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Sonographische Diagnostik bei Lebertumoren

  • C. Höner zu Siederdissen
  • A. PotthoffEmail author
Schwerpunkt: Lebertumoren
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Zusammenfassung

Lebertumoren werden häufig inzidentell in der Sonographie detektiert. Die Entscheidung über eine weiterführende bildgebende Diagnostik hängt im Wesentlichen vom klinischen Kontext und der Sonomorphologie ab. Diese Übersicht zeigt den Stellenwert der B‑Bild-Sonographie und des kontrastverstärkten Ultraschalls („contrast-enhanced ultrasound“ [CEUS]) auf und fasst die wesentlichen Merkmale der häufigsten benignen und malignen Lebertumoren zusammen. Leitlinien empfehlen die konventionelle B‑Bild-Sonographie besonders zur Vorsorge und zur Nachsorge bei bestimmten Risikopopulationen. Die Methode erlaubt in den wenigsten Fällen eine ätiologische Zuordnung von Lebertumoren. Unter Einsatz des CEUS gelingt, bei exzellenter Verträglichkeit, fast immer eine sichere Charakterisierung von Lebertumoren. Hinsichtlich seiner diagnostischen Wertigkeit ist er in diesem Kontext mit der Magnetresonanztomographie vergleichbar. In unklaren Fällen, bei nicht eindeutigen Befunden der Bildgebung oder vor der Einleitung einer molekular zielgerichteten Therapie ist häufig eine sonographisch gesteuerte Biopsie erforderlich. Die Sonographie ist eine rasch und ubiquitär verfügbare Methode zur Detektion von Lebertumoren. Der CEUS erlaubt als einziges bildgebendes Verfahren eine Echtzeituntersuchung aller Kontrastphasen in der Leber. Er sollte daher für die Lebertumorcharakterisierung als erste bildgebende Methode zum Einsatz kommen.

Schlüsselwörter

Kontrastverstärkter Ultraschall Hepatozelluläres Karzinom Fokale noduläre Hyperplasie Hämangiom Hepatozelluläres Adenom 

Sonographic diagnostics of liver tumors

Abstract

Liver tumors are often incidentally found during ultrasound examinations. The decision on further diagnostic imaging depends on the clinical context and the appearance in B mode ultrasound. This review highlights the role of grey scale and contrast-enhanced ultrasound (CEUS) and summarizes the ultrasonographic key features of the most common benign and malignant liver tumors. Conventional grey scale ultrasound is recommended in several guidelines for screening and follow-up of liver tumors in certain risk populations but its ability to characterize liver tumors is limited in most cases. The CEUS has an excellent tolerability and enables liver tumor characterization with a high sensitivity and specificity. The diagnostic value of CEUS is comparable to magnetic resonance imaging. In the case of unclear lesions, inconclusive findings by different imaging methods or if molecular targeted treatment is pursued, ultrasound-guided biopsy is often mandatory. Ultrasound is a rapidly and ubiquitously available method for the detection of liver tumors and CEUS is the only imaging method that enables real-time examination of all contrast phases in the liver. It should therefore be used as the first line imaging method for liver tumor characterization.

Keywords

Contrast-enhanced ultrasound Hepatocellular carcinoma Focal nodular hyperplasia  Hemangioma Hepatocellular adenoma 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

C. Höner zu Siederdissen und A. Potthoff geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Literatur

  1. 1.
    European Association for the Study of the Liver (2018) EASL Clinical Practice Guidelines: Management of hepatocellular carcinoma. J Hepatol 69(1):182–236CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Greten TF et al (2013) Diagnosis of and therapy for hepatocellular carcinoma. Z Gastroenterol 51(11):1269–1326CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Schmiegel W et al (2017) Z Gastroenterol 55(12):1344–1498CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Masuzaki R et al (2009) Prospective risk assessment for hepatocellular carcinoma development in patients with chronic hepatitis C by transient elastography. Hepatology 49(6):1954–1961CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Ferraioli G et al (2015) WFUMB guidelines and recommendations for clinical use of ultrasound elastography: Part 3: liver. Ultrasound Med Biol 41(5):1161–1179CrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Zocco MA et al (2013) Early prediction of response to sorafenib in patients with advanced hepatocellular carcinoma: the role of dynamic contrast enhanced ultrasound. J Hepatol 59(5):1014–1021CrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Jung EM, Clevert DA (2018) Contrast-enhanced ultrasound (CEUS) and image fusion for procedures of liver interventions. Radiologe 58(6):538–544CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Song KD et al (2018) Percutaneous US/MRI fusion-guided radiofrequency ablation for recurrent subcentimeter hepatocellular carcinoma: technical feasibility and therapeutic outcomes. Radiology 288(3):878–886CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Harvey CJ, Albrecht T (2001) Ultrasound of focal liver lesions. Eur Radiol 11(9):1578–1593CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Seitz K et al (2011) Frequency of tumor entities among liver tumors of unclear etiology initially detected by sonography in the noncirrhotic or cirrhotic livers of 1349 patients. Results of the DEGUM multicenter study. Ultraschall Med 32(6):598–603CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Santi V et al (2010) Semiannual surveillance is superior to annual surveillance for the detection of early hepatocellular carcinoma and patient survival. J Hepatol 53(2):291–297CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Singal AG, Pillai A, Tiro J (2014) Early detection, curative treatment, and survival rates for hepatocellular carcinoma surveillance in patients with cirrhosis: a meta-analysis. PLoS Med 11(4):e1001624CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Tzartzeva K et al (2018) Surveillance imaging and alpha fetoprotein for early detection of hepatocellular carcinoma in patients with cirrhosis: a meta-analysis. Gastroenterology 154(6):1706–1718e1CrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Strobel D et al (2008) Contrast-enhanced ultrasound for the characterization of focal liver lesions—diagnostic accuracy in clinical practice (DEGUM multicenter trial). Ultraschall Med 29(5):499–505CrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Dietrich CF (2019) Contrast-enhanced ultrasound of benign focal liver lesions. Ultraschall Med 40(1):12–29CrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Sugimoto K et al (2012) Assessment of arterial hypervascularity of hepatocellular carcinoma: comparison of contrast-enhanced US and gadoxetate disodium-enhanced MR imaging. Eur Radiol 22(6):1205–1213CrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Schellhaas B, Strobel D (2019) Tips and tricks in contrast-enhanced ultrasound (CEUS) for the characterization and detection of liver malignancies. Ultraschall Med 40(4):404–424CrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Wu M et al (2018) Contrast-enhanced US for characterization of focal liver lesions: a comprehensive meta-analysis. Eur Radiol 28(5):2077–2088CrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Seitz K (2010) EFSUMB-guidelines for CEUS are directive and effective. Ultraschall Med 31(3):225–227CrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Strobel D et al (2009) Tumor-specific vascularization pattern of liver metastasis, hepatocellular carcinoma, hemangioma and focal nodular hyperplasia in the differential diagnosis of 1,349 liver lesions in contrast-enhanced ultrasound (CEUS). Ultraschall Med 30(4):376–382CrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Bernatik T et al (2010) Unclear focal liver lesions in contrast-enhanced ultrasonography—lessons to be learned from the DEGUM multicenter study for the characterization of liver tumors. Ultraschall Med 31(6):577–581CrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Bioulac-Sage P et al (2009) Hepatocellular adenoma management and phenotypic classification: the Bordeaux experience. Hepatology 50(2):481–489CrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Nault JC et al (2017) Molecular classification of hepatocellular adenoma associates with risk factors, bleeding, and malignant transformation. Gastroenterology 152(4):880–894e6CrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    Dietrich CF et al (2019) Ultrasound imaging of hepatocellular adenoma using the new histology classification. Ultrasound Med Biol 45(1):1–10CrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Boozari B et al (2011) Grading of hypervascular hepatocellular carcinoma using late phase of contrast enhanced sonography—a prospective study. Dig Liver Dis 43(6):484–490CrossRefGoogle Scholar
  26. 26.
    Kono Y et al (2017) Contrast Enhanced Ultrasound (CEUS) Liver Imaging Reporting and Data System (LI-RADS(R)): the official version by the American College of Radiology (ACR). Ultraschall Med 38(1):85–86CrossRefGoogle Scholar
  27. 27.
    Dietrich CF et al (2018) Contrast-enhanced ultrasound: Liver Imaging Reporting and Data System (CEUS LI-RADS). Z Gastroenterol 56(5):499–506CrossRefGoogle Scholar
  28. 28.
    Deutsche Gesellschaft fur Gastroenterologie (2018) Practice guideline neuroendocrine tumors—AWMF-Reg. 021-27. Z Gastroenterol 56(6):583–681CrossRefGoogle Scholar
  29. 29.
    Bernatik T et al (2015) Benefit of contrast-enhanced ultrasound (CEUS) in the follow-up care of patients with colon cancer: a prospective multicenter study. Ultraschall Med 36(6):590–593CrossRefGoogle Scholar
  30. 30.
    Schweitzer N et al (2015) Gray scale and contrast-enhanced ultrasound imaging of malignant liver tumors of vascular origin. United European Gastroenterol J 3(1):63–71CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2020

Authors and Affiliations

  1. 1.Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und EndokrinologieMedizinische Hochschule HannoverHannoverDeutschland

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