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Symptomatische Hyponatriämie bei einer 43-Jährigen nach Skiunfall mit Kopftrauma

  • M. KächeleEmail author
  • R. van Erp
  • K. Schmid
  • L. Bettac
  • M. Wagner
  • B. Schröppel
Kasuistiken

Zusammenfassung

Wir berichten über eine 43-jährige Frau, die sich mit Kopfschmerzen und Parästhesien nach einem Sturz auf den Kopf beim Skifahren in der Notaufnahme vorstellte. Sie hatte klinische Zeichen eines Volumenmangels und eine schwere Hyponatriämie. Die zerebrale Bildgebung war unauffällig. Es wurde die Diagnose eines zerebralen Salzverlustsyndroms („salt wasting syndrome“ [CSW]) gestellt. Das CSW wird als extrazellulärer Volumenmangel aufgrund eines tubulären Defekts im Natriumtransport bei Patienten mit normaler Nebennieren- und Schilddrüsenfunktion definiert. Die Erkrankung entsteht meist sekundär zu neurologischen Erkrankungen oder Kopfverletzungen. Der Zustand unserer Patientin verbesserte sich schnell nach Volumengabe und der Therapie mit Mineralokortikoiden. Die Unterscheidung zwischen CSW und dem Syndrom der inadäquaten Sekretion von antidiuretischem Hormon (SIADH) kann eine Herausforderung darstellen, ist aber wichtig, da sich die Behandlung grundlegend unterscheidet.

Schlüsselwörter

Zerebrales Salzverlustsyndrom Hypophosphatämie Elektrolyte Volumentherapie Syndrom der inadäquaten Sekretion von antidiuretischem Hormon 

Symptomatic hyponatremia in a 43-year-old woman after a skiing accident with head injuries

Abstract

This article reports the case of a 43-year-old woman who presented to the emergency room with headache and paresthesia after a fall on the head while skiing. She had clinical signs of volume depletion and blood test showed severe hyponatremia. Cerebral imaging was unremarkable. The diagnosis of cerebral salt-wasting syndrome (CSWS) was made, which is defined by the presence of extracellular volume depletion due to a tubular defect in renal sodium transport in patients with normal adrenal and thyroid function. The disease is mostly secondary to a neurological disease or head trauma. The patient rapidly improved after volume therapy and treatment with mineralocorticoids. The differentiation of CSWS from the syndrome of inappropriate antidiuretic hormone (SIADH) secretion can be challenging but the distinction is important because treatment options are very different.

Keywords

Cerebral salt wasting Hypophosphatemia Electrolytes Fluid therapy Syndrome of inappropriate antidiuretic hormone secretion 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

M. Kächele, R. van Erp, K. Schmid, L. Bettac, M. Wagner und B. Schröppel geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien. Für Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts, über die Patienten zu identifizieren sind, liegt von ihnen und/oder ihren gesetzlichen Vertretern eine schriftliche Einwilligung vor.

Literatur

  1. 1.
    Berendes E, Walter M, Cullen P et al (1997) Secretion of brain natriuretic peptide in patients with aneurysmal subarachnoid haemorrhage. Lancet 349:245–249.  https://doi.org/10.1016/s0140-6736(96)08093-2 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Bitew S, Imbriano L, Miyawaki N et al (2009) More on renal salt wasting without cerebral disease: response to saline infusion. Clin J Am Soc Nephrol 4:309–315.  https://doi.org/10.2215/CJN.02740608 CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  3. 3.
    Erduran E, Mocan H, Aslan Y (1997) Another cause of hyponatraemia in patients with bacterial meningitis: cerebral salt wasting. Acta Paediatr 86:1150–1151CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Hoorn EJ, Zietse R (2017) BRIEF REVIEW diagnosis and treatment of hyponatremia: compilation of the guidelines. J Am Soc Nephrol 28:1340–1349.  https://doi.org/10.1681/ASN.2016101139 CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  5. 5.
    Lenhard T, Grimm C, Ringleb PA (2011) Renal salt wasting as part of dysautonomia in Guillain-Barre syndrome. J Neurol Neurosurg Psychiatry 82:1051–1053.  https://doi.org/10.1136/jnnp.2009.192369 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Lenhard T, Külkens S, Schwab S (2007) Cerebral salt-wasting syndrome in a patient with neuroleptic malignant syndrome. Arch Neurol 64:122–125.  https://doi.org/10.1001/archneur.64.1.122 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Leonard J, Garrett RE, Salottolo K et al (2015) Cerebral salt wasting after traumatic brain injury: a review of the literature. Scand J Trauma Resusc Emerg Med 23:98.  https://doi.org/10.1186/s13049-015-0180-5 CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  8. 8.
    Maesaka JK, Imbriano LJ, Miyawaki N (2018) High prevalence of renal salt wasting without cerebral disease as cause of hyponatremia in general medical wards. Am J Med Sci 356:15–22.  https://doi.org/10.1016/j.amjms.2018.03.020 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Maesaka JK, Miyawaki N, Palaia T et al (2007) Renal salt wasting without cerebral disease: diagnostic value of urate determinations in hyponatremia. Kidney Int 71:822–826.  https://doi.org/10.1038/sj.ki.5002093 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Oster JR, Perez GO, Larios O et al (1983) Cerebral salt wasting in a man with carcinomatous meningitis. Arch Intern Med 143:2187–2188CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Palmer BF (2000) Hyponatraemia in a neurosurgical patient: syndrome of inappropriate antidiuretic hormone secretion versus cerebral salt wasting. Nephrol Dial Transplant 15:262–268.  https://doi.org/10.1093/ndt/15.2.262 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Sherlock M, O’Sullivan E, Agha A et al (2006) The incidence and pathophysiology of hyponatraemia after subarachnoid haemorrhage. Clin Endocrinol 64:250–254.  https://doi.org/10.1111/j.1365-2265.2006.02432.x CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Sterns RH, Silver SM (2008) Cerebral salt wasting versus SIADH: what difference? J Am Soc Nephrol 19:194–196.  https://doi.org/10.1681/ASN.2007101118 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  14. 14.
    Taplin CE, Cowell CT, Silink M, Ambler GR (2006) Fludrocortisone therapy in cerebral salt wasting. Pediatr Electron Pages 118:e1904–e1908.  https://doi.org/10.1542/peds.2006-0702 CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2019

Authors and Affiliations

  • M. Kächele
    • 1
    Email author
  • R. van Erp
    • 2
  • K. Schmid
    • 2
  • L. Bettac
    • 1
  • M. Wagner
    • 2
  • B. Schröppel
    • 1
  1. 1.Klinik für Innere Medizin I – Sektion NephrologieZentrum für Innere MedizinUlmDeutschland
  2. 2.Klinik für Innere Medizin I – Sektion EndokrinologieZentrum für Innere MedizinUlmDeutschland

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