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HNO

, Volume 63, Issue 4, pp 307–311 | Cite as

25 Years of tinnitus retraining therapy

  • P.J. Jastreboff
Leitthema

Abstract

This year marks 25 years of tinnitus retraining therapy (TRT), the approach that aims to eliminate tinnitus as a problem by extinguishing functional connections between the auditory and the limbic and autonomic nervous systems to achieve habituation of tinnitus-evoked reactions and subsequently habituation of perception. TRT addresses directly decreased sound tolerance (DST) as well as tinnitus. TRT consists of counseling and sound therapy, both based on the neurophysiological model of tinnitus. The main goal of retraining counseling is to reclassify tinnitus into the category of a neutral stimulus, while the main goal of sound therapy is to decrease the strength of tinnitus-related neuronal activity. A unique aspect of TRT is that because treatment is aimed to work above the tinnitus source, and at connections linking the auditory and other systems in the brain, the etiology of tinnitus is irrelevant. Any type of tinnitus, as well as somatosounds, can be successfully treated by TRT. Over 100 publications can be found on Medline when using “tinnitus retraining therapy” as a search term. The majority of these publications indicate TRT offers significant help for about 80 % of patients. A randomized clinical trial showing the effectiveness of TRT has been published and another large study is in progress. The principles of the neurophysiological model of tinnitus, and consequently TRT, have not changed in over 25 years of use, but a number of changes have been introduced in TRT implementation. These changes include the recognition of the importance of conditioned reflexes and the dominant role of the subconscious pathways; the introduction of the concept of misophonia (i.e., negative reactions to specific patterns of sound) and the implementation of specific protocols for its treatment; greater emphasis on the concurrent treatment of tinnitus, hyperacusis, misophonia, and hearing loss; extensive modification of counseling; and refinements in sound therapy. The effectiveness of TRT has increased significantly during the past 25 years, presumably due to changes incorporated in its implementation. The main improvement has been to shorten the average time until seeing clear improvement from 1 year to 1 month, with a statistically significant improvement seen at, and after, 3 months. Furthermore, there is a higher effectiveness and a shorter treatment time for DST and an increased extent of help for hearing loss.

Keywords

Tinnitus Neurophysiological model of tinnitus Tinnitus retraining therapy Misophonia Treatment 

25 Jahre Tinnitus-Retraining-Therapie

Zusammenfassung

In diesem Jahr können wir auf 25 Jahre erfolgreiche Tinnitus-Retraining-Therapie (TRT) zurückblicken, den Ansatz, der durch die Tilgung der Verbindung zwischen dem auditiven, dem limbischen und dem autonomen Nervensystem dazu beiträgt, die Gewöhnung an tinnitusevozierte Reaktionen bzw. die Gewöhnung an die Wahrnehmung des Tinnitus zu trainieren. TRT richtet sich gleichermaßen an Patienten mit verringerter Hörtoleranz als auch an Tinnituspatienten. TRT besteht aus Beratung und Hörtraining (Klangtherapie), beides basierend auf dem neurophysiologischen Modell des Tinnitus. Hauptziel der Beratung ist dabei die Schulung des Patienten, seinen Tinnitus mehr als einen neutralen Stimulus zu betrachten, während das Hauptziel der Klangtherapie die Verringerung der Stärke der tinnitusbezogenen neuronalen Aktivität darstellt. Einen einzigartigen Aspekt des TRT bildet die Ausrichtung der Behandlung unabhängig von der Ursache des Tinnitus – indem man die Verbindungen zwischen dem auditiven und anderen Systemen im Gehirn unterbricht, ist die Ätiologie des Tinnitus irrelevant. Mit TRT kann jede Art von Tinnitus, auch objektiver Tinnitus, erfolgreich behandelt werden. Über den Suchbegriff „Tinnitus-Retraining-Therapie“ können auf Medline über 100 Publikationen gefunden werden. Ein Großteil der Veröffentlichungen zeigen, dass TRT in über 80 % der Fälle hilfreich war. Es wurde bereits eine randomisierte klinische Studie veröffentlicht, welche die Wirksamkeit der TRT zeigt. Eine weitere große Studie wird derzeit durchgeführt. Die Grundsätze des neurophysiologischen Modells des Tinnitus und folglich TRT sind in den letzten 25 Jahren nicht verändert worden, dennoch wurde die Umsetzung von TRT weiterentwickelt. Zu diese Änderungen zählen die Anerkennung der Bedeutung der konditionierten Reflexe und die dominante Rolle des Unterbewusstseins; die Einführung des Konzepts der Misophonie (d. h. negative Reaktionen auf spezifisches Klangmuster) und die Umsetzung spezieller Anleitungen für ihre Behandlung; mehr Aufmerksamkeit auf die gleichzeitige Behandlung von Tinnitus und Hyperakusis, Misophonie sowie Hörverlust; umfangreiche Modifikation der Beratung und Verfeinerungen in der Tontherapie. Die Wirksamkeit der TRT konnte in den letzten 25 Jahren deutlich erhöht werden, was vermutlich auf die Integration verschiedener Änderungen in der praktischen Anwendung zurückzuführen ist. Die wichtigste Verbesserung liegt in der Verkürzung des durchschnittlichen Zeitraums von einem Jahr bis zu einem Monat, in dem eine deutliche Verbesserung beim Patienten zu beobachten ist; statistisch signifikante Verbesserungen sind bereits nach 3 Monaten nachweisbar. Darüber hinaus gibt es eine höhere Wirksamkeit und kürzere Behandlungszeit für die verringerte Hörtoleranz und in erhöhtem Ausmaß Hilfe bei Hörverlust.

Schlüsselwörter

Tinnitus Neurophysiologisches Modell des Tinnitus Tinnitus-Retraining-Therapie Misophonie Behandlung 

Notes

Compliance with ethical guidelines

Conflict of interest. P.J. Jastreboff states that there are no conflicts of interest. The accompanying manuscript does not include studies on humans or animals.

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Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2015

Authors and Affiliations

  1. 1.Department OtolaryngologyEmory University School of MedicineAtlantaUSA

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