HNO

, Volume 57, Issue 3, pp 257–261 | Cite as

Das Schilddrüsenmalignom

Eine diagnostische Herausforderung für den HNO-Arzt
Originalien

Zusammenfassung

Hintergrund

Häufig wird das Schilddrüsenmalignom zufällig bei HNO-Routineuntersuchungen diagnostiziert.

Patienten und Methoden

Symptome und klinische Befunde von 40 Patienten mit Schilddrüsenmalignomen wurden retrospektiv untersucht. Ziel war es Merkmale herauszuarbeiten, die wegweisend für die Diagnose des Schilddrüsenmalignoms sind.

Ergebnisse

In 48% der Fälle erfolgte die Erstvorstellung nicht wegen schilddrüsenspezifischen Beschwerden, jedoch zeigten sich bei der Untersuchung unspezifische Schilddrüsenbefunde, die mittels Ultraschall, Szintigraphie und FNP (Feinnadelpunktion) weiter abgeklärt wurden. Die Szintigraphie war in 67% der Fälle verdächtig, die FNP in 30% positiv, in 30% nicht eindeutig und in 40% falsch-negativ. Bei Malignomverdacht wurde eine Schnellschnittuntersuchung durchgeführt, die nur in 60% der Fälle positiv war, in jeweils 20% nicht aussagekräftig oder falsch-negativ.

Fazit

Bei pathologischen Schilddrüsenbefunden während der HNO-ärztlichen Untersuchung soll eine Sonographie, eine FNP und Szintigraphie mit dem Wissen erfolgen, dass nur die Synopse dieser Untersuchungen, manchmal sogar nur die endgültige Histologie zur korrekten Diagnose führt.

Schlüsselwörter

Schilddrüsenneoplasie Endgültige Diagnose Feinnadelpunktion Schnellschnitt Szintigraphie 

Malignant thyroid neoplasms

A diagnostic challenge for ENT specialists

Abstract

Background

Thyroid carcinoma is frequently diagnosed incidentally during routine ENT examinations.

Methods

Symptoms and clinical findings of 40 patients with thyroid malignancies presenting in our department were analysed retrospectively. The aim was to define characteristics indicative for the final diagnosis of thyroid malignancy.

Results

In 48% the initial presentation was not because of thyroid-specific complaints, however during the course of the general ENT examination, unspecific thyroid pathology was detected and further evaluated using sonography, scintigraphy and fine needle biopsy (FNB). The results of scintigraphy were suspicious in 67% and FNB was positive in 30%, inconclusive in 30% and false negative in 40%. For suspected malignancies a rapid frozen section examination was carried out which was positive only in 60% and false negative or inconclusive in 20% each.

Conclusion

Thyroid lesions incidentally found during ENT examination should undergo ultrasound examination, FNB and scintigraphy with the clear understanding that there is no single diagnostic feature leading to the correct diagnosis and that only the synopsis of various findings and sometimes only final histology leads to the correct diagnosis.

Keywords

Thyroid neoplasm Definite diagnosis Fine needle biopsy Frozen section Scintigraphy 

Notes

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Literatur

  1. 1.
    Assmann G, Nathrath W, Voeth CH (2006) Maligne Tumoren der Schilddrüse. In: Tumorzentrum München (Hrsg) Manual endokrine Tumoren: Empfehlungen zur Diagnostik, Therapie und Nachsorge. Tumorzentrum München und Zuckschwerdt, Germering, S 1–18Google Scholar
  2. 2.
    Franssila K, Saxen E, Teppo L et al (1981) Incidence of different morphological types of thyroid cancer in the Nordic countries. Acta Pathol Microbiol Scand [A] 89: 49–55Google Scholar
  3. 3.
    Gärtner R, Scheidhauer K, Negele T (2006) Maligne Tumoren der Schilddrüsen. In: Tumorzentrum München (Hrsg) Manual endokrine Tumoren: Empfehlungen zur Diagnostik, Therapie und Nachsorge. Tumorzentrum München und Zuckschwerdt, Germering, S 1–18Google Scholar
  4. 4.
    Gharib H, Goellner JR (1993) Fine-needle aspiration biopsy of the thyroid: An appraisal. Ann Intern Med 118: 282–289PubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Görges R (2005) Bestimmung von Kalzitonin. Nuklearmediziner 28: 4–10CrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Gudziol V, Schulze A, Gastmeier J, Zahnert T (2006) Multiple endokrine Neoplasie Typ 1. HNO (online first) 14.11.06Google Scholar
  7. 7.
    Hegedus L (2004) The thyroid nodule. N Engl J Med 351: 1764–1771PubMedCrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Hegedus L (2001) Thyroid ultrasound. Endocrinol Metab Clin North Am 30: 339–360PubMedCrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Heimann KD, Schmelzer A (1997) Sonographische Diagnostik der Schilddrüse. HNO 45: 1029–1039PubMedCrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Hofstadter F (1980) Frequency and morphology of malignant tumours of the thyroid before and after the introduction of iodine-prophylaxis. Virchows Arch A Pathol Anat Histol 385: 263–270PubMedCrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Nakhjavani MK, Gharib H, Goellner JR, van Heerden JA (1997) Metastasis to the thyroid gland. Cancer 79: 574–578PubMedCrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Neumann H (2002) Operative Behandlung von benignen und malignen Schilddrüsenerkrankungen. HNO 50: 539–543PubMedCrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Pacini F, Schlumberger M, Dralle H et al (2006) European consensus for the management of patients with differentiated thyroid carcinoma of the follicular epithelium. Eur J Endocrinol 154: 787–803PubMedCrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Paschke R, Reiners C, Führer D et al (2005) Empfehlungen und offene Fragen in der Diagnostik und Therapie von Schilddrüsenknoten. Dtsch Med Wochenschr 31: 1831–1836CrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Reiners C (1998) Die Folgen von Tschernobyl. Internist (Berl) 39: 592–593Google Scholar
  16. 16.
    Schottenfeld D, Gershmann S (1977) Epidemiology of thyroid cancer-Part II. Clin Bull 7: 98–104PubMedGoogle Scholar
  17. 17.
    Shimamoto K, Satake H, Sawaki A et al (1998) Preoperative staging of thyroid papillary carcinoma with ultrasonography. Eur J Radiol 29: 4–10PubMedCrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Sierk AE, Askin FB, Reddick RL, Thomas CG Jr (1990) Pediatric thyroid cancer. Pediatr Pathol 10: 877–893PubMedCrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Stewart BW, Kleihues P (2003) World cancer report. In: IARC Press, LyonGoogle Scholar
  20. 20.
    Thomusch O, Sekulla C, Timmermann W et al (2003) Intraoperative Neuromonitoring in thyroid surgery. Eur Surg 35: 240–245CrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Tönjes A, Paschke R (2005) Diagnosis and therapy of thyroid nodules. Internist (Berl) 14: 926–932Google Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag 2009

Authors and Affiliations

  1. 1.Hals-, Nasen-, Ohrenklinik und PoliklinikJohannes-Gutenberg-UniversitätMainzDeutschland

Personalised recommendations