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Intramedullary nailing of humeral shaft fractures

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Summary

Humeral shaft fractures can be treated either conservatively or operatively. Plating of the humerus is the established operative method, but recently interest has also been focussed on intramedullary nailing. Fifty-nine cases of humeral fractures treated with intramedullary nailing (Seidel/Marchetti-Vicenzi/Prévot) from January 1991 to December 1995 (44 fractures after trauma, 11 pathological fractures, 3 pseudarthroses, 1 re-fracture). Closed reduction in 55/59 cases. One infection (soft tissue); 2/48 pseudarthrosis (indication for nailing: pseudarthrosis!). No iatrogenic palsy of the radial nerve. Functional postoperative treatment in all 44 cases of humeral fractures after adequate trauma. One poor functional result: periarticular ossification after retrograde nailing, possibly connected with long-term respiratory treatment after trauma. Treatment of humeral shaft fractures by intramedullary nailing is favoured in our clinic (low complication rates, excellent or good functional results, limited approaches, small scars). Proximal fractures should be treated by the Seidel nail (stable interlocking of the proximal fragment); very distal fractures need Prévot nailing (reaming of condylar canals). All other fractures of the humeral shaft can be treated by each of the implants used in our clinic. Pathological fractures are an excellent indication for intramedullary stabilization. These patients benefit from stable fixation without intense surgical trauma. Pseudarthrosis, according to our limited experience, seems to require plating plus bone grafting. Plating is also recommended if revision of the radial nerve becomes necessary.

Zusammenfassung

Von 1/91–12/95 wurden 59 Oberarmfrakturen mit intramedullären Verfahren stabilisiert (44 traumatische Frakturen, 11 pathologische Frakturen, 3 Pseudarthrosen, 1 Refraktur). Als Implantate kamen Seidel-, Marchetti-Vicenzi- und Prevot-Nagel zur Anwendung. 55 von 59 Frakturen wurden geschlossen reponiert, 4 mußten offen reponiert werden. Komplikationen: 1 Weichteilinfekt bei pathologischer Fraktur; 2 Pseudarthrosen konnten durch Nagelung nicht zur Ausheilung gebracht werden (n = 3). Kein sekundärer Radialisschaden. Alle traumatischen Frakturen wurden funktionell nachbehandelt. Bei der Nachuntersuchung der traumatischen Frakturen wurde nur ein schlechtes funktionelles Ergebnis beobachtet bedingt durch ausgeprägte periarticuläre Verkalkungen im Ellenbogenbereich (langzeitbeatmeter Polytraumatisierter). Die intramedullären Verfahren ermöglichen eine risikoarme Versorgung von traumatischen Oberarmschaftfrakturen mit regelmäßig gutem funktionellem Behandlungsergebnis und haben in unserer Klinik die konservative Behandlung weitgehend verdrängt. Bei Frakturen in Schaftmitte sind die verwandten Implantate gleichermaßen geeignet, bei sehr proximalen Frakturen wird der Seidel-Nagel, bei sehr distalen Frakturen die Prevot-Nagelung favorisiert. Pseudarthrosen stellen nach unserer Erfahrung aus kleiner Fallzahl eher eine Indikation zur Plattenosteosynthese mit Spongiosaplastik dar. Patienten mit pathologischer Oberarmfraktur profitieren von der Stabilisierung mit dem rasch durchführbaren und wenig belastenden Verfahren.

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Schratz, W., Wörsdörfer, O., Klöckner, C. et al. Intramedullary nailing of humeral shaft fractures. Unfallchirurg 101, 12–17 (1998). https://doi.org/10.1007/s001130050226

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