Healthcare-associated infections and antimicrobial use in long term care facilities (HALT-2)

Deutsche Ergebnisse der zweiten europäischen Prävalenzerhebung
  • Claudia Ruscher
  • Martina Kraus-Haas
  • Alfred Nassauer
  • Martin Mielke
Originalien und Übersichten

Zusammenfassung

Infektionsprävention und Strategien zum angemessenen Einsatz von Antibiotika in Pflegeeinrichtungen haben vor dem Hintergrund des demografischen Wandels nicht nur in Deutschland eine große Bedeutung. Zur Schaffung einer verlässlichen Datenbasis und zur Identifikation relevanter infektionspräventiver Aspekte in diesem Bereich hat das European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) im Jahr 2013 die zweite Punktprävalenzerhebung zum Vorkommen von Infektionen und zum systemischen Antibiotikaeinsatz in europäischen Langzeitpflegeeinrichtungen initiiert (HALT-2). Neben methodischen Anpassungen zur Infektionserfassung wurde in dieser zweiten Erhebung das erfassende Personal im Vorfeld intensiv in der Erfassung und der Methodik geschult. Aus Deutschland haben sich 221 Einrichtungen an dieser Erhebung beteiligt, sodass Daten von insgesamt 17.208 Bewohnern erfasst werden konnten. Gut etablierte Strukturen der regionalen MRE-Netzwerke haben die Rekrutierung der Teilnehmer sowie die Vorbereitung der Erhebung deutlich erleichtert. Die Medianprävalenz des systemischen Antibiotikaeinsatzes war mit 1,1 % (95 %-CI 0,7–1,6) in den deutschen Heimen erneut vergleichsweise niedrig. Die am häufigsten eingesetzten Wirkstoffgruppen waren jedoch neben den Beta-Laktamen (Penicilline 18,2 %, andere Beta-Lactame 17,2 %) wieder vor allem Fluorchinolone (28,2 %). Die Erfassung der Infektionen erfolgte symptombasiert anhand von detaillierten Algorithmen entsprechend der kürzlich überarbeiteten McGeer-Surveillancekriterien und ergab eine Medianprävalenz von 1,7 % (95 %-CI 1,1–2,2). Symptomatische Harnwegsinfektionen (28,4 %), Haut- und Weichgewebeinfektionen (27,9 %) und Atemwegsinfektionen (24,7 %) wurden sowohl als häufigste Infektionsarten als auch als häufigste Indikationen für systemische Antibiotikabehandlungen identifiziert. Klinische Implikationen ergeben sich insbesondere durch den hohen Einsatz von Fluorchinolonen. Auf pflegerischer Seite besteht weiter im Bereich der Händehygienecompliance Verbesserungspotenzial.

Schlüsselwörter

Langzeitpflege Antibiotikaeinsatz Infektionsprävention Alte Menschen Prävalenz 

Healthcare-associated infections and antimicrobial use in long term care facilities (HALT-2)

German results of the second European prevalence survey

Abstract

Prevention of infections and strategies for the prudent use of antimicrobials in long-term care facilities have gained importance in view of the demographic changes, not only in Germany. To generate appropriate data and to identify relevant aspects of infection prevention in this field, the European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) launched the second point prevalence survey of healthcare-associated infections and antimicrobial use in European long-term care facilities in 2013 (HALT-2). Despite methodical adjustments in the collection of data on healthcare-associated infections, in this second survey healthcare workers in the participating facilities were intensively trained in methodology and data collection. Overall, 221 German facilities participated and collected data from 17,208 residents. Well-established structures of regional networks facilitated the recruitment of participants as well as the preparations for training and survey. The median prevalence of residents receiving at least one antimicrobial agent was 1.1 % (95 %-CI 0,7–1,6)), which is remarkably low. However, the most frequently used antimicrobials in German facilities beside beta-lactams (penicillins 18.2 %, other beta-lactams 17.2 %) were quinolones (28.2 %). Data collection of infections was performed based on signs and symptoms in detailed decision algorithms according to the recently updated McGeer surveillance criteria and yielded a median prevalence of 1.7 % (95 %-CI 1,1–2,2). Symptomatic urinary tract infections (28.4 %), skin and soft tissue infection (27.9 %), and respiratory tract infections (24.7 %) were identified both as the most common types of infections and the most common indications for the use of systemic antimicrobials. Clinical implications evolve mainly from the high use of quinolones. In terms of infection prevention measures, compliance of health care workers with a hand hygiene regimen revealed further potential for improvement.

Keywords

Longterm care Antibiotic use Infection control Elderly people Prevalence 

Notes

Danksagung

Wir möchten uns besonders bei allen Teilnehmern sowie den regionalen Netzwerken und Ansprechpartnern aus dem öffentlichen Gesundheitsdienst für die geleistete Arbeit und das große Engagement bedanken. Dem ECDC und der HALT-Koordinationsgruppe um Katrien Latour und Béatrice Jans gilt ebenso besonderer Dank für die Organisation der Studie und die Hilfestellung vor, während und nach der Erfassung. Frau Dr. Wischnewski hat durch große Unterstützung in der Planung der Studie und der Fortbildungen sowie bei der Validierung einen besonderen Beitrag geleistet, für den wir uns herzlich bedanken möchten. Aus dem Fachgebiet 14 des Robert Koch-Instituts möchten wir uns bei Frances Wiesner für die herausragende organisatorische Unterstützung sowie bei Katja Levin und Manuela Hanisch für die große Hilfe bei der praktischen Umsetzung bedanken.

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

C. Ruscher, M. Kraus-Haas, A. Nassauer und M. Mielke geben an, dass keine Interessenkonflikte bestehen

Supplementary material

103_2015_2126_MOESM1_ESM.docx (41 kb)
(DOCX 42 kb)

Literatur

  1. 1.
    Destatis Statistisches Bundesamt (2012) Krankenhäuser: Einrichtungen, Betten und Patientenbewegung. https://www.destatis.de/DE/ZahlenFakten/GesellschaftStaat/Gesundheit/Krankenhaeuser/Tabellen/KrankenhaeuserJahre.html. Zugegriffen: 1. Okt 2014
  2. 2.
    Statistisches Bundesamt, Pfaff H (2011) Pflegestatistik. Pflege im Rahmen der Pflegeversicherung – Deutschlandergebnisse – 2009. Statistisches Bundesamt, WiesbadenGoogle Scholar
  3. 3.
    Ruscher C, Pfeifer Y, Layer F, Schaumann R, Levin K, Mielke M (2014) Inguinal skin colonization with multidrug-resistant bacteria among residents of elderly care facilities: frequency, persistence, molecular analysis and clinical impact. Int J Med Microbiol 304(8):1123–1134CrossRefPubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Jans B, Schoevaerdts D, Huang TD et al (2013) Epidemiology of multidrug-resistant microorganisms among nursing home residents in Belgium. PLoS One 8:e64908CrossRefPubMedCentralPubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Gruber I, Heudorf U, Werner G et al (2013) Multidrug-resistant bacteria in geriatric clinics, nursing homes, and ambulant care – Prevalence and risk factors. Int J Med Microbiol 303(8):405–409CrossRefPubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Strausbaugh LJ, Sukumar SR, Joseph CL (2003) Infectious disease outbreaks in nursing homes: an unappreciated hazard for frail elderly persons. Clin Infect Dis 36:870–876CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Commission of the European Communities (2005) Report from the Commission to the Council on the basis of member states’ reports on the implementation of the council recommendation (2002/77/EC) on the prudent use of antimicrobial agents in human medicine. Commission of the European Comunities, BrusselsGoogle Scholar
  8. 8.
    European Centre for Disease Prevention and Control (2014) Point prevalence survey of healthcare-associated infections and antimicrobial use in European long-term care facilities. May-September 2010. ECDC, StockholmGoogle Scholar
  9. 9.
    Wischnewski N, Mielke M, Wendt C (2011) Healthcare-associated infections in long-term care facilities. German results of the European prevalence study HALT. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 54:1147–1152CrossRefPubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    McGeer A, Campbell B, Emori TG et al (1991) Definitions of infection for surveillance in long-term care facilities. Am J Infect Control 19:1–7CrossRefPubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    Stone ND, Ashraf MS, Calder J et al (2012) Surveillance definitions of infections in long-term care facilities: revisiting the McGeer criteria. Infect Control Hosp Epidemiol 33:965–977CrossRefPubMedCentralPubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Cookson B, Mackenzie D, Kafatos G et al (2013) Development and assessment of national performance indicators for infection prevention and control and antimicrobial stewardship in European long-term care facilities. J Hosp Infect 85:45–53CrossRefPubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    European Centre for Disease Prevention and Control (2014) Point prevalence survey of healthcare-associated infections and antimicrobial use in European long-term care facilities. April–May 2013. ECDC, StockholmGoogle Scholar
  14. 14.
    Suetens C (2012) Healthcare-associated infections in European long-term care facilities: how big is the challenge? Euro Surveill 17(35)Google Scholar
  15. 15.
    Latour K, Catry B, Broex E et al (2012) Indications for antimicrobial prescribing in European nursing homes: results from a point prevalence survey. Pharmacoepidemiol Drug Saf 21:937–944CrossRefPubMedGoogle Scholar
  16. 16.
    McClean P, Tunney M, Gilpin D, Parsons C, Hughes C (2011) Antimicrobial prescribing in nursing homes in Northern Ireland: results of two point-prevalence surveys. Drugs Aging 28:819–829CrossRefPubMedGoogle Scholar
  17. 17.
    Rummukainen ML, Karki T, Kanerva M, Haapasaari M, Ollgren J, Lyytikainen O (2013) Antimicrobial prescribing in nursing homes in Finland: results of three point prevalence surveys. Infection 41:355–360CrossRefPubMedGoogle Scholar
  18. 18.
    Eilers R, Veldman-Ariesen MJ, Haenen A, Van Benthem BH (2012) Prevalence and determinants associated with healthcare-associated infections in long-term care facilities (HALT) in the Netherlands, May to June 2010. Euro Surveill 17Google Scholar
  19. 19.
    Bergman J, Schjott J, Blix HS (2011) Prevention of urinary tract infections in nursing homes: lack of evidence-based prescription? BMC Geriatr 11:69CrossRefPubMedCentralPubMedGoogle Scholar
  20. 20.
    Blix HS, Bergman J, Schjott J (2010) How are antibacterials used in nursing homes? Results from a point-prevalence prescription study in 44 Norwegian nursing homes. Pharmacoepidemiol Drug Saf 19:1025–1030CrossRefPubMedGoogle Scholar
  21. 21.
    Moro ML, Ricchizzi E, Morsillo F et al (2013) Infections and antimicrobial resistance in long term care facilities: a national prevalence study. Annali di igiene: medicina preventiva e di comunita 25:109–118Google Scholar
  22. 22.
    Pettersson E, Vernby A, Molstad S, Lundborg CS (2008) Infections and antibiotic prescribing in Swedish nursing homes: a cross-sectional study. Scand J Infect Dis 40:393–398CrossRefPubMedGoogle Scholar
  23. 23.
    Fleming A, Browne J, Byrne S (2013) The effect of interventions to reduce potentially inappropriate antibiotic prescribing in long-term care facilities: a systematic review of randomised controlled trials. Drugs Aging 30:401–408CrossRefPubMedGoogle Scholar
  24. 24.
    Furuno JP, Comer AC, Johnson JK et al (2014) Using antibiograms to improve antibiotic prescribing in skilled nursing facilities. Infect Control Hosp Epidemiol 35(Suppl 3):S56–61CrossRefPubMedGoogle Scholar
  25. 25.
    Daneman N, Gruneir A, Bronskill SE et al (2013) Prolonged antibiotic treatment in long-term care: role of the prescriber. JAMA Intern Med 173:673–682CrossRefPubMedGoogle Scholar
  26. 26.
    Smith PW, Seip CW, Schaefer SC, Bell-Dixon C (2000) Microbiologic survey of long-term care facilities. Am J Infect Control 28:8–13CrossRefPubMedGoogle Scholar
  27. 27.
    Gerding DN (2004) Clindamycin, cephalosporins, fluoroquinolones, and Clostridium difficile-associated diarrhea: this is an antimicrobial resistance problem. Clin Infect Dis 38:646–648CrossRefPubMedGoogle Scholar
  28. 28.
    Owens RC Jr, Donskey CJ, Gaynes RP, Loo VG, Muto CA (2008) Antimicrobial-associated risk factors for Clostridium difficile infection. Clin Infect Dis 46 Suppl 1:S19–31CrossRefGoogle Scholar
  29. 29.
    Chami K, Gavazzi G, Carrat F et al (2011) Burden of infections among 44,869 elderly in nursing homes: a cross-sectional cluster nationwide survey. J Hosp Infect 79:254–259CrossRefPubMedGoogle Scholar
  30. 30.
    Smith A, Carusone SC, Loeb M (2008) Hand hygiene practices of health care workers in long-term care facilities. Am J Infect Control 36:492–494CrossRefPubMedGoogle Scholar
  31. 31.
    Anonymous (2009) WHO guidelines on hand hygiene in health care: first global patient safety challenge clean care is safer care. GenevaGoogle Scholar
  32. 32.
    Boyce JM, Pittet D, Healthcare Infection Control Practices Advisory Committee, Society for Healthcare Epidemiology of America, Association for Professionals in Infection Control, Infectious Diseases Society of America, Hand Hygiene Task Force (2002) Guideline for hand hygiene in health-care settings: recommendations of the Healthcare Infection Control Practices Advisory Committee and the HICPAC/SHEA/APIC/IDSA Hand Hygiene Task Force. Infect Control Hosp Epidemiol 23:S3–40Google Scholar
  33. 33.
    Schweon SJ, Edmonds SL, Kirk J, Rowland DY, Acosta C (2013) Effectiveness of a comprehensive hand hygiene program for reduction of infection rates in a long-term care facility. Am J Infect Control 41:39–44CrossRefPubMedGoogle Scholar
  34. 34.
    Nationales Referenzzentrum für Surveillance von nosokomialen Infektionen (2014) KISS Krankenhaus-Infektions-Surveillance-System. Modul HAND-KISS_P Referenzdaten, Berechnungszeitraum:1. Januar 2013 bis 31. Dezember 2013. NRZ, BerlinGoogle Scholar
  35. 35.
    Nationales Referenzzentrum für Surveillance von nosokomialen Infektionen (2014) Aktion saubere Hände. http://www.aktion-sauberehaende.de/ash/. Zugegriffen: 01. Okt 2014
  36. 36.
    Rummukainen M, Jakobsson A, Karppi P, Kautiainen H, Lyytikainen O (2009) Promoting hand hygiene and prudent use of antimicrobials in long-term care facilities. Am J Infect Control 37:168–171CrossRefPubMedGoogle Scholar
  37. 37.
    Comondore VR, Devereaux PJ, Zhou Q et al (2009) Quality of care in for-profit and not-for-profit nursing homes: systematic review and meta-analysis. BMJ 339:b2732CrossRefPubMedCentralPubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2015

Authors and Affiliations

  • Claudia Ruscher
    • 1
  • Martina Kraus-Haas
    • 1
  • Alfred Nassauer
    • 1
  • Martin Mielke
    • 1
  1. 1.Fachgebiet für angewandte Infektions- und KrankenhaushygieneRobert Koch-InstitutBerlinDeutschland

Personalised recommendations