maurer B, Giel K, Kruger R (2013) Effects of transcranial direct current stimulation (tDCS) on executive functions: Influence of COMT Val/Met polymorphism. Cortex 49(7):1801–1807PubMedCrossRefGoogle Scholar
  80. 80.
    Polanczyk (2013) The burden of childhood mental disorders. Eur Child Adolesc Psychiatry 22:135–137PubMedCrossRefGoogle Scholar
  81. 81.
    Polanczyk G, de Lima MS, Horta BL, Biederman J, Rohde LA (2007) The worldwide prevalence of ADHD: a systematic review and metaregression analysis. Am J Psychiatry 164(6):942–948PubMedCrossRefGoogle Scholar
  82. 82.
    Puls I, Mohr J, Wrase J, Vollstädt-Klein S, Leménager T, Vollmert C et al (2009) A model comparison of COMT effects on central processing of affective stimuli. Neuroimage 46(3):683–691PubMedCrossRefGoogle Scholar
  83. 83.
    Rapp MA, Schnaider-Beeri M, Sano M, Silverman JM, Haroutunian V (2005) Cross-domain variability of cognitive performance in very old nursing home residents and community dwellers: relationship to functional status. Gerontology 51(3):206–212PubMedCrossRefGoogle Scholar
  84. 84.
    Ruhrmann S, Klosterkötter J, Bodatsch M, Bechdolf A, Schimmelmann BG, Nikolaides A et al (2012) Pharmacological prevention and treatment in clinical at-risk states for psychosis. Curr Pharm Des 18(4):550–557PubMedCrossRefGoogle Scholar
  85. 85.
    Schneider F, Falkai P, Maier W (2012) Psychiatrie 2020 plus. Perspektiven, Chancen und Herausforderungen, 2. Aufl. Springer, BerlinCrossRefGoogle Scholar
  86. 86.
    Schulze TG, Alda M, Adli M, Akula N, Ardau R, Bui ET et al (2010) The International Consortium on Lithium Genetics (ConLiGen): an initiative by the NIMH and IGSLI to study the geneticbasis of response to lithium treatment. Neuropsychobiol 62(1):72–78CrossRefGoogle Scholar
  87. 87.
    Schulze TG (2010) Genetic research into bipolar disorder: the need for a research framework that integrates sophisticated molecular biology and clinically informed phenotype characterization. Psychiatr Clin North Am 33(1):67–82PubMedPubMedCentralCrossRefGoogle Scholar
  88. 88.
    Schumann G, Binder EB, Holte A, de Kloet ER, Oedegaard KJ, Robbins TW (2014) Stratified medicine for mental disorders. Eur Neuropsychopharmacol 24(1):5–50PubMedCrossRefGoogle Scholar
  89. 89.
    Severus E, Taylor MJ, Sauer C, Pfennig A, Ritter P, Bauer M et al (2014) Lithium for prevention of mood episodes in bipolar disorders: systematic review and meta-analysis. Int J Bipol Disord 2:15CrossRefGoogle Scholar
  90. 90.
    Simon V, Czobor P, Balint S, Meszaros A, Bitter I (2009) Prevalence and correlates of adult attention-deficit hyperactivity disorder: meta-analysis. Br J Psychiatry 194(3):204–211PubMedCrossRefGoogle Scholar
  91. 91.
    Sinha R (2008) Chronic stress, drug use, and vulnerability to addiction. Ann N Y Acad Sci 1141:105–130PubMedPubMedCentralCrossRefGoogle Scholar
  92. 92.
    Sonuga-Barke EJ, Brandeis D, Cortese S, Daley D, Ferrin M, Holtmann M et al (2013) Nonpharmacological interventions for ADHD: systematic review and meta-analyses of randomized controlled trials of dietary and psychological treatments. Am J Psychiatry 170(3):275–289PubMedCrossRefGoogle Scholar
  93. 93.
    Stefansson H, Meyer-Lindenberg A, Steinberg S, Magnusdottir B, Morgen K, Arnarsdottir S et al (2014) CNVs conferring risk of autism or schizophrenia affect cognition in controls. Nature 505(7483):361–366PubMedCrossRefGoogle Scholar
  94. 94.
    van Os J, Kapur S (2009) Schizophrenia. Lancet 374:635–645PubMedCrossRefGoogle Scholar
  95. 95.
    Van Praag HM, Asnis GM, Kahn RS, Brown SL, Korn M, Friedman JM et al (1990) Nosological tunnel vision in biological psychiatry. A plea for a functional psychopathology. Ann N Y Acad Sci 600:501–510PubMedCrossRefGoogle Scholar
  96. 96.
    Veenstra-VanderWeele J, Blakely RD (2012) Networking in autism: leveraging genetic, biomarker and model system findings in the search for new treatments. Neuropsychopharmacol 37(1):196–212CrossRefGoogle Scholar
  97. 97.
    Vervliet B, Craske MG, Hermans D (2013) Fear extinction and relapse: State of the art. J Exp Psychopathol 3:322–245Google Scholar
  98. 98.
    Wittchen HU (2012) The burden of mood disorders. Science 338(6103):15PubMedCrossRefGoogle Scholar
  99. 99.
    Wittchen HU, Gloster AT (2009) Developments in the treatment and diagnosis of anxiety disorders. Psychiatr Clin North Am 32(3):xiii–xixGoogle Scholar
  100. 100.
    Wittchen HU, Jacobi F, Rehm J, Gustavsson A, Svensson M, Jönsson B et al (2011) The size and burden of mental disorders in Europe 2010. Eur Neuropsychopharmacol 21:655–679PubMedCrossRefGoogle Scholar
  101. 101.
    Wolkenstein L, Zwick J, Hautzinger M, Joormann J (2014) Emotion regulation in euthymic bipolar disorder and remitted major depression. J Affect Disord 160:92–97PubMedCrossRefGoogle Scholar
  102. 102.
    Wölwer W, Frommann N (2011) Social-cognitive remediation in schizophrenia: generalization of effects of the Training of Affect Recognition (TAR). Schizophr Bull 37(2):63–70CrossRefGoogle Scholar
  103. 103.
    Wölwer W, Frommann N, Halfmann S, Piaszek A, Streit M, Gaebel W (2005) Remediation of impairments in facial affect recognition in schizophrenia: efficacy and specificity of a new training program. Schizophr Res 80(2–3):295–303PubMedCrossRefGoogle Scholar
  104. 104.
    Wunderink L, Nieboer RM, Wiersma D, Sytema S, Nienhuis FJ (2013) Recovery in remitted first-episode psychosis at 7 years of follow-up of an early dose reduction/discontinuation or maintenance treatment strategy: long-term follow-up of a 2‑year randomized clinical trial. JAMA Psychiatry 70(9):913–920PubMedCrossRefGoogle Scholar
  105. 105.
    Wunderink L, Nienhuis FJ, Sytema S, Slooff CJ, Knegtering R et al (2007) Guided discontinuation versus maintenance treatment in remitted first-episode psychosis: relapse rates and functional outcome. J Clin Psychiatry 68(5):654–661PubMedCrossRefGoogle Scholar
  106. 106.
    Wykes T, Haro JM, Belli SR, Obradors-Tarragó C, Arango C, Ayuso-Mateos JL et al (2015) Mental health research priorities for Europe. Lancet Psychiatry 2(11):1036–1042PubMedCrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2016

Authors and Affiliations

  • M. Bauer
    • 1
  • T. Banaschewski
    • 2
  • A. Heinz
    • 3
  • I. Kamp-Becker
    • 4
  • A. Meyer-Lindenberg
    • 5
  • F. Padberg
    • 6
  • M. A. Rapp
    • 7
  • R. Rupprecht
    • 8
  • F. Schneider
    • 9
    • 10
  • T. G. Schulze
    • 11
  • H.‑U. Wittchen
    • 12
  1. 1.Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsklinikum Carl Gustav CarusTechnische Universität DresdenDresdenDeutschland
  2. 2.Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters, Medizinische Fakultät MannheimUniversität HeidelbergMannheimDeutschland
  3. 3.Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Charité – Universitätsmedizin BerlinCampus MitteBerlinDeutschland
  4. 4.Klinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie, Universitätsklinikum MarburgPhilipps-Universität MarburgMarburgDeutschland
  5. 5.Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Medizinische Fakultät MannheimUniversität HeidelbergMannheimDeutschland
  6. 6.Klinik für Psychiatrie und PsychotherapieUniversität MünchenMünchenDeutschland
  7. 7.Sozial- und Präventivmedizin, Exzellenzbereich Kognitionswissenschaften, Department Sport- und GesundheitswissenschaftenUniversität PotsdamPotsdamDeutschland
  8. 8.Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Bezirksklinikum RegensburgUniversität RegensburgRegensburgDeutschland
  9. 9.Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und PsychosomatikUniklinik RWTH AachenAachenDeutschland
  10. 10.JARA-BRAIN Institut: Brain Structure Function RelationshipRWTH Aachen, Forschungszentrum Jülich GmbHJülichDeutschland
  11. 11.Institut für Psychiatrische Phänomik und Genomik (IPPG)Klinikum der Universität MünchenMünchenDeutschland
  12. 12.Institut für Klinische Psychologie und PsychotherapieTechnische Universität DresdenDresdenDeutschland

Personalised recommendations