Advertisement

Der Hautarzt

, Volume 70, Supplement 1, pp 11–15 | Cite as

84/w mit generalisiertem chronischen Pruritus auf unveränderter Haut

Vorbereitung auf die Facharztprüfung: Folge 29
  • Vincent Hoffmann
  • Sonja StänderEmail author
Mein Facharzttraining
  • 30 Downloads

Fallschilderung für den Prüfungskandidaten

Eine 84-jährige Patientin mit terminaler, dialysepflichtiger Niereninsuffizienz stellte sich mit seit ca. 4 Monaten persistierendem, generalisierten Pruritus vor. Begonnen habe die Symptomatik in unmittelbarem Zusammenhang mit der Einleitung der Dialyse. Der Pruritus sei in der Nacht und am Tag nach der Dialyse besonders stark ausgeprägt. Hautveränderungen habe die Patientin nie bemerkt, lediglich sei es durch Kratzen in den letzten Monaten zu dezenten Blutungen und Exkoriationen der Haut gekommen. Es bestehe ein Gefühl von Ameisenlaufen und Jucken in der Haut, teilweise empfinde sie es als schmerzhaft. Der Pruritus wurde mit einer Stärke 10/10 auf der numerischen Ratingskala (NRS) beschrieben.

Es wurde bereits eine Therapie mit hoch dosierten Antihistaminika (bis zu 4‑mal täglich) sowie lokalen Steroiden (Klasse III) für 4 Wochen eingeleitet, die die Symptomatik jedoch nicht lindern konnte.

Anamnese

Vorerkrankungen

  • Dialysepflichtige...

Schlüsselwörter

Nephrogener Pruritus Dialyse Diagnostik Therapie Niereninsuffizienz 

84-year-old female with generalized chronic pruritus on unchanged skin

Preparation for the specialist examination: part 29

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

V. Hoffmann und S. Ständer geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

The supplement containing this article is not sponsored by industry.

Literatur

  1. 1.
    Matterne U et al (2011) Prevalence, correlates and characteristics of chronic pruritus: a population-based cross-sectional study. Acta Derm Venereol 91:674–679CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Mettang T, Kremer AE (2015) Uremic pruritus. Kidney Int 87:685–691CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Pisoni RL et al (2006) Pruritus in haemodialysis patients: International results from the Dialysis Outcomes and Practice Patterns Study (DOPPS). Nephrol Dial Transplant 21:3495–3505CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Weiss M, Mettang T, Tschulena U, Passlick-Deetjen J, Weisshaar E (2015) Prevalence of chronic itch and associated factors in haemodialysis patients: a representative cross-sectional study. Acta Derm Venereol 95:816–821CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Hayani K et al (2017) Lower prevalence of chronic itch in haemodialysis patients on loop diuretics: results from GEHIS (German Epidemiological Hemodialysis Itch Study). J Eur Acad Dermatol Venereol 31:1333–1337CrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Weiss M, Mettang T, Tschulena U, Weisshaar E (2016) Health-related quality of life in haemodialysis patients suffering from chronic itch: results from GEHIS (German Epidemiology Haemodialysis Itch Study). Qual Life Res 25:3097–3106CrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Kimata N et al (2014) Pruritus in hemodialysis patients: results from the Japanese dialysis outcomes and practice patterns study (JDOPPS). Hemodial Int 18:657–667CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Picó MR, Lugo-Somolinos A, Sánchez JL, Burgos-Calderón R (1992) Cutaneous alterations in patients with chronic renal failure. Int J Dermatol 31:860–863CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Böhme T, Heitkemper T, Mettang T, Phan NQ, Ständer S (2014) Clinical features and prurigo nodularis in nephrogenic pruritus. Hautarzt 65:714–720CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Hampers CL, Katz AI, Wilson RE, Merrill JP (1968) Disappearance of ‚uremic‘ itching after subtotal parathyroidectomy. N Engl J Med 279:695–697CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Ståhle-Bäckdahl M et al (1989) Experimental and immunohistochemical studies on the possible role of parathyroid hormone in uraemic pruritus. J Intern Med 225:411–415CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Wang C‑P et al (2016) Increased levels of total p‑cresylsulfate are associated with Pruritus in patients with chronic kidney disease. Dermatology 232:363–370CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Weisshaar E, Dunker N, Röhl F‑W, Gollnick H (2004) Antipruritic effects of two different 5‑HT3 receptor antagonists and an antihistamine in haemodialysis patients. Exp Dermatol 13:298–304CrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Szepietowski JC, Reich A, Schwartz RA (2004) Uraemic xerosis. Nephrol Dial Transplant 19:2709–2712CrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Kimmel M et al (2006) The role of micro-inflammation in the pathogenesis of uraemic pruritus in haemodialysis patients. Nephrol Dial Transplant 21:749–755CrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Mettang T, Ständer S, Kremer AE (2015) Treatment of chronic itch in systemic disease. Current standards. Internist (Berl) 56:1369–1378CrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Manenti L, Tansinda P, Vaglio A (2009) Uraemic pruritus: clinical characteristics, pathophysiology and treatment. Drugs 69:251–263CrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    S2k-Leitlinie – Chronischer Pruritus – Ständer – 2012 – JDDG: Journal der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft – Wiley Online Library. Available at: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.1610-0387.2012.08005.x. (Accessed: 17th March 2018)
  19. 19.
    Kridin K, Ludwig RJ (2018) The growing incidence of bullous pemphigoid: overview and potential explanations. Front Med (Lausanne) 5:220CrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Hayani K, Weiss M, Weisshaar E (2016) Clinical findings and provision of care in haemodialysis patients with chronic itch: new results from the German epidemiological haemodialysis itch study. Acta Derm Venereol 96:361–366CrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Kestner R‑I, Ständer S, Osada N, Ziegler D, Metze D (2017) Acquired reactive perforating dermatosis is a variant of prurigo nodularis. Acta Derm Venereol 97:249–254CrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Gunal AI et al (2004) Gabapentin therapy for pruritus in haemodialysis patients: a randomized, placebo-controlled, double-blind trial. Nephrol Dial Transplant 19:3137–3139CrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Yue J et al (2015) Comparison of pregabalin with ondansetron in treatment of uraemic pruritus in dialysis patients: a prospective, randomized, double-blind study. Int Urol Nephrol 47:161–167CrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    Rayner H, Baharani J, Smith S, Suresh V, Dasgupta I (2012) Uraemic pruritus: relief of itching by gabapentin and pregabalin. Nephron Clin Pract 122:75–79CrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Gilchrest BA, Rowe JW, Brown RS, Steinman TI, Arndt KA (1977) Relief of uremic pruritus with ultraviolet phototherapy. N Engl J Med 297:136–138CrossRefGoogle Scholar
  26. 26.
    Gilchrest BA, Rowe JW, Brown RS, Steinman TI, Arndt KA (1979) Ultraviolet phototherapy of uremic pruritus. Long-term results and possible mechanism of action. Ann Intern Med 91:17–21CrossRefGoogle Scholar
  27. 27.
    Seckin D, Demircay Z, Akin O (2007) Generalized pruritus treated with narrowband UVB. Int J Dermatol 46:367–370CrossRefGoogle Scholar
  28. 28.
    Makhlough A, Ala S, Haj-Heydari Z, Kashi Z, Bari A (2010) Topical capsaicin therapy for uremic pruritus in patients on hemodialysis. Iran J Kidney Dis 4:137–140PubMedGoogle Scholar
  29. 29.
    Melhorn S, Staubach P (2018) Capsaicinoids and cayenne pepper extract. Hautarzt 69:964–966CrossRefGoogle Scholar
  30. 30.
    Altmeyer P, Kachel HG, Schäfer G, Fassbinder W (1986) Normalization of uremic skin changes following kidney transplantation. Hautarzt 37:217–221PubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2018

Authors and Affiliations

  1. 1.Kompetenzzentrum Chronischer Pruritus (KCP), Klinik für HautkrankheitenUniversitätsklinikum MünsterMünsterDeutschland

Personalised recommendations