Steigerung von elterlichem Gesundheitswissen durch schriftliches Informationsmaterial unter Berücksichtigung des familiären sozioökonomischen Status

Eine randomisiert-kontrollierte Studie
  • Lineke Kludas
  • Levente Kriston
  • Franka Metzner
  • Michelle Wichmann
  • Silke Pawils
Originalien und Übersichten
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Zusammenfassung

Hintergrund

Das bundesweite Präventionsprogramm „Elternordner – Gesund aufwachsen“ zielt auf die Steigerung des elterlichen Gesundheitswissens in Deutschland ab. Eltern erhalten unabhängig von ihrem sozioökomischen Status (SöS) zur Geburt des ersten Kindes schriftliches Informationsmaterial, das neben relevantem Gesundheitswissen auch Basisinformationen über die Früherkennungsuntersuchungen für Kinder beinhaltet.

Ziel der Arbeit

Die Studie hatte zum Ziel, das Präventionsprogramm hinsichtlich 1) der Effekte auf das elterliche Gesundheitswissen und die elterliche Zufriedenheit mit Früherkennungsuntersuchungen im Kindesalter, 2) der Sensitivität der Effekte hinsichtlich des SöS und 3) der elterlichen Akzeptanz des schriftlichen Informationsmaterials zu evaluieren.

Material und Methoden

Eine längsschnittliche randomisiert-kontrollierte Studie (RCT) wurde mit N = 1318 jungen Eltern durchgeführt, die in 14 Krankenhäusern mit einer Geburtsklinik in Deutschland rekrutiert wurden. Eltern der Interventionsgruppe erhielten den Elternordner, während Familien in der Kontrollgruppe kein Material erhielten. Die Teilnehmer füllten Fragebögen nach der Geburt (T0) und zum Zeitpunkt des ersten Geburtstags (T1) des Kindes aus.

Ergebnisse

Elterliches Gesundheitswissen war in der Interventionsgruppe zu T1 signifikant höher als zu T0; wenngleich mit einem kleinen Effekt (p = 0,005; partielles eta2 = 0,006). Die Wirkung des Elternordners wurde nicht durch den SöS moderiert (p = 0,456). Die Zufriedenheit mit den Früherkennungsuntersuchungen des Kindes unterschieden sich nicht signifikant zwischen Interventions- und Kontrollgruppe (p = 0,606). Die Eltern zeigten eine hohe Akzeptanz des Elternordners unabhängig vom SöS.

Diskussion

Schriftliches Informationsmaterial ist ein effektiver Ansatz, um elterliches Gesundheitswissen zu erhöhen, und hat das Potenzial, alle Eltern unabhängig vom SöS zu erreichen. Eine höhere Zufriedenheit mit den Früherkennungsuntersuchungen konnte durch die Materialien nicht erzielt werden.

Schlüsselwörter

Prävention Schriftliches Informationsmaterial Sozioökonomischer Status Elterliches Gesundheitswissen Randomisierte kontrollierte Studie 

Effects of written educational material on parental health knowledge depending on socioeconomic status

A randomized controlled trial

Abstract

Background

The nationwide prevention program “Parent Guide – Growing up Healthy” aims to improve parental health knowledge in Germany. At the birth of their first child, parents of any socioeconomic status (SES) are provided with written educational material that includes relevant health knowledge as well as basic information about routine health checkups for children.

Objectives

This study aimed at evaluating the program regarding 1) the effects on parental health knowledge and parental satisfaction with routine child health checkups, 2) the sensitivity of the effects on SES, and 3) parental acceptance of the written educational material.

Materials and methods

A longitudinal randomized controlled trial (RCT) was carried out with 1318 young parents recruited from 14 hospitals with maternity clinics in Germany. Parents of the intervention group received educational material whereas controls didn’t receive material. Respondents completed interviews at the child’s birth (T0) and first birthday (T1).

Results

Parental health knowledge at T1 was significantly higher (p = 0.005; partial eta2 = 0.006) in the intervention group but with a small effect size. The influence of the educational material was not moderated by SES (p = 0.456). Satisfaction with routine child health checkups did not differ significantly between the groups (p = 0.606). Parents showed high acceptance of the parent guide regardless of SES.

Conclusions

Written educational material is an effective approach in increasing parental health knowledge and has the potential to reach all parents regardless of SES. A higher satisfaction with routine child health checkups could not be achieved by educational material.

Keywords

Prevention Written educational material Socioeconomic status Parental health knowledge Randomized controlled trial 

Notes

Förderung

Diese Studie wurde durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung finanziert (01EL0409).

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

L. Kludas, L. Kriston, F. Metzner, M. Wichmann und S. Pawils geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Alle beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission (Ärztliche Ethikkommission Hamburg; PV3129), im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Befragten liegt eine Einverständniserklärung vor.

Literatur

  1. 1.
    Bundesministerium Für Familie, Senioren, Frauen und Jugend (2009) 13. Kinder- und Jugendbericht: Bericht über die Lebenssituation junger Menschen und die Leistungen der Kinder- und Jugendhilfe in Deutschland. BMFSFJ, BerlinGoogle Scholar
  2. 2.
    Ben-Shlomo Y, Kuh D (2002) A life course approach to chronic disease epidemiology: conceptual models, empirical challenges and interdisciplinary perspectives. Int J Epidemiol 31:285–293CrossRefPubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Kutner M, Grennberg E, Jin Y, Boyle B, Hsu Y‑C, Dunleavy E (2007) Literacy in everyday life: results from the 2003 national assessment of adult literacy. National Center for Education Statistics, Washington DCGoogle Scholar
  4. 4.
    Who Committee on Health Literacy (2004) Health literacy: a prescription to end confusion. The National Academies Press, Washington DCGoogle Scholar
  5. 5.
    Pelikan J, Röthlin F, Ganahl K (2011) Gesundheitskompetenz (Health Literacy) im österreichischen Krankenbehandlungssystem: erste Ergebnisse aus dem Health Literacy Survey Europe. ONGKG-Konferenz. http://www.ongkg.at/fileadmin/user_upload/ONGKG_Konferenzen/16.Konferenz_2011/Proceedings/1.4_Pelikan.pdf. Zugegriffen: 27. Febr. 2017Google Scholar
  6. 6.
    Hls-Eu Consortium (2012) Comparative report of Health Literacy in eight EU member states. The European Health Literacy Survey HLS-EU. http://www.health-literacy.eu. Zugegriffen: 21. Nov. 2017Google Scholar
  7. 7.
    Beelmann A (2006) Wirksamkeit von Präventionsmaßnahmen bei Kindern und Jugendlichen. Ergebnisse und Implikationen der integrativen Erfolgsforschung. Z Klin Psychol Psychother 35:151–162CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Robert Koch-Institut, Bundeszentrale Für Gesundheitliche Aufklärung (2008) Erkennen – Bewerten – Handeln: Zur Gesundheit von Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Robert Koch-Institut, BerlinGoogle Scholar
  9. 9.
    Walter U, Nöcker G, Plaumann M et al (2012) Memorandum zur Präventionsforschung: Themenfelder und Methoden. Gesundheitswesen 74:99–113CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Waterston T, Welsh B, Keane B et al (2009) Improving early relationships: a randomized, controlled trial of an age-paced parenting newsletter. Pediatrics 123:241–247CrossRefPubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    Brotherson S, Holmes E, Bouwhuis C (2012) Impacts of a parenting newsletter on fathers of kindergarten children. Fathering 10:31–46CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Garton M, Hicks K, Leatherman M et al (2003) Newsletters: Treasures or trash? Parenting newsletter series results in positive behaviour changes. J Ext 41(1):RIB5Google Scholar
  13. 13.
    Grotlüschen A, Riekmann W (2012) Funktionaler Analphabetismus in Deutschland: Ergebnisse der leo. – Level-One Studie. Waxmann, MünsterGoogle Scholar
  14. 14.
    Waterston T, Welsh B (2007) What are the benefits of a parenting newsletter? Community Pract 80:32–35PubMedGoogle Scholar
  15. 15.
    Wilkinson S, Miller Y, Watson B (2010) The effects of a woman-focused, woman-held resource on preventive health behaviors during pregancy: the pregnancy pocketbook. Women Health 50:342–358CrossRefPubMedGoogle Scholar
  16. 16.
    Strippel H (2010) Effectiveness of structured comprehensive paediatric oral health education for parents of children less than two years of age in Germany. Community Dent Health 27:74–80PubMedGoogle Scholar
  17. 17.
    Tabák A, Herder C, Rathmann W, Brunner E, Kivimäki M (2012) Prediabetes: a high-risk state for diabetes development. Lancet 379:2279–2290CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  18. 18.
    Sperhake J, Zimermann I, Puschel K (2009) Current recommendations on infants’ sleeping position are being followed – initial results of a population-based sentinel study on risk factors for SIDS, 1996–2006, in Hamburg, Germany. Int J Legal Med 123:41–45CrossRefPubMedGoogle Scholar
  19. 19.
    Evers D (2001) Teaching mothers about childhood immunizations. MCN Am J Matern Child Nurs 26:253–256CrossRefPubMedGoogle Scholar
  20. 20.
    Kennedy A, Sapsis K, Stokley S, Curtis C, Gust D (2011) Parental attitudes toward human papillomavirus vaccination: evaluation of an educational intervention, 2008. J Health Commun 16:300–313CrossRefPubMedGoogle Scholar
  21. 21.
    Vannice K, Salmon D, Shui I et al (2011) Attitudes and beliefs of parents concerned about vaccines: impact of timing of immunization information. Pediatrics 127:120–126CrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Davis K, Dickman E, Ferris D, Dias J (2004) Human papillomavirus vaccine acceptability among parents of 10- to 15-year-old adolescents. J Low Genit Tract Dis 8:188–194CrossRefPubMedGoogle Scholar
  23. 23.
    Fletcher R, Vimpani G, Russel G, Keating D (2008) The evaluation of tailored and web-based information for new fathers. Child Care Health Dev 34:439–446CrossRefPubMedGoogle Scholar
  24. 24.
    Delgado KM, Ginde A, Pallin D, Camargo C (2010) Multicenter study of preferences for health education in the emergency department population. Acad Emerg Med 17:652–658CrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Huang S, Rifas-Shiman S, Kleinman K et al (2007) Parental knowledge about antibiotic use: results of a cluster-randomized, multicommunity intervention. Pediatrics 119:698–706CrossRefPubMedGoogle Scholar
  26. 26.
    Jacobson T, Thomas D, Morton F, Offutt G, Shevlin J, Ray S (1999) Use of a low-literacy patient education tool to enhance pneumococcal vaccination rates. A randomized controlled trial. JAMA 282:646–650CrossRefPubMedGoogle Scholar
  27. 27.
    Riley D, Meinhardt G, Nelson C, Salisbury M, Winnett T (1991) How effective are age-paced newsletters for new parents? A replication and extension of earlier studies. Fam Relat 40:247–253CrossRefGoogle Scholar
  28. 28.
    Pawils S (2008) Optimierung des bundesweiten Kinderfrüherkennungsprogramms. Modellhafte Evaluation der Funktion und Wirksamkeit von Elternmaterialien. Stadtpunkte 1:10–11Google Scholar
  29. 29.
    Pawils S, Schwinn A, Busche W, Koch U, Von Dem Knesebeck M, Fillinger S (2010) Der Eltern-Ordner „Gesund groß werden“: modellhafte Evaluation der Funktion und Wirksamkeit von Elternmaterialien. Public Health Forum 18:17.e11–17.e13CrossRefGoogle Scholar
  30. 30.
    Schulz K, Altman D, Moher D (2010) CONSORT 2010 Statement: updated guidelines for reporting parallel group randomised trials. BMJ 340:c332CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  31. 31.
    Lampert T, Kroll L (2006) Income differences in health and life expectancy – cross-sectional and longitudinal findings of the German Socio-Economic Panel (GSOEP). Gesundheitswesen 68:219–230CrossRefPubMedGoogle Scholar
  32. 32.
    Winkler J, Stolzenberg H (1999) Social class index in the Federal Health Survey. Gesundheitswesen 61:178–183Google Scholar
  33. 33.
    Kurth B (2007) Der Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS): Ein Überblick über Planung, Durchführung und Ergebnisse unter Berücksichtigung von Aspekten eines Qualitätsmanagements. Bundesgesundheitsblatt 50:533–546CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag GmbH Deutschland, ein Teil von Springer Nature 2018

Authors and Affiliations

  • Lineke Kludas
    • 1
  • Levente Kriston
    • 1
  • Franka Metzner
    • 1
  • Michelle Wichmann
    • 1
  • Silke Pawils
    • 1
  1. 1.Institut und Poliklinik für Medizinische PsychologieUniversitätsklinikum Hamburg-EppendorfHamburgDeutschland

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