Der Internist

, Volume 49, Issue 1, pp 106–113 | Cite as

Pharmakotherapie der Adipositas

Arzneimitteltherapie
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Zusammenfassung

Grundlage der Behandlung von Adipositas sind Ernährungs-, Bewegungs- und Verhaltenstherapie. Lässt sich damit innerhalb von 3–6 Monaten das angestrebte Ziel einer Gewichtsabnahme von zunächst 5% nicht erreichen, so kann zusätzlich eine Pharmakotherapie in Erwägung gezogen werden. Dieses setzt bei den zu behandelnden Patienten einen BMI ≥30 kg/m2 oder einen BMI ≥27 kg/m2 bei gleichzeitig vorhandenen Komorbiditäten, wie Typ-2-Diabetes, Dyslipidämie oder Hypertonie, voraus. In den aktuellen Leitlinien zur Therapie von Adipositas werden Orlistat, Sibutramin und Rimonabant als mögliche Optionen für eine medikamentöse Therapie der Adipositas genannt. Diese Substanzen bewirken eine moderate Gewichtsabnahme und eine Verbesserung des kardiovaskulären Risikoprofils. Angesichts der engen Assoziation von Adipositas und Typ-2-Diabetes erscheint insbesondere die Wirkung auf den Glukosestoffwechsel als klinisch relevant. Das unterschiedliche Nebenwirkungsprofil der einzelnen Substanzen ist von wesentlicher Bedeutung für differenzialtherapeutische Überlegungen zu ihrem Einsatz. Weitere Optionen der Pharmakotherapie sind gegenwärtig in Entwicklung, jedoch ist ihre Zulassung noch nicht abzusehen.

Schlüsselwörter

Adipositas Diabetes mellitus Orlistat Sibutramin Rimonabant 

Pharmacotherapy of obesity

Abstract

Diet, exercise and behavioral therapy are the basics for every treatment of obesity. If lifestyle intervention does not result in a weight loss of 5% within 3 to 6 months, an additional pharmacotherapy can be considered. Treated patients should have a BMI ≥30 kg/m2 or at least a BMI ≥27 kg/m2 plus accompanying comorbidities, such as type 2 diabetes, dyslipidemia or hypertension. Current guidelines list orlistat, sibutramine and rimonabant as possible options for the pharmacotherapy of obesity. These compounds result in moderate weight reduction and improvement of cardiovascular risk profile. Especially the improvement of glucose metabolism can be considered as clinically relevant. Different side effects of the various compounds need to be considered before their use. Additional options for the pharmacotherapy of obesity are currently developed, their approval, however, is unlikely to happen within the next couple of years.

Keywords

Obesity Diabetes mellitus Orlistat Sibutramine Rimonabant 

Notes

Interessenkonflikt

Der Autor hat im Rahmen von Beratertätigkeit, Durchführung klinischer Studien und/oder Vortragstätigkeit Verbindungen zu den folgenden Firmen, deren Produkte in dieser Übersicht erwähnt werden: Sanofi-Aventis, Abbott, Lilly, Roche, MSD, Takeda, GlaxoSmithKline, Novo-Nordisk. Die Präsentation des Themas ist dennoch unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.

Literatur

  1. 1.
    Apfelbaum M, Vague P, Ziegler O et al. (1999) Long-term maintenance of weight loss after a very-low-calorie diet: a randomized blinded trial of the efficacy and tolerability of sibutramine. Am J Med 106: 179–184PubMedCrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Blonde L, Klein EJ, Han J et al. (2006) Interim analysis of the effects of exenatide treatment on A1C, weight and cardiovascular risk factors over 82 weeks in 314 overweight patients with type 2 diabetes. Diabetes Obes Metab 8: 436–447PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Despres JP, Golay A, Sjostrom L (2005) Effects of rimonabant on metabolic risk factors in overweight patients with dyslipidemia. N Engl J Med 353: 2121–2134PubMedCrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Foster-Schubert KE, Cummings DE (2006) Emerging therapeutic strategies for obesity. Endocr Rev 27: 779–793PubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Hauner H, Buchholz G, Hamann A et al. (2007) Evidenzbasierte Leitlinie – Prävention und Therapie der Adipositas. Deutsche Adipositas-Gesellschaft, Deutsche Diabetes-Gesellschaft, Deutsche Gesellschaft für Ernährung, Deutsche Gesellschaft für Ernährungsmedizin, http://www.adipositas-gesellschaft.de
  6. 6.
    Hauner H, Wechsler JG, Kluthe R et al. (2000) Qualitätskriterien für ambulante Adipositasprogramme. Akt Ernaehr Med 25: 163–165Google Scholar
  7. 7.
    Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (2006) Nutzenbewertung nichtmedikamentöser Behandlungsstrategien bei Patienten mit Bluthochdruck: Gewichtsreduktion. Abschlussbericht A05/21-A. http://www.iqwig.de
  8. 8.
    James WP, Astrup A, Finer N et al. (2000) Effect of sibutramine on weight maintenance after weight loss: a randomised trial. STORM Study Group. Sibutramine Trial of Obesity Reduction and Maintenance. Lancet 356: 2119–2125PubMedCrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Knowler WC, Barrett-Connor E, Fowler SE et al. (2002) Reduction in the incidence of type 2 diabetes with lifestyle intervention or metformin. N Engl J Med 346: 393–403PubMedCrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Kopelman P, Bryson A, Hickling R et al. (2007) Cetilistat (ATL-962), a novel lipase inhibitor: a 12-week randomized, placebo-controlled study of weight reduction in obese patients. Int J Obes (Lond) 31: 494–499Google Scholar
  11. 11.
    Levri KM, Slaymaker E, Last A et al. (2005) Metformin as treatment for overweight and obese adults: a systematic review. Ann Fam Med 3: 457–461PubMedCrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Manley SE, Stratton IM, Cull CA et al. (2000) Effects of three months‘ diet after diagnosis of Type 2 diabetes on plasma lipids and lipoproteins (UKPDS 45). UK Prospective Diabetes Study Group. Diabet Med 17: 518–523PubMedCrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Norris SL, Zhang X, Avenell A et al. (2005) Pharmacotherapy for weight loss in adults with type 2 diabetes mellitus. Cochrane Database Syst Rev 164: CD004096Google Scholar
  14. 14.
    Padwal R, Li SK, Lau DC (2004) Long-term pharmacotherapy for obesity and overweight. Cochrane Database Syst Rev 3: CD004094PubMedGoogle Scholar
  15. 15.
    Pi-Sunyer FX, Aronne LJ, Heshmati HM et al. (2006) Effect of rimonabant, a cannabinoid-1 receptor blocker, on weight and cardiometabolic risk factors in overweight or obese patients: RIO-North America: a randomized controlled trial. JAMA 295: 761–775PubMedCrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Ruof J, Golay A, Berne C et al. (2005) Orlistat in responding obese type 2 diabetic patients: meta-analysis findings and cost-effectiveness as rationales for reimbursement in Sweden and Switzerland. Int J Obes (Lond) 29: 517–523Google Scholar
  17. 17.
    Scheen AJ, Finer N, Hollander P et al. (2006) Efficacy and tolerability of rimonabant in overweight or obese patients with type 2 diabetes: a randomised controlled study. Lancet 368: 1660–1672PubMedCrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Sjostrom L, Rissanen A, Andersen T et al. (1998) Randomised placebo-controlled trial of orlistat for weight loss and prevention of weight regain in obese patients. European Multicentre Orlistat Study Group. Lancet 352: 167–172PubMedCrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Toplak H, Hamann A, Moore R et al. (2007) Efficacy and safety of topiramate in combination with metformin in the treatment of obese subjects with type 2 diabetes: a randomized, double-blind, placebo-controlled study. Int J Obes (Lond) 31: 138–146Google Scholar
  20. 20.
    Toplak H, Ziegler N, Keller F et al. (2005) X-PERT: Orlistat reduces weight in obese subjects receiving a mildly reduced-caloric diet or moderate diet. Early response to treatment predicts weight maintenance. Diabetes Obes Metab 7: 699–708PubMedCrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Torgerson JS, Hauptman J, Boldrin MN, Sjostrom L (2004) XENical in the Prevention of Diabetes in Obese Subjects (XENDOS) Study: A randomized study of orlistat as an adjunct to lifestyle changes for the prevention of type 2 diabetes in obese patients. Diabetes Care 27: 155–161PubMedCrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Tuomilehto J, Lindstrom J, Eriksson JG et al. (2001) Prevention of type 2 diabetes mellitus by changes in lifestyle among subjects with impaired glucose tolerance. N Engl J Med 344: 1343–1350PubMedCrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Van Gaal LF, Rissanen AM, Scheen AJ et al. (2005) Effects of the cannabinoid-1 receptor blocker rimonabant on weight reduction and cardiovascular risk factors in overweight patients: 1-year experience from the RIO-Europe study. Lancet 365: 1389–1397CrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    Vettor R, Serra R, Fabris R et al. (2005) Effect of sibutramine on weight management and metabolic control in type 2 diabetes: a meta-analysis of clinical studies. Diabetes Care 28: 942–949PubMedCrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Wadden TA, Berkowitz RI, Womble LG et al. (2005) Randomized trial of lifestyle modification and pharmacotherapy for obesity. N Engl J Med 353: 2111–2120PubMedCrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag 2007

Authors and Affiliations

  1. 1.Diabetes-Klinik Bad Nauheim GmbHCampus für Herz- und GefäßmedizinBad NauheimDeutschland

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