Der Nervenarzt

, Volume 74, Supplement 1, pp s2–s6 | Cite as

Aktuelle präklinische Befunde zu Anti-Parkinson-Mitteln

  • M. Gerlach
  • P. Riederer
Morbus Parkinson

Zusammenfassung

Die Therapie mit L-DOPA und Dopaminagonisten ist in frühen Stadien der Parkinson-Krankheit zwar sehr wirkungsvoll in der Kupierung vor allem der motorischen Symptomatik. Unter der chronischen Therapie kommt es aber zunehmend zu Komplikationen wie vor allem der nachlassenden Wirksamkeit und im Falle von L-DOPA zu den Wirkungsschwankungen und den besonders gefürchteten Dyskinesien. Ziel der Entwicklung neuer Arzneimittel ist es,bessere therapeutische Möglichkeiten zu schaffen. Im Fall der Parkinson-Krankheit sind dies vor allem: Alternative Methoden zur L-DOPA-Therapie, um den striatalen Dopaminmangel zu beseitigen und das Auftreten des L-DOPA-Langzeitsyndroms zu verhinden oder abzuschwächen sowie Entwicklung antidyskinetischer Therapieansätze und neuroprotektiver Therapiestrategien, die eine ursächliche Behandlung der Parkinson-Krankheit zum Ziel haben und die Krankheitsprogression beeinflussen sollen. In diesem Beitrag werden diese Ansätze beispielhaft vorgestellt.Außerdem werden eigene präklinische Ergebnisse an einem neuen Parkinson-Tiermodell besprochen.

Schlüsselwörter Parkinson-Therapie L-DOPA-Therapie Dopaminagonisten L-DOPA-Langzeitsyndrom Neuroprotektion Dyskinesien Lisurid 

Current preclinical findings on substances against Parkinson's disease

Summary

Striatal dopamine loss provides the premise for dopamine substitution in palliative therapy for Parkinson's disease (PD).This includes firstly L-dopa (L-3,4-dihydroxyphenylalanine, levodopa) and dopamine receptor agonists. Although this therapy has been demonstrated to induce marked clinical improvement in the early stages of PD, its use is limited in the long term by a loss of efficacy.In addition, most patients develop the “long-term L-dopa syndrome,” which is characterized by a decrease in the control of Parkinsonian symptoms (decrease in the drug's effect) and the appearance of certain motor disturbances including episodes of akinetic freezing, debilitating dyskinesias, and on-off periods.The aim in developing new drugs is to achieve better therapeutic approaches. In the case of PD, the main strategies are to develop (1) alternatives to L-dopa therapy for alleviating the striatal dopamine deficit while avoiding or retarding the long-term L-dopa syndrome, (2) antidyskinetic approaches, and (3) neuroprotective drugs aimed at causal treatment of PD which is able to preserve the remaining dopaminergic neurones and to halt or at least retard the disease process. This article reviews new approaches for the treatment of PD and presents findings from our studies using a new experimental in vivo model of PD.

Keywords Parkinson therapy L-dopa therapy Dopamine agonists Long-term L-dopa syndrome Dyskinesias Neuroprotection Lisuride 

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2003

Authors and Affiliations

  • M. Gerlach
    • 1
  • P. Riederer
    • 1
  1. 1.Klinische Neurochemie, Universitätsklinik für Psychiatrie und PsychotherapieDE

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