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Der Chirurg

, Volume 90, Issue 2, pp 125–130 | Cite as

Das Leiomyom des Ösophagus

Eine weitere Indikation für den Roboter?
  • S. InderheesEmail author
  • J. Tank
  • H. J. Stein
  • A. Dubecz
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Zusammenfassung

Hintergrund

Leiomyome des Ösophagus sind seltene Tumoren, jedoch die häufigsten gutartigen Tumoren des Ösophagus ausgehend von der glatten Muskulatur. Die Symptomatik wird durch die Größe des Tumors bestimmt und tritt durch Dysphagien oder retrosternale Beschwerden in Erscheinung. Ein Großteil aller Patienten ist jedoch asymptomatisch. Zur Diagnostik zählen Ösophagoskopie, Endosonographie und Computertomographie. Die Chirurgie gilt als Therapie der Wahl und umfasst im Idealfall eine Enukleation des Tumors, kann jedoch bis zur Ösophagektomie führen. Neben den klassischen offenen Verfahren finden minimalinvasive Verfahren Anwendung. Unabhängig von dem gewählten Verfahren soll eine Läsion der Mukosa vermieden werden.

Ziel der Arbeit

Übersicht der Literatur thorakoskopischer und roboterassistierter thorakaler Enukleationen in der Behandlung von Leiomyomen unter Illustration durch einen klinischen Fall.

Material und Methoden

Übersichtsarbeit zur minimalinvasiven chirurgischen Therapie von Leiomyomen des Ösophagus. Die Literaturrecherche erfolgte mit PubMed und ergab Veröffentlichungen thorakoskopischer und roboterassistierter thorakaler Enukleationen von Leiomyomen am Ösophagus. Zusätzlich wird die roboterassistierte thorakale Enukleation eines hufeisenförmigen Leiomyoms im mittleren Ösophagusdrittel beschrieben.

Ergebnisse

Über eine rechtsthorakale roboterassistierte Operation, unter Einlungenventilation, erfolgte die Enukleation des Leiomyoms des Ösophagus. Die Operationszeit betrug 143 min. Es gab kein Ereignis intraoperativer bzw. postoperativer Komplikationen. Am 3. postoperativen Tag erfolgten der Kostaufbau sowie die Entfernung der Thoraxsaugdrainage. Die histopathologische Aufarbeitung bestätigte ein Leiomyom. Der Patient wurde am 5. postoperativen Tag beschwerdefrei entlassen.

Diskussion

Die roboterassistierte Operation bei Leiomyomen des Ösophagus ist ein sicheres Verfahren. Unter Berücksichtigung der Datenlage können für roboterassistierte thorakale Enukleationen von Leiomyomen sowohl weniger Mukosaläsionen, allgemeine Operationskomplikationen sowie eine geringere Konversionsrate sowie auch ein kürzerer Krankenhausaufenthalt im Vergleich zur „klassischen“ thorakoskopischen Enukleation festgestellt werden. Somit kann die roboterassistierte Operation bei Leiomyomen des Ösophagus das Verfahren der Wahl darstellen.

Schlüsselwörter

Ösophagustumor Ösophaguschirurgie Leiomyom des Ösophagus Roboterassistierte Chirurgie Gutartige Erkrankung des Ösophagus Enukleation Minimalinvasive Chirurgie 

Leiomyoma of the esophagus

A further indication for robotic surgery?

Abstract

Background

Leiomyomas of the esophagus are rare tumors but the most common benign lesion of the esophagus originating from smooth muscle cells. The symptoms are mainly determined by the size of the tumor and are caused by dysphagia and/or retrosternal pain. The majority of patients are however asymptomatic. The diagnostics include esophagoscopy, endosonography and chest computed tomography. Surgery is considered the treatment of choice and ideally involves enucleation of the tumor but may lead to esophagectomy. In addition to the classical open procedures, minimally invasive procedures are also used. Regardless of the selected procedure, a lesion of the mucosa should be avoided.

Objective

A review of the literature on thoracoscopic and robotic resections in the treatment of leiomyomas was carried out and an illustration of a clinical case is presented.

Material and methods

A review of minimally invasive surgical treatment of esophageal leiomyomas is presented. The literature search was carried out in PubMed for publications of thoracoscopic and robotic-assisted thoracic enucleation of leiomyomas of the esophagus. In addition, the robotic-assisted thoracic enucleation of a horseshoe-shaped leiomyoma in the middle third of the esophagus is described.

Results

The enucleation of the esophageal leiomyoma was carried out through a right-sided robotic-assisted operation with one lung ventilation. The surgery time was 143 min. There were no intraoperative or postoperative complications. On the 3rd postoperative day a light diet was started and the thorax drainage was removed. Histopathology confirmed a leiomyoma. The patient was discharged on the 5th postoperative day and free of complaints.

Conclusion

Robotic-assisted surgery for leiomyomas of the esophagus is a safe procedure. Taking the available data into account, robotic-assisted thoracic enucleation of leiomyomas was characterized by less mucosal lesions, general complications and a lower conversion rate as well as a shorter hospital stay compared to classical thoracoscopic enucleation. Thus, robotic-assisted surgery can be the method of choice for leiomyomas of the esophagus.

Keywords

Esophageal tumor Esophageal surgery Esophageal leiomyoma Robotic surgery Benign esophageal tumor Enucleation Minimally invasive surgery 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

S. Inderhees, A. Dubecz, J. Tank und H.J. Stein geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Literatur

  1. 1.
    Elli E et al (2004) Robotic-assisted thoracoscopic resection of esophageal leiomyoma. Surg Endosc 18(4):713–716CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Khalaileh A et al (2013) Robotic-assisted enucleation of a large lower esophageal leiomyoma and review of literature. Int J Med Robot 9(3):253–257CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Mathew G, Bhimji S (2017) Esophageal LeiomyomaGoogle Scholar
  4. 4.
    Roviaro GC et al (1998) Videothoracoscopic treatment of oesophageal leiomyoma. Thorax 53(3):190–192CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Jiang G et al (2009) Thoracoscopic enucleation of esophageal leiomyoma: a retrospective study on 40 cases. Dis Esophagus 22(3):279–283CrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Xu GQ et al (2012) Endoscopic ultrasonography for the diagnosis and selecting treatment of esophageal leiomyoma. J Gastroenterol Hepatol 27(3):521–525CrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Iscan Y et al (2013) Thoracoscopic enucleation of a giant leiomyoma of the esophagus. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech 23(1):e32–4CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Shang QX et al (2018) Missed diagnosis of esophageal leiomyoma leading to esophagectomy: a case report and review of literatures. J Thorac Dis 10(1):E65–E69CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Mathew G, Bhimji SS (2018) Esophageal Leiomyoma. StatPearls. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK459298/
  10. 10.
    Rosmolen WD et al (2010) Quality of life and fear of cancer recurrence after endoscopic and surgical treatment for early neoplasia in Barrett’s esophagus. Endoscopy 42(7):525–531CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Chen X et al (2017) Minimally invasive surgery for giant esophageal leiomyoma: a case report & review of the literatures. J Thorac Dis 9(1):E26–E31CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Everitt NJ, Glinatsis M, McMahon MJ (1992) Thoracoscopic enucleation of leiomyoma of the oesophagus. Br J Surg 79(7):643CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    von Rahden BH et al (2004) Enucleation of submucosal tumors of the esophagus: minimally invasive versus open approach. Surg Endosc 18(6):924–930CrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Compean SD, Gaur P, Kim MP (2014) Robot assisted thoracoscopic resection of giant esophageal leiomyoma. Int J Surg Case Rep 5(12):1132–1134CrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Bodner JC et al (2005) Robotic-assisted thoracoscopic surgery (RATS) for benign and malignant esophageal tumors. Ann Thorac Surg 80(4):1202–1206CrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Augustin F, Schmid T, Bodner J (2006) The robotic approach for mediastinal lesions. Int J Med Robot 2(3):262–270CrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    DeUgarte DA et al (2008) Robotic extirpation of complex massive esophageal leiomyoma. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 18(2):286–289CrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Kernstine KH et al (2009) Robotic fourth-arm enucleation of an esophageal leiomyoma and review of literature. Innovations (Phila) 4(6):354–357Google Scholar
  19. 19.
    Chiu PK et al (2011) Robotic-assisted thoracoscopic enucleation of esophageal leiomyoma. J Robot Surg 5(3):227–229CrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Zaninotto G et al (2006) Minimally invasive enucleation of esophageal leiomyoma. Surg Endosc 20(12):1904–1908CrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Obuchi T et al (2010) Minimally invasive surgical enucleation for esophageal leiomyoma: report of seven cases. Dis Esophagus 23(1):E1–4CrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Palanivelu C et al (2008) Minimally invasive therapy for benign tumors of the distal third of the esophagus—a single institute’s experience. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 18(1):20–26CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2019

Authors and Affiliations

  • S. Inderhees
    • 1
    Email author
  • J. Tank
    • 1
  • H. J. Stein
    • 1
  • A. Dubecz
    • 1
  1. 1.Klinik für Allgemein-, Viszeral- und ThoraxchirurgieParacelsus Medizinische Privatuniversität NürnbergNürnbergDeutschland

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