Advertisement

HNO

, Volume 67, Issue 11, pp 863–873 | Cite as

Verbesserung von Tinnitusdistress, Lebensqualität und psychologischen Komorbiditäten durch Cochleaimplantation einseitig ertaubter Patienten

  • S. M. HäußlerEmail author
  • S. Knopke
  • S. Dudka
  • S. Gräbel
  • M. C. Ketterer
  • R.-D. Battmer
  • A. Ernst
  • H. Olze
Originalien
  • 135 Downloads

Zusammenfassung

Hintergrund

Patienten mit einseitiger Ertaubung (SSD) fehlt die Fähigkeit des Richtungshörens, und das Sprachverstehen im Störgeräusch ist eingeschränkt. Zudem liegt eine hohe Tinnitusprävalenz vor. Dies kann zu reduzierter Lebensqualität (HRQoL) und psychologischen Komorbiditäten führen. Ziel dieser Studie war die Untersuchung des Einflusses der Versorgung mit einem Cochleaimplantat (CI) auf HRQoL, Tinnitusbelastung, psychologische Komorbiditäten und audiologische Parameter bei einseitiger Ertaubung.

Methodik

Retrospektiv wurden 20 Patienten mit postlingualer einseitiger Ertaubung untersucht (13 w., 7 m., Durchschnittsalter: 57,0 Jahre). Daten zur HRQoL wurden mit dem Nijmegen Cochlear Implant Questionnaire (NCIQ) und dem Medical Outcome Study Short Form 36 Survey (SF-36) erhoben. Die Tinnitusbelastung wurde mit dem Tinnitus-Fragebogen (TQ) ermittelt. Psychologische Komorbiditäten wurden ebenfalls mit validierten Fragebögen erfasst, und Sprachverstehen sowie Hörfähigkeit mit validierten Sprachtests.

Ergebnisse

Postoperativ verbesserten sich signifikant der Durchschnitts-NCIQ-Wert (Gesamtwert, p < 0,0001) und 4 Unterkategorien des NCIQ sowie die Werte für Tinnitusdistress (p < 0,05). Eine signifikante Verbesserung gab es für Symptome der Ängstlichkeit (Generalized-Anxiety-Disorder-Fragebogen, GAD-7) und für das Sprachverstehen, v. a. „Hören im Störgeräusch“ (p < 0,05; Oldenburger Inventar, OI) und „Richtungshören“ (p < 0,001; OI) sowie bei Sprache von der ertaubten Seite/Rauschen von der gesunden Seite (SSSDNNH) mit CI vs. ohne CI im Oldenburger Satztest (OlSa; p < 0,005).

Schlussfolgerung

Die CI-Versorgung bei SSD ist effizient bei der Verbesserung der Lebensqualität, psychologischer Komorbiditäten, des Hörens v. a. im Störgeräusch und beim Richtungshören sowie zur Reduktion von Tinnitusdistress.

Schlüsselwörter

Cochleaimplantat Unilateraler Hörverlust Korrektur von Schwerhörigkeit Ängstlichkeit Sprachverstehen 

Improvement in tinnitus distress, health-related quality of life and psychological comorbidities by cochlear implantation in single-sided deaf patients. German version

Abstract

Background

Patients with single-sided deafness (SSD) lack the ability localize sound sources and have difficulty with speech-in-noise hearing. In addition, there is a high prevalence of tinnitus distress. These problems may result in reduced health-related quality of life (HRQoL) and psychological comorbidities. This study aimed to investigate the influence of treatment with a cochlear implant (CI) on HRQoL, tinnitus distress, psychological comorbidities, and audiological parameters in SSD patients.

Methods

This retrospective study included 20 patients with postlingually acquired SSD (13 women, 7 men, mean age 57.0 years). Data on HRQoL were collected with the Nijmegen Cochlear Implant Questionnaire (NCIQ) and the Medical Outcome Study Short Form 36 Survey (SF-36). Tinnitus distress was assessed with the Tinnitus Questionnaire (TQ), psychological comorbidities were evaluated with validated questionnaires, and speech perception and hearing ability were measured with validated speech tests.

Results

Postoperatively, the mean total NCIQ score (p < 0.0001) and four subscores improved significantly, as did tinnitus distress (p < 0.05). Anxiety symptoms (Generalized Anxiety Disorder questionnaire, GAD-7) decreased significantly after CI. Speech perception improved significantly, particularly “hearing with background noise” (p < 0.05, Oldenburg Inventory, OI) and “localization” (p < 0.001, OI), as well as the Oldenburg Sentence Test (OlSa) scores for with vs. without CI when speech was presented from the SSD side and noise was presented from the normal hearing side (SSSDNNH; p < 0.005).

Conclusion

CI in SSD patients is a powerful procedure to improve HRQoL, reduce tinnitus distress, and improve psychological comorbidities. Additionally, it is beneficial for hearing improvement, particularly in noise and for directional hearing.

Keywords

Cochlear implant Unilateral hearing loss Correction of hearing impairment Anxiety Speech perception 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

S.M. Häußler, S. Knopke, S. Dudka, S. Gräbel, M.C. Ketterer, R.-D. Battmer, A. Ernst und H. Olze geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Diese retrospektive Studie erfolgte nach Konsultation der zuständigen Ethikkommission und im Einklang mit nationalem Recht. Es erfolgte die schriftliche Einwilligung aller eingeschlossenen Patienten zur Teilnahme an der Studie.

Literatur

  1. 1.
    Andersson G, Freijd A, Baguley DM, Idrizbegovic E (2009) Tinnitus distress, anxiety, depression, and hearing problems among cochlear implant patients with tinnitus. J Am Acad Audiol 20(5):315–319CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Arndt S, Aschendorff A, Laszig R et al (2010) Comparison of pseudobinaural hearing to real binaural hearing rehabilitation after cochlear implantation in patients with unilateral deafness and Tinnitus. Otol Neurotol 32(1):39–47CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Arndt S, Laszig R, Aschendorff A, Hassepass F, Beck R, Wesarg T (2017) Cochlear implant treatment of patients with single-sided deafness or asymmetric hearing loss. HNO 65(Suppl 2):98–108.  https://doi.org/10.1007/s00106-016-0297-5 CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  4. 4.
    Arts RA, George EL, Stokroos RJ, Vermeire K (2012) Review: cochlear implants as a treatment of tinnitus in single-sided deafness. Curr Opin Otolaryngol Head Neck Surg 20(5):398–403CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Blasco MA, Redleaf MI (2014) Cochlear implantation in unilateral sudden deafness improves tinnitus and speech comprehension: meta-analysis and systematic review. Otol Neurotol 35(8):1426–1432CrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Buechner A, Brendel M, Lesinski-Schiedat A, Wenzel G, Frohne-Buechner C, Jaeger B, Lenarz T (2010) Cochlear implantation in unilateral deaf subjects associated with ipsilateral tinnitus. Otol Neurotol 31(9):1281–1285Google Scholar
  7. 7.
    Cabral F Jr, Hausen Pinna M, Dourado Alves R, Felice dos Santos Malerbi A, Ferreira Bento R (2016) Cochlear implantation and single-sided deafness: a systematic review of the literature. Int Arch Otorhinolaryngol 20(1):69–75CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Carver CS (1997) You want to measure coping but your protocol’s too long: consider the brief COPE. Int J Behav Med 4(1):92–100CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Erbele ID, Bernstein JG, Schuchman GI, Brungart DS, Rivera A (2015) An initial experience of cochlear implantation for patients with single-sided deafness after prior osseointegrated hearing device. Otol Neurotol 36(1):e24–e29PubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  10. 10.
    Fliege H, Rose M, Arck P, Walter OB, Kocalevent RD, Weber C, Klapp BF (2005) The Perceived Stress Questionnaire (PSQ) reconsidered: validation and reference values from different clinical and healthy adult samples. Psychosom Med 67(1):78–88CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Gardell IS, Andresen K, Faber CE, Wanscher JH (2015) Bone-anchored hearing aids are effective and associated with a high degree of satisfaction. Dan Med J 62(7):A5108PubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  12. 12.
    Gartrell BC, Jones HG, Kan A, Buhr-Lawler M, Gubbels SP, Litovsky RY (2014) Investigating long-term effects of cochlear implantation in single-sided deafness: a best practice model for longitudinal assessment of spatial hearing abilities and Tinnitus handicap. Otol Neurotol 35(9):1525–1532CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Goebel G, Hiller W (1994) The tinnitus questionnaire. A standard instrument for grading the degree of tinnitus. Results of a multicenter study with the tinnitus questionnaire. HNO 42(3):166–172PubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  14. 14.
    Hassepass F, Arndt S, Aschendorff A, Laszig R, Wesarg T (2016) Cochlear implantation for hearing rehabilitation in single-sided deafness after translabyrinthine vestibular schwannoma surgery. Eur Arch Otorhinolaryngol 273(9):2373–2383.  https://doi.org/10.1007/s00405-015-3801-8 (Epub 2015 Oct 23)CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  15. 15.
    Hautzinger M, Bailer M (1993) Allgemeine Depressions-Skala. Manual. Beltz, GöttingenGoogle Scholar
  16. 16.
    Hays RD, Sherbourne CD, Mazel RM (1993) The RAND 36-Item Health Survey 1.0. Health Econ 2(3):217–227CrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Hinderink JB, Krabbe PF, Van Den Broek P (2000) Development and application of a health-related quality-of-life instrument for adults with cochlear implants: the Nijmegen cochlear implant questionnaire. Otolaryngol Head Neck Surg 123(6):756–765CrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Holube BK (1994) Examination of a modified version of a questionnaire to assess subjective hearing handicap and its relation to the Monosyllabic Rhyme Test. Audiol Akust 33:22–35Google Scholar
  19. 19.
    Jacob R, Stelzig Y, Nopp P, Schleich P (2011) Audiologische Ergebnisse mit Cochleaimplantat bei einseitiger Taubheit. HNO 59(5):453–460CrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Kitterick PT, Lucas L (2016) Predicting speech perception outcomes following cochlear implantation in adults with unilateral deafness or highly asymmetric hearing loss. Cochlear Implants Int 17(Suppl 1):51–54.  https://doi.org/10.1080/14670100.2016.1155806 CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  21. 21.
    Kitterick PT, O’Donoghue GM, Edmondson-Jones M, Marshall A, Jeffs E, Craddock L, Riley A, Green K, O’Driscoll M, Jiang D, Nunn T, Saeed S, Aleksy W, Seeber BU (2014) Comparison of the benefits of cochlear implantation versus contralateral routing of signal hearing aids in adult patients with single-sided deafness: study protocol for a prospective within-subject longitudinal trial. BMC Ear Nose Throat Disord 14:7CrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Kitterick PT, Smith SN, Lucas L (2016) Hearing instruments for unilateral severe-to-profound sensorineural hearing loss in adults: a systematic review and Meta-analysis. Ear Hear 37(5):495–507CrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Knopke S, Szcezepek AJ, Häussler SM, Gräbel S, Olze H (2017) Cochlear implantation of bilaterally deafened patients with Tinnitus induces sustained decrease of Tinnitus-related distress. Front Neurol 8:158CrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    Kollmeier B, Wesselkamp M (1997) Development and evaluation of a German sentence test for objective and subjective speech intelligibility assessment. J Acoust Soc Am 102(4):2412–2421CrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Laske RD, Röösli C, Pfiffner F, Veraguth D, Huber AM (2015) Functional results and subjective benefit of a Transcutaneous Bone conduction device in patients with single-sided deafness. Otol Neurotol 36(7):1151–1156CrossRefGoogle Scholar
  26. 26.
    Levenstein S, Prantera C, Varvo V et al (1993) Development of the Perceived Stress Questionnaire: a new tool for psychosomatic research. J Psychosom Res 37(1):19–32CrossRefGoogle Scholar
  27. 27.
    Lucas L, Katiri R, Kitterick PT (2017) The psychological and social consequences of single sided deafness in adulthood. Int J Audiol 13:1–9Google Scholar
  28. 28.
    Mertens G, Kleine Punte A, De Ridder D, Van de Heyning P (2013) Tinnitus in a single-sided deaf ear reduces speech reception in the nontinnitus ear. Otol Neurotol 34(4):662–666CrossRefGoogle Scholar
  29. 29.
    Olze H, Szczepek AJ, Haupt H et al (2011) Cochlear implantation has a positive influence on quality of life, tinnitus, and psychological comorbidity. Laryngoscope 121(10):2220–2227CrossRefGoogle Scholar
  30. 30.
    Olze H, Gräbel S, Haupt H, Förster U, Mazurek B (2012) Extra benefit of a second cochlear implant with respect to health-related quality of life and Tinnitus. Otol Neurotol 33(7):1169–1175CrossRefGoogle Scholar
  31. 31.
    Punte AK, Vermeire K, Hofkens A, De Bodt M, De Ridder D, Van de Heyning P (2011) Cochlear implantation as a durable tinnitus treatment in single-sided deafness. Cochlear Implants Int 12(Suppl 1):26–29CrossRefGoogle Scholar
  32. 32.
    Spitzer RL, Kroenke K, Williams JB, Löwe B (2006) A brief measure for assessing generalized anxiety disorder: the GAD-7. Arch Intern Med 166(10):1092–1097CrossRefGoogle Scholar
  33. 33.
    Távora-Vieira D, Marino R, Krishnaswamy J, Kuthbutheen J, Rajan GP (2013) Cochlear implantation for unilateral deafness with and without tinnitus: a case series. Laryngoscope 123(5):1251–1255CrossRefGoogle Scholar
  34. 34.
    Usami SI, Kitoh R, Moteki H, Nishio SY, Kitano T, Kobayashi M, Shinagawa J, Yokota Y, Sugiyama K, Watanabe K (2017) Etiology of single-sided deafness and asymmetrical hearing loss. Acta Otolaryngol 137(sup565):S2–S7CrossRefGoogle Scholar
  35. 35.
    Van de Heyning P, Vermeire K, Diebl M, Nopp P, Anderson I, De Ridder D (2008) Incapacitating unilateral tinnitus in single-sided deafness treated by cochlear implantation. Ann Otol Rhinol Laryngol 117(9):645–652CrossRefGoogle Scholar
  36. 36.
    Van de Heyning P, Távora-Vieira D, Mertens G, Van Rompaey V, Rajan GP, Müller J, Hempel JM, Leander D, Polterauer D, Marx M, Usami SI, Kitoh R, Miyagawa M, Moteki H, Smilsky K, Baumgartner WD, Keintzel TG, Sprinzl GM, Wolf-Magele A, Arndt S, Wesarg T, Zirn S, Baumann U, Weissgerber T, Rader T, Hagen R, Kurz A, Rak K, Stokroos R, George E, Polo R, Medina MDM, Henkin Y, Hilly O, Ulanovski D, Rajeswaran R, Kameswaran M, Di Gregorio MF, Zernotti ME (2016) Towards a Unified Testing Framework for Single-Sided Deafness Studies: A Consensus Paper. Audiol Neurootol 21(6):391–398CrossRefGoogle Scholar
  37. 37.
    Vermeire K, Van de Heyning P (2009) Binaural hearing after cochlear implantation in subjects with unilateral sensorineural deafness and tinnitus. Audiol Neurootol 14(3):163CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2019

Authors and Affiliations

  • S. M. Häußler
    • 1
    Email author
  • S. Knopke
    • 1
  • S. Dudka
    • 1
  • S. Gräbel
    • 1
  • M. C. Ketterer
    • 2
  • R.-D. Battmer
    • 3
  • A. Ernst
    • 3
  • H. Olze
    • 1
  1. 1.Klinik für Hals‑, Nasen‑, Ohrenheilkunde, Campus Virchow-Klinikum und Campus MitteCharité – Universitätsmedizin BerlinBerlinDeutschland
  2. 2.Klinik für Hals‑, Nasen‑, OhrenheilkundeUniversität FreiburgFreiburgDeutschland
  3. 3.Klinik für Hals‑, Nasen- und OhrenheilkundeUnfallkrankenhaus BerlinBerlinDeutschland

Personalised recommendations