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Der Unfallchirurg

, Volume 120, Issue 10, pp 830–836 | Cite as

Unfallchirurgie in den kleinen Inselnationen des Pazifiks

  • H. OberliEmail author
  • C. Martin
Leitthema

Zusammenfassung

Hintergrund

Die kleinen Entwicklungsländer im Pazifik sind als Gruppe der Small Island Development States (SIDS) zusammengefasst, sie sind mit ähnlichen Problemen konfrontiert, die sie national nicht bewältigen können. Es sind Entwicklungsländer, sogenannte „low and lower middle income countries“ (LMICs), wirtschaftlich schwach, die Inseln der verschiedenen Nationen weit verstreut. Etwa 80 % der 10 Mio. Einwohner leben in ländlichen Regionen.

Epidemiologie, chirurgische Kapazitäten

Über 40 % der Patienten auf chirurgischen Stationen der Spitäler werden wegen Verletzungen hospitalisiert, mit steigender Tendenz. Frakturen der oberen Extremität sind im Pazifik häufiger als in den Ländern des Nordens. Große Distanzen und fehlende Möglichkeiten für Behandlung und Transport verursachen oft Komplikationen, wie infizierte offene Frakturen, Pseudarthrosen, posttraumatische Fehlstellungen. Es fehlen ausreichend und materiell angemessen ausgerüstete Krankenhäuser in genügender Zahl. Die SAO-Kapazitäten (Surgeons, Anaesthetists, Obstetricians) sind ungenügend.

Pacific Islands Orthopaedic Association (PIOA)

Die PIOA, gegründet in Honiara, Salomonen, bietet den Chirurgen der pazifischen SIDS eine umfassende, strukturierte und kostenlose unfallchirurgisch-orthopädische Ausbildung in den eigenen Ländern an. Sie dauert 4 Jahre und führt zu einem Master(M)-Med-Diplom (Orthopaedic Surgery PIOA) und zur Fellowship of the International College of Surgeons (FICS). Beides wird von den teilnehmenden Kliniken anerkannt.

Die AO Alliance Foundation (AOAF)

Als unabhängige Organisation bezweckt die Foundation ausschließlich den Aufbau unfallchirurgischer Kapazitäten in den LMICs. Sie unterstützt, zusammen mit der Wyss Medical Foundation, die PIOA. Zur Zeit bildet die PIOA 18 Chirurgen aus 8 pazifischen Inselnationen aus.

Schlüsselwörter

Trauma SAO-Kapazität Orthopädie Entwicklungsland Pazifische Inseln 

Abkürzungen

AO

Arbeitsgemeinschaft für Osteosynthesefragen

AOA

Australian Orthopaedic Association

AOAF

AO Alliance Foundation

FSM

Federated States of Micronesia

GNI

Gross National Income

GS30

Lancet Commission on Global Surgery 2030

O&U

Orthopädie und Unfallchirurgie

LMIC

„Low and lower middle income countries“

M Med

Master of Medicine

PIF

Pacific Islands Forum

PIOA

Pacific Islands Orthopaedic Association

PNG

Papua New Guinea

SAO

Surgeons, Anaesthetists, Obstetricians

SIDS

Small Island Developing States

Trauma surgery in Pacific Small Island Developing States (SIDS)

Abstract

Background

The small developing countries in the Pacific are grouped together as Small Island Development States (SIDS) because they face similar problems which they cannot cope with nationally. They are developing countries, so-called low and lower middle income countries (LMIC), are economically weak and the islands of the different nations are widely scattered. Approximately 80% of the 10 million inhabitants live in rural regions.

Epidemiology and surgical capacity

Over 40% of patients in the surgical departments of hospitals are hospitalized for injuries, and this tendency is increasing. Fractures of the upper extremities are relatively more frequent in the Pacific than in the countries of the North. Long distances, lack of possibilities for treatment and lack of transport often cause complications, such as infected open fractures, pseudarthrosis and posttraumatic malformations. There are too few hospitals with sufficiently competent surgeons, anesthetists and obstetricians (SAO) and appropriate equipment.

Pacific Islands Orthopedic Association (PIOA)

The PIOA was founded in Honiara, Solomon Islands, and offers surgeons of the Pacific SIDS a comprehensive, structured trauma and orthopedic surgery training in their own countries. It lasts 4 years and leads to an M‑Med (orthopaedic surgery) diploma and to a Fellowship of the International College of Surgeons (FICS), which are both recognized by the participating hospitals. It is free for participants.

The AO Alliance Foundation (AOAF)

The AOAF is an independent organization with the only aim to enhance trauma surgery capacity in LMICs. The AOAF supports the PIOA program together with the Wyss Medical Foundation. Currently, 18 trainees from 8 Pacific SIDS are participating in the PIOA training program.

Keywords

Injuries Surgery Orthopedics Developing nations Pacific Islands 

Notes

Danksagung

Ohne die finanzielle Hilfe durch die Wyss Medical Foundation und die AOAF wäre die PIOA inexistent. Die Chirurgen, die trotz schwierigen Bedingungen in ihren Ländern arbeiten und ausharren sowie auch ihre Lehrer danken diesen Institutionen. Meiner Frau Elisabeth danke ich für die Durchsicht des Manuskriptes.

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

C. Martin ist CEO der AO Alliance Foundation. H. Oberli gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren. Alle Patienten, die über Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts zu identifizieren sind, haben hierzu ihre ausdrückliche Einwilligung gegeben.

Supplementary material

Video1: Veraltete Humeruspseudarthrose, Funktionsverlust bei Abduktion des Arms

Video2: Veraltete Humeruspseudarthrose, Funktionsverlust bei Flexion des Arms

Video3: Humeruspseudarthrose, Funktion des Arms 10 Tage postoperativ

Literatur

  1. 1.
    Bieler D, Franke A, Hentsch S et al (2014) Schuss- und Stichverletzungen in Deutschland – Epidemiologie und Outcome. Unfallchirurg 117:995CrossRefPubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Chan M (2012) From new estimates to better data. Lancet 380:2054CrossRefPubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Grimes CE, Bowman KG, Dodgion CM et al (2011) Systematic review of barriers to surgical care in low-income and middle-income countries. World J Surg 35:941CrossRefPubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Maganizo B, Chagomerana MB, Tomlinson J, Young S et al (2017) High morbidity and mortality after lower extremity injuries in Malawi: a prospective cohort study of 905 patients. Int J Surg 39:23–29CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Meara JG, Leather AJ, Hagander L et al (2015) Global Surgery 2030: evidence and solutions for achieving health, welfare, and economic development. Lancet 386(9993):569–624CrossRefPubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Natuzzi ES, Kushner A, Jagilly R et al (2011) Surgical care in the Solomon Islands: a road map for universal surgical care delivery. World J Surg 35:1183–1193CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Ologunde R, Maruthappu M, Kumaran Shanmugarajah K (2014) Surgical care in low and middle-income countries: burden and barriers. Int J Surg 12:858–863CrossRefPubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Oxfam Australia (2017) Papua New Guinea. https://www.oxfam.org.au/country/papua-new-guinea/. Zugegriffen: 30. März 2017Google Scholar
  9. 9.
    Schmucker U, Seifert J, Stengel D et al (2010) Verkehrsunfälle in Entwicklungsländern. Unfallchirurg 113:373–377CrossRefPubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Spiegel DA, Nduaguba A, Cherian MN (2015) Deficiencies in the availability of essential musculoskeletal surgical services at 883 health facilities in 24 low- and lower-middle-income countries. World J Surg 39:1421–1432CrossRefPubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    World Bank (2017) World development indicators. http://databank.worldbank.org/data/reports.aspx?source=world-development-indicators. Zugegriffen: 4. Apr 2017Google Scholar
  12. 12.
    World Bank (2011) PNG health workforce crisis: a call to action. http://documents.worldbank.org/curated/en/216511468332461651/pdf/NonAsciiFileName0.pdf. Zugegriffen: 27. Februar 2017CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    UN-OHRLLS (1994) Barbados Plan of Action. http://www.un.org/esa/dsd/dsd_aofw_sids/sids_pdfs/BPOA.pdf. Zugegriffen: 20. März 2017Google Scholar
  14. 14.
    Watters DA (1996) Trauma in Papua New Guinea – an epidemic out of control. PNG Med J 39:91–92Google Scholar
  15. 15.
    Watters DA, Scott DF (2004) Doctors in the Pacific. Med J Aust 181:597–601PubMedGoogle Scholar
  16. 16.
    World Health Assembly (2016) Strengthening emergency and essential surgical care as a component of universal health coverage. Resolution 68/15. http://www.who.int/surgery/wha-eb/en/. Zugegriffen: 9. Febr 2017Google Scholar
  17. 17.
    World Health Organisation (2004) Guidelines for essential trauma care. WHO, GenevaGoogle Scholar
  18. 18.
    World Health Organisation (2015) Global status report on road safety 2015. WHO, GenevaGoogle Scholar
  19. 19.
    World Health Organisation (2014) WHO global health workforce statistics. http://www.who.int/hrh/statistics/hwfstats/en/. Zugegriffen: 4. Apr 2017Google Scholar
  20. 20.
    Young S, Perry WRG, Leodoro B (2016) Challenges and opportunities in the provision of surgical care in Vanuatu: a mixed methods analysis. World J Surg 40:1865–1873CrossRefPubMedGoogle Scholar
  21. 21.
    Young S, Banza L, Munthali BS et al (2016) The impact of the increasing burden of trauma in Malawi on orthopedic trauma service priorities at Kamuzu Central Hospital. Acta Orthop 87(6):632–636CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH 2017

Authors and Affiliations

  1. 1.National Referral HospitalHoniaraSolomon Islands
  2. 2.AO Alliance FoundationDavosSchweiz
  3. 3.MuntelierSchweiz

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