Der Hautarzt

, Volume 60, Issue 12, pp 952–954 | Cite as

HPV-Typ-33-assoziierte intraepitheliale Neoplasie des Penis (PIN)

Kurzkasuistiken

Zusammenfassung

Ein 69-jähriger Mann litt seit 6 Monaten unter einer schuppenden und juckenden Hautveränderung am Penis. Nach virologischen und histologischen Untersuchungen wurde in unserer Klinik die Diagnose einer intraepithelialen Neoplasie (IN) auf dem Boden einer Infektion mit dem humanen Papillomavirus (HPV) Typ 33 gestellt. HPV Typ 33 wird vergleichsweise selten in IN nachgewiesen. Bei genitoanalen Läsionen sollte stets die Differenzialdiagnose einer IN in Erwägung gezogen werden, und zur Diagnosesicherung sollten eine Probebiopsie und virologische Untersuchungen erfolgen.

Schlüsselwörter

Intraepitheliale Neoplasie Humanes Papillomavirus 

HPV type 33-associated penile intraepithelial neoplasia (PIN)

Abstract

For appoximately 6 month a 69-year old man had been suffering from an itching scaly skin change of the penis. Virological and histological examinations confirmed the diagnosis of an intraepithelial neoplasia induced by an infection with human papillomavirus (HPV) type 33. HPV type 33 is comparatively rarely detected in intraepithelial neoplasia. In anogenital lesions intraepithelial neoplasia should be considered and confirmed via histological and virological examinations.

Keywords

Intraepithelial neoplasia Human papillomavirus 

Literatur

  1. 1.
    Barr E, Sings HL (2008) Prophylactic HPV vaccines: new interventions for cancer control. Vaccine 26(49):6244–6257CrossRefPubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Jenkins D (2008) A review of cross-protection against oncogenic HPV by an HPV-16/18 AS04-adjuvanted cervical cancer vaccine: importance of virological and clinical endpoints and implications for mass vaccination in cervical cancer prevention. Gynecol Oncol 110(3):18–25CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    De Vuyst H, Clifford GM, Nascimento MC et al (2008) Prevalence and type distribution of human papillomavirus in carcinoma and intraepithelial neoplasia of the vulva, vagina and anus: a meta-analysis. Int J Cancer 124(7):1626–1636Google Scholar
  4. 4.
    Graziottin A, Serafini A (2009) HPV infecion in women: psychosexual impact of genital warts and intraepithelial lesions. J Sex Med 13 (Epub ahead of print)Google Scholar
  5. 5.
    Lowy DR, Solomon D, Hildesheim A et al (2008) Human papillomavirus infection and the primary and secondary prevention of cervical cancer. Cancer 113(7):1980–1993PubMedCrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Muñoz N, Bosch FX, de Sanjosé S et al (2003) Epidemiologic classification of human papillomavirus types associated with cervical cancer. N Engl J Med 348(6):518–527CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Murao K, Kubo Y, Fukuhara K et al (2005) Three cases of Bowen’s disease on the lower abdomen associated with high-risk types 16, 33 and 59 of human papillomavirus. J Am Acad Dermatol 52(4):723–724CrossRefPubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Pfleiderer A (2002) Maligne Tumoren. In: Breckwoldt M, Martius G, Pfleiderer A (Hrsg) Gynäkologie und Geburtshilfe. Thieme, Stuttgart New York, S 185–227Google Scholar
  9. 9.
    Shehan J, Wang JF, Repertinger S, Sarma DP (2008) Perianal squamous cell carcinoma in-situ: a report of two human papilloma virus-negative cases. Cases J 1(114):1–4CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Stockfleth E (2005) Humane Papillomviren. In Braun-Falco O, Plewig G, Wolff HH et al. (Hrsg) Dermatologie und Venerologie, 5. Aufl. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo, S 45–46Google Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag 2009

Authors and Affiliations

  1. 1.Klinik für Allergologie und DermatologieMedizinische Fakultät, RWTH Universität AachenAachenDeutschland
  2. 2.Institut für PathologieMedizinische Fakultät, RWTH Universität AachenAachenDeutschland

Personalised recommendations