Advertisement

Der Hautarzt

, Volume 62, Issue 11, pp 807–809 | Cite as

Lymphomatoide Papulose bei einem 2 1/2-jährigen Jungen

  • P.M. AmannEmail author
  • M. Megahed
Kurzkasuistiken

Zusammenfassung

Die lymphomatoide Papulose ist eine seltene, proliferative T-Zell-Erkrankung, die histologisch zwar ein malignes Bild zeigt, klinisch jedoch einen benignen Verlauf nimmt. Sie wird nach der WHO/EORTC-Klassifikation der kutanen Lymphome den CD30-positiven, lymphoproliferativen Erkrankungen zugeordnet. Fallberichte über ein Auftreten im Kindes- und Jugendalter sind beschrieben, ein Vorkommen bei Kleinkindern ist jedoch äußerst selten. Wir berichten über einen 2 1/2-jährigen Jungen mit seit ca. 1 Jahr rezidivierend auftretenden Knoten im Gesicht und Stamm, die spontan abheilen. In Zusammenschau des klinischen Verlaufs und der histopathologischen Untersuchung konnte die Diagnose einer lymphomatoiden Papulose gestellt werden.

Schlüsselwörter

Lymphomatoide Papulose Primär kutane CD30 + -lymphoproliferative Erkrankungen Kutane T-Zell-Lymphome Proliferative T-Zell-Erkrankung WHO/EORTC-Klassifikation 

Lymphomatoid papulosis in a 2 1/2-year-old boy

Abstract

Lymphomatoid papulosis (LyP) is a rare cutaneous lymphoproliferative disorder that has malignant histologic features and a benign clinical course. LyP is classified according to the WHO/EORTC classification for cutaneous lymphoma as a CD30-positive lymphoproliferative disorder. Few previous reports have detailed features of LyP in pediatric and adolescent patients, but LyP very rarely presents in early childhood. A 2 1/2-year-old boy presented with a 1-year history of recurrent papular and nodular lesions on the face and trunk. Clinical and histopathologic criteria lead to the diagnosis lymphomatoid papulosis.

Keywords

Lymphomatoid papulosis Primary cutaneous CD30 +lymphoproliferative disorder Cutaneous T-cell lymphoma Proliferative T-cell disorder WHO/EORTC classification 

Notes

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Literatur

  1. 1.
    Korpusik D, Ruzicka T (2007) Clinical course and therapy of lymphomatoid papulosis. Experience with 17 cases and literature review. Hautarzt 58(10):870–881PubMedCrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Souza A de et al (2009) Clinical, histopathologic, and immunophenotypic features of lymphomatoid papulosis with CD8 predominance in 14 pediatric patients. J Am Acad Dermatol 61(6):993–1000PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Slater DN (2005) The new World Health Organization-European Organization for Research and Treatment of Cancer Classification for Cutaneous Lymphomas: a practical marriage of two giants. Br J Dermatol 153(5):874–880PubMedCrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Willemze R et al (2005) WHO-EORTC classification for cutaneous lymphomas. Blood 105(10):3768–3785PubMedCrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Macaulay WL (1968) Lymphomatoid papulosis. A continuing self-healing eruption, clinically benign–histologically malignant. Arch Dermatol 97(1):23–30PubMedCrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Bekkenk MW et al (2000) Primary and secondary cutaneous CD30( +) lymphoproliferative disorders: a report from the Dutch Cutaneous Lymphoma Group on the long-term follow-up data of 219 patients and guidelines for diagnosis and treatment. Blood 95(12):3653–3661PubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Van Neer FJ et al (2001) Lymphomatoid papulosis in children: a study of 10 children registered by the Dutch Cutaneous Lymphoma Working Group. Br J Dermatol 144(2):351–354CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Zirbel GM et al (1995) Lymphomatoid papulosis in children. J Am Acad Dermatol 33(5 Pt 1):741–748PubMedCrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Min JA et al (2010) Lymphomatoid papulosis followed by anaplastic large cell lymphoma in a pediatric patient. Ann Dermatol 22(4):447–451PubMedCrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Martorell-Calatayud A et al (2010) Lymphomatoid papulosis in children: report of 9 cases and review of the literature. Actas Dermosifiliogr 101(8):693–701PubMedCrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 2011

Authors and Affiliations

  1. 1.Klinik für Dermatologie und AllergologieUniversitätsklinikum AachenAachenDeutschland

Personalised recommendations