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Der Hautarzt

, Volume 71, Issue 1, pp 6–11 | Cite as

Für und Wider der klassischen Krossektomie mit Stripping im Vergleich zu endoluminalen Therapieverfahren

Konkurrenzkampf oder Teamplay?
  • C. Mitschang
  • D. Mühlberger
  • T. GoergeEmail author
Leitthema
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Zusammenfassung

Die chronisch venöse Insuffizienz (CVI) der Beinvenen zählt zu den häufigen Volksleiden in unserer Gesellschaft. Dies gibt Anlass, sich sowohl mit dem Krankheitsbild der CVI als auch mit dem Für und Wider der unterschiedlichen Behandlungsmöglichkeiten zu beschäftigen. Aus den mittlerweile zahlreich verfügbaren Therapien der Varikose (konservative Therapie, operative Verfahren, endoluminale Techniken, Schaumsklerosierung) sollte eine evidenzbasierte, für den Patienten individuell gewählte Therapieoption eingesetzt werden. Der vorliegende Beitrag ist ein Versuch, das Für und Wider der chirurgischen mit der endoluminalen Therapie zu vergleichen, um praxisrelevante Schlüsse für die Therapieentscheidung ziehen zu können.

Schlüsselwörter

Chronisch venöse Insuffizienz Therapieoptionen Therapieentscheidung Varikose Indikationskriterien 

Pros and cons of classic crossectomy with stripping compared to endoluminal treatment

Competition or team play?

Abstract

The chronic venous insufficiency (CVI) of the leg veins is one of the most common diseases in our society. Thus, it is important to know the clinical picture of CVI and the pros and cons of the different treatment options. Of the various treatments available for varicose veins (conservative therapy, operative procedures, endoluminal techniques, foam sclerotherapy), an evidence-based, treatment option should be individually chosen for each patient. In this article, the pros and cons of surgery are compared with endoluminal therapy in order to draw practical conclusions for the treatment decision.

Keywords

Chronic venous insufficiency Therapy options Therapy decision Varicose veins Indication criteria 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

C. Mitschang, D. Mühlberger und T. Goerge geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Literatur

  1. 1.
    Almeida JI, Javier JJ, Mackay E et al (2013) First human use of cyanoacrylate adhesive for treatment of saphenous vein incompetence. J Vasc Surg Venous Lymphat Disord 1(2):174–180CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Brake M, Lim CS, Shepherd AC et al (2013) Pathogenesis and etiology of recurrent varicose veins. J Vasc Surg 57(3):860–868CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Bush RG, Shamma HN, Hammond K (2008) Histological changes occurring after endoluminal ablation with two diode lasers (940 and 1319 nm) from acute changes to 4 months. Lasers Surg Med 40(10):676–679CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Calvani M, Rapisarda A, Uranchimeg B et al (2006) Hypoxic induction of an HIF-1alpha-dependent bFGF autocrine loop drives angiogenesis in human endothelial cells. Blood 107(7):2705–2712CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Elias S, Raines JK (2012) Mechanochemical tumescentless endovenous ablation: final results of the initial clinical trial. Phlebology 27(2):67–72CrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Evans CJ, Fowkes FG, Ruckley CV et al (1999) Prevalence of varicose veins and chronic venous insufficiency in men and women in the general population: Edinburgh Vein Study. J Epidemiol Community Health 53(3):149–153CrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Frings N, Nelle A, Tran P et al (2004) Reduction of neoreflux after correctly performed ligation of the saphenofemoral junction. A randomized trial. Eur J Vasc Endovasc Surg 28(3):246–252CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Hach W (2012) Medizingeschichte der Krossektomie. Phlebologie 41:142–149CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Helmy ElKaffas K, ElKashef O, ElBaz W (2011) Great saphenous vein radiofrequency ablation versus standard stripping in the management of primary varicose veins—a randomized clinical trial. Angiology 62(1):49–54CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    de Maeseneer MG, Vandenbroeck CP, Hendriks JM et al (2005) Accuracy of duplex evaluation one year after varicose vein surgery to predict recurrence at the sapheno–femoral junction after five years. Eur J Vasc Endovasc Surg 29:308–312CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    de Maeseneer MG, Philipsen TE, Vandenbroeck CP et al (2007) Closure of the cribriform fascia: an efficient anatomical barrier against postoperative neovascularisation at the saphenofemoral junction? A prospective study. Eur J Vasc Endovasc Surg 34(3):361–366CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Mühlberger et al (2018) Die „korrekte“ Crossektomie der V. saphena magna und parva. Phlebologie 47(04):222–225.  https://doi.org/10.12687/phleb2428-4-2018 CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Mumme A et al (2019) Alarmierend hohe Rate saphenofemoraler Rezidive nach endovenöser Lasertherapie. Phlebologie 48(01):18–22.  https://doi.org/10.1055/a-0798-6120 CrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Mumme A, Hummel T, Burger P et al (2009) High ligation of the saphenofemoral junction is necessary!: Results of the German Groin Recurrence Study. Phlebologie 38:99–102CrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Nesbitt C, Bedenis R, Bhattacharya V et al (2014) Endovenous ablation (radiofrequency and laser) and foam sclerotherapy versus open surgery for great saphenous vein varicesCrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Pannier F, Rabe E, Maurins U (2010) 1470 nm diode laser for endovenous ablation (EVLA) of incompetent saphenous veins—a prospective randomized pilot study comparing warm and cold tumescence anaesthesia. VASA 39(3):249–255CrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Pannier F, Noppeney T, Alm J, Breu FX, Bruning G, Flessenkämper I, Gerlach H, Hartmann K, Kahle B, Kluess H, Mendoza E, Mühlberger D, Mumme A, Nüllen H, Rass K, Reich-Schupke S, Stenger D, Stücker M, Schmedt CG, Schwarz T, Tesmann J, Teßarek J, Werth S, Valesky E (2013) S2k – Leitlinie Diagnostik und Therapie der Varikose. https://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/037-018l_S2k_Varikose_Diagnostik-Therapie_2019-07.pdf. Zugegriffen: 05.09.2019
  18. 18.
    Papapstolou G et al (2013) Die LaVaCro-Studie: Langzeitergebnisse der Varizenoperation mit Crossektomie und Stripping der V. saphena magna. Phlebologie 42(05):253–260.  https://doi.org/10.12687/phleb2139-5-2013 CrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Pavlovic MD, Schuller-Petrovic S, Pichot O et al (2015) Guidelines of the first international consensus conference on endovenous thermal ablation for varicose vein disease—ETAV consensus meeting 2012. Phlebology 30(4):257–273CrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Pronk P, Gauw SA, Mooij MC, Gaastra MT, Lawson JA, van Goethem AR, van Vlijmen-van Keulen CJ (2010) Randomised controlled trial comparing sa-pheno-femoral ligation and stripping of the great saphenous vein with endovenous laser ablation (980 nm) using local tumescent anaesthesia: one year results. Eur J Vasc Endovasc Surg 40:649–656CrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Rabe E, Pannier-Fischer F, Bromen K, Schuldt K, Stang A, Poncar C, Wittenhorst M, Bock E, Weber S, Jöckel KH (2003) Bonn Vein Study by the German Society of Phlebology. Epidemiological study to investigate the prevalence and severity of chronic venous disorders in the urban and rural residential populations. Phlebologie 32:1–14CrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Rasmussen L, Lawaetz M, Bjoern L et al (2013) Randomized clinical trial comparing endovenous laser ablation and stripping of the great saphenous vein with clinical and duplex outcome after 5 years. J Vasc Surg 58(2):421–426CrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Rasmussen LH, Bjoern L, Lawaetz M et al (2007) Randomized trial comparing endovenous laser ablation of the great saphenous vein with high ligation and stripping in patients with varicose veins: short-term results. J Vasc Surg 46(2):308–315CrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    Rasmussen LH, Lawaetz M, Bjoern L et al (2011) Randomized clinical trial comparing endovenous laser ablation, radiofrequency ablation, foam sclerotherapy and surgical stripping for great saphenous varicose veins. Br J Surg 98(8):1079–1087CrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Rass K (2015) Ist die endovenöse Lasertherapie wirklich besser als die Stripping-Operation? Gefässchirurgie 20(2):127–134CrossRefGoogle Scholar
  26. 26.
    Rass K, Frings N, Glowacki P, Hamsch C, Gräber S, Vogt T, Tilgen W (2012) Comparable effectiveness of endovenous laser ablation and high ligation with stripping of the great saphenous vein—two-year results of a randomized clinical trial (RELACS study). Arch Dermatol 148(1):49–58CrossRefGoogle Scholar
  27. 27.
    Stücker M et al (2004) Histomorphologic classi cation of recurrent saphenofemoral reflux. J Vasc Surg 39:816–821 (discussion 822)CrossRefGoogle Scholar
  28. 28.
    Subramonia S, Lees T (2010) Radiofrequency ablation vs conventional surgery for varicose veins—a comparison of treatment costs in a randomised trial. Eur J Vasc Endovasc Surg 39(1):104–111CrossRefGoogle Scholar
  29. 29.
    Van den Bos R, Arends L, Kockaert M et al (2009) Endovenous therapies of lower extremity varicosities: a meta-analysis. J Vasc Surg 49:230–239CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2019

Authors and Affiliations

  1. 1.Klinik für HautkrankheitenUniversitätsklinikum MünsterMünsterDeutschland
  2. 2.Gefäßchirurgie, UniversitätsklinikumRuhr-Universität BochumBochumDeutschland

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