Skip to main content
Log in

Hybridösophagektomie mit intraoperativem Hyperspektral-Imaging

Videobeitrag

Hybrid esophagectomy with intraoperative hyperspectral imaging

Video article

  • Video Plus
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Technik der Hybridösophagektomie mit systematischer 2‑Feld-Lymphadenektomie beim Ösophaguskarzinom zeigte in einer aktuell publizierten prospektiv-randomisierten Studie eine signifikante Reduktion der postoperativen Morbidität. In unserem Videobeitrag stellen wir das abdominothorakale Hybridvorgehen mit (1.) laparoskopischer Gastrolyse und ischämischer Konditionierung des Magens und (2.) zweizeitiger transthorakaler Ösophagektomie mit Magenhochzug, intrathorakaler Schlauchmagenbildung und Anastomosierung dar. Das intraoperative Hyperspektral-Imaging (HSI) während des thorakalen Teils der Operation dient der Identifikation der ideal perfundierten Anastomosenregion.

Abstract

The technique of hybrid esophagectomy with systematic 2‑field lymphadenectomy for esophageal cancer showed a significant reduction in postoperative morbidity in a recently published prospective randomized study. This video publication presents the abdominothoracic hybrid procedure with (i) laparoscopic gastrolysis and ischemic conditioning of the stomach and (ii) 2-stage transthoracic esophagectomy with gastric pull-up, intrathoracic gastric tube formation and anastomosis. Intraoperative hyperspectral imaging (HSI) during the thoracic part of the operation is used for identification of the ideally perfused anastomotic region.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7
Abb. 8
Abb. 9
Abb. 10
Abb. 11
Abb. 12
Abb. 13
Abb. 14
Abb. 15
Abb. 16
Abb. 17
Abb. 18
Abb. 19

Notes

  1. Dieses Risiko ist möglicherweise bei der „klassischen“ Hybridösophagektomie ohne ischämische Konditionierung des Magens massebedingt geringer, da hier der Schlauchmagen bereits während der abdominellen Phase gebildet und nicht der komplette Magen in den Thorax transponiert wird.

Literatur

  1. Bludau M, Hölscher AH, Vallböhmer D et al (2010) Ischemic conditioning of the gastric conduit prior to esophagectomy improves mucosal oxygen saturation. Ann Thorac Surg 90(4):1121–1126. https://doi.org/10.1016/j.athoracsur.2010.06.003

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Briez N, Piessen G, Torres F et al (2012) Effects of hybrid minimally invasive oesophagectomy on major postoperative pulmonary complications. Br J Surg 99(11):1547–1553. https://doi.org/10.1002/bjs.8931

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Campbell C, Reames MK, Robinson M et al (2015) Conduit vascular evaluation is associated with reduction in anastomotic leak after esophagectomy. J Gastrointest Surg 19(5):806–812. https://doi.org/10.1007/s11605-015-2794-3

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Gockel I, Lorenz D (2017) Die onkologische Ösophagusresektion und -rekonstruktion: Offen, Hybrid, MIC oder Robotik? [Oncologic esophageal resection and reconstruction: open, hybrid, minimally invasive or robotic?]. Chirurg 88(6):496–502. https://doi.org/10.1007/s00104-016-0364-1

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Hölscher AH, Schneider PM, Gutschow C et al (2007) Laparoscopic ischemic conditioning of the stomach for esophageal replacement. Ann Surg 245(2):241–246. https://doi.org/10.1097/01.sla.0000245847.40779.10

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  6. Jansen SM, de Bruin DM, van Berge Henegouwen MI et al (2018) Optical techniques for perfusion monitoring of the gastric tube after esophagectomy: a review of technologies and thresholds. Dis Esophagus. https://doi.org/10.1093/dote/dox161

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Köhler H, Jansen-Winkeln B, Maktabi M et al (2019) Evaluation of hyperspectral imaging (HSI) for the measurement of ischemic conditioning effects of the gastric conduit during esophagectomy. Surg Endosc. https://doi.org/10.1007/s00464-019-06675-4

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Mariette C, Markar SR, Dabakuyo-Yonli TS et al (2019) Hybrid minimally invasive Esophagectomy for esophageal cancer. N Engl J Med 380(2):152–162. https://doi.org/10.1056/NEJMoa1805101

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Miyata K, Fukaya M, Itatsu K et al (2016) Muscle sparing thoracotomy for esophageal cancer: a comparison with posterolateral thoracotomy. Surg Today 46(7):807–814. https://doi.org/10.1007/s00595-015-1240-1

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Porschen R, Fischbach W, Gockel I et al S3-Leitlinie Diagnostik und Therapie der Plattenepithelkarzinome und Adenokarzinome des Ösophagus: (Kurzversion 2.0 – Dezember 2018, AWMF-Registernummer: 021/023OL). https://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/021-023OLk_Plattenepithel_Adenokarzinom_Oesophagus_2019-01.pdf. Zugegriffen: 22. Mai 2019

  11. Rice TW, Gress DM, Patil DT et al (2017) Cancer of the esophagus and esophagogastric junction - Major changes in the American Joint Committee on Cancer eighth edition cancer staging manual. CA Cancer J Clin 67(4):304–317. https://doi.org/10.3322/caac.21399

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Schmidt HM, Gisbertz SS, Moons J et al (2017) Defining benchmarks for transthoracic esophagectomy: a multicenter analysis of total minimally invasive esophagectomy in low risk patients. Ann Surg 266(5):814–821. https://doi.org/10.1097/SLA.0000000000002445

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Seesing MFJ, Gisbertz SS, Goense L et al (2017) A propensity score matched analysis of open versus minimally invasive transthoracic esophagectomy in the Netherlands. Ann Surg 266(5):839–846. https://doi.org/10.1097/SLA.0000000000002393

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Straatman J, van der Wielen N, Nieuwenhuijzen GAP et al (2017) Techniques and short-term outcomes for total minimally invasive Ivor Lewis esophageal resection in distal esophageal and gastroesophageal junction cancers: pooled data from six European centers. Surg Endosc 31(1):119–126. https://doi.org/10.1007/s00464-016-4938-2

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Urschel JD (1997) Ischemic conditioning of the stomach may reduce the incidence of esophagogastric anastomotic leaks complicating esophagectomy: a hypothesis. Dis Esophagus 10(3):217–219. https://doi.org/10.1093/dote/10.3.217

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Veeramootoo D, Shore AC, Wajed SA (2012) Randomized controlled trial of laparoscopic gastric ischemic conditioning prior to minimally invasive esophagectomy, the LOGIC trial. Surg Endosc 26(7):1822–1829. https://doi.org/10.1007/s00464-011-2123-1

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Yetasook AK, Leung D, Howington JA et al (2013) Laparoscopic ischemic conditioning of the stomach prior to esophagectomy. Dis Esophagus 26(5):479–486. https://doi.org/10.1111/j.1442-2050.2012.01374.x

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Ines Gockel MBA.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

Y. Moulla, M. Reifenrath, K. Rehmet, S. Niebisch, B. Jansen-Winkeln, R. Sucher, A. Hoffmeister, N. Kreuser, H. Köhler und I. Gockel geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien. Für Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts, über die Patienten zu identifizieren sind, liegt von ihnen und/oder ihren gesetzlichen Vertretern eine schriftliche Einwilligung vor.

Additional information

Y. Moulla and M. Reifenrath contributed first author equally. H. Köhler and I. Gockel contributed senior author equally.

Caption Electronic Supplementary Material

Die Online-Version dieses Beitrages enthält ein Video.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Moulla, Y., Reifenrath, M., Rehmet, K. et al. Hybridösophagektomie mit intraoperativem Hyperspektral-Imaging. Chirurg 91 (Suppl 1), 1–12 (2020). https://doi.org/10.1007/s00104-020-01139-1

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-020-01139-1

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation