Alter, Berufsgruppen und psychisches Wohlbefinden

Leitthema

Zusammenfassung

Die vorliegende Studie untersucht das psychische Wohlbefinden in unterschiedlichen Berufsgruppen nach Geschlecht und Alter. Es wurden Daten der Befragung „Gesundheit in Deutschland aktuell“ verwendet, die 2009/2010 vom Robert Koch-Institut durchgeführt wurde. Ausgewertet wurden die Angaben von 14.693 erwerbstätigen oder nicht erwerbstätigen Frauen und Männern im Alter von 18 bis 64 Jahren. Die Berufsgruppen wurden mit der Blossfeld-Klassifikation unterschieden. Psychisches Wohlbefinden wurde mit dem „Mental Health Inventory“ gemessen. Männer und Frauen in Berufen mit höherer Qualifizierung hatten ein besseres psychisches Wohlbefinden als weniger qualifizierte. Das geringste Wohlbefinden wiesen Frauen in Berufen mit einem hohen Anteil an Ungelernten auf. Das Wohlbefinden von Männern in der Altersgruppe 55 bis 64 Jahre war tendenziell in allen Berufsgruppen besser als bei den 45- bis 54-Jährigen. Bei Frauen war es mit höherem Alter tendenziell schlechter in Berufsgruppen mit geringer Qualifizierung und bei Semiprofessionen, aber unverändert oder besser in qualifizierten Berufen. Ursache hierfür könnte ein Ungleichgewicht zwischen arbeitsbedingten sowie familiären Belastungen der Frauen und ihren funktionellen Kapazitäten sein bei gleichzeitigem Mangel an Entlastung z. B. aufgrund ökonomischer Zwänge. Diese Belastungssituation kumuliert möglicherweise im höheren Erwerbsalter.

Schlüsselwörter

Mentale Gesundheit Beruf Alter Arbeitsfähigkeit 

Age, job groups, and psychological well-being

Abstract

This study examines whether psychological well-being in different job groups is affected by gender and age. Data from the survey ‘Gesundheit in Deutschland aktuell’ were used, which was carried out during 2009/2010 by the Robert Koch Institute. Information was available for 14,693 employed and unemployed men and women aged 18–64 years. Job groups were differentiated according to the Blossfeld classification. Psychological well-being was measured with the Mental Health Inventory. Men and women in more qualified jobs had better well-being than those in less qualified work. The lowest well-being was found for women in job groups with a high amount of unskilled work. For all job groups, men aged 55–64 years tended to have better well-being than those aged 45–54 years. Among women of older age, there was a tendency for well-being to be lower in the unskilled and semiprofessional groups, but on the same level or better in the more qualified job groups. The reason for this might be the imbalance between the demands of work/personal life and the functional capacity of the individual, which especially applies to women and is further affected by a lack of relief, for example, because of economic pressure. This cumulative strain may be more evident in older working ages.

Keywords

Mental health Job group Age Work ability 

Notes

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt für sich und seinen Koautor an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Literatur

  1. 1.
    Wittchen HU, Jacobi F, Rehm J et al (2011) The size and burden of mental disorders and other disorders of the brain in Europe 2010. Eur Neuropsychopharmacol 21:655–679PubMedCrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Günther OH, Friemel S, Bernert S et al (2007) The burden of depressive disorders in Germany: results from the European Study of the Epidemiology of Mental Disorders (ESEMeD). Psychiatr Prax 34:292–301PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Deutsche Rentenversicherung (2011) Statistik der Deutschen Rentenversicherung, Rentenzugang 2010. Deutsche Rentenversicherung Bund, WürzburgGoogle Scholar
  4. 4.
    Bundesministerium für Arbeit und Soziales (2012) Sicherheit und Gesundheit bei der Arbeit 2010. Bundesministerium für Arbeit und Soziales, DortmundGoogle Scholar
  5. 5.
    Jacobi F, Wittchen H-U, Holting C et al (2004) Prevalence, co-morbidity and correlates of mental disorders in the general population: results from the German Health Interview and Examination Survey (GHS). Psychol Med 34:597–611PubMedCrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Rumpf HJ, Meyer C, Hapke U, John U (2001) Screening for mental health: validity of the MHI-5 using DSM-IV Axis I psychiatric disorders as gold standard. Psychiatry Res 105:243–253PubMedCrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    McCabe CJ, Thomas KJ, Brazier JE, Coleman P (1996) Measuring the mental health status of a population: a comparison of the GHQ-12 and the SF-36 (MHI-5). Br J Psychiatry 169:516–521PubMedCrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Gilbody S, House AO, Sheldon TA (2005) Screening and case finding instruments for depression. Cochrane Database Syst Rev CD002792. doi: 10.1002/14651858.CD002792.pub2Google Scholar
  9. 9.
    Bonde JPE (2008) Psychosocial factors at work and risk of depression: a systematic review of the epidemiological evidence. Occup Environ Med 265:438–445CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Stansfeld S, Candy B (2006) Psychosocial work environment and mental health – a meta-analytic review. Scand J Work Environ Health 32:443–462PubMedCrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Netterstrøm B, Conrad N, Bech P et al (2008) The relation between work-related psychosocial factors and the development of depression. Epidemiol Rev 30:118–132PubMedCrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Landesinstitut für Gesundheit und Arbeit des Landes Nordrhein-Westfalen (2009) Gesunde Arbeit NRW 2009. Landesinstitut für Gesundheit und Arbeit des Landes Nordrhein-Westfalen, DüsseldorfGoogle Scholar
  13. 13.
    European Foundation for the Improvement of Living and Working conditions (2010) Changes over time: first findings from the fifth EuropeanWorking Conditions Survey. European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions, DublinGoogle Scholar
  14. 14.
    Zwart BC de, Frings-Dresen MH, Dijk FJ van (1995) Physical workload and the aging worker: a review of the literature. Int Arch Occup Environ Health 68:1–12PubMedCrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Fabiani M (2012) It was the best of times, it was the worst of times: a psychophysiologist’s view of cognitive aging. Psychophysiology 49:283–304PubMedCrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Härmä M (2011) Adding more years to the work careers of an aging workforce – what works? Scand J Work Environ Health 37:451–453PubMedCrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Robert Koch-Institut (2012) Daten und Fakten: Ergebnisse der Studie Gesundheit in Deutschland aktuell 2010 (GEDA). Robert Koch-Institut, BerlinGoogle Scholar
  18. 18.
    Bullinger M, Morfeld M, Kohlmann T et al (2003) SF-36 health survey in rehabilitation research. Findings from the North German Network for Rehabilitation Research, NVRF, within the rehabilitation research funding program. Rehabilitation (Stuttg) 42:218–225Google Scholar
  19. 19.
    Berwick DM, Murphy JM, Goldman PA et al (1991) Performance of a five-item mental health screening test. Med Care 29:169–176PubMedCrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Bullinger M (1996) Assessment of health related quality of life with the SF-36 Health Survey. Rehabilitation (Stuttg) 35:XVII–XXVII, quiz XXVII–XXIXGoogle Scholar
  21. 21.
    Blossfeld HP (1983) Höherqualifizierung und Verdrängung – Konsequenzen der Bildungsexpansion in den siebziger Jahren. In: Haller M, Müller W (Hrsg) Beschäftigungssystem im gesellschaftlichen Wandel. Historische Entwicklung und internationale Strukturdifferenzen. Campus, Frankfurt New York, S 159–189Google Scholar
  22. 22.
    Robert Koch-Institut (2011) Daten und Fakten: Ergebnisse der Studie Gesundheit in Deutschland aktuell 2009. Robert Koch-Institut, BerlinGoogle Scholar
  23. 23.
    Morfeld M, Bullinger M, Nantke J, Brähler E (2005) The version 2.0 of the SF-36 Health Survey: results of a population-representative study. Soz Praventivmed 50:292–300PubMedCrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    Gunzelmann T, Albani C, Beutel M, Brähler E (2006) Subjective health of older people in view of the SF-36: values from a large community-based sample. Z Gerontol Geriatr 39:109–119PubMedCrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Deutsche Rentenversicherung Bund (2012) Reha-Bericht 2012. Deutsche Rentenversicherung Bund, BerlinGoogle Scholar
  26. 26.
    Schmitz N, Kruse J (2007) The SF-36 summary scores and their relation to mental disorders: physical functioning may affect performance of the summary scores. J Clin Epidemiol 60:163–170PubMedCrossRefGoogle Scholar
  27. 27.
    Bültmann U, Christensen KB, Burr H et al (2008) Severe depressive symptoms as predictor of disability pension: a 10-year follow-up study in Denmark. Eur J Public Health 18:232–234PubMedCrossRefGoogle Scholar
  28. 28.
    Olesen SC, Butterworth P, Rodgers B (2012) Is poor mental health a risk factor for retirement? Findings from a longitudinal population survey. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 47:735–744PubMedCrossRefGoogle Scholar
  29. 29.
    Fryers T, Melzer D, Jenkins R, Brugha T (2005) The distribution of the common mental disorders: social inequalities in Europe. Clin Pract Epidemiol Ment Health 1:14PubMedCrossRefGoogle Scholar
  30. 30.
    Andersen I, Thielen K, Nygaard E, Diderichsen F (2009) Social inequality in the prevalence of depressive disorders. J Epidemiol Community Health 63:575–581PubMedCrossRefGoogle Scholar
  31. 31.
    Lorant V, Deliège D, Eaton W et al (2003) Socioeconomic inequalities in depression: a meta-analysis. Am J Epidemiol 157:98–112PubMedCrossRefGoogle Scholar
  32. 32.
    Mauz E, Jacobi F, Lampert T (2009) Psychische Störungen und soziale Ungleichheit von Männern und Frauen im Geburtskohortenvergleich. Gesundheitswesen (Internet) 2009 9 (cited 2012 16);70. https://www.thieme-connect.de/ejournals/abstract/10.1055/s-0028-1086439Google Scholar
  33. 33.
    Skapinakis P, Weich S, Lewis G et al (2006) Socio-economic position and common mental disorders Longitudinal study in the general population in the UK. BJP 189:109–117CrossRefGoogle Scholar
  34. 34.
    Mauz E, Jacobi F (2008) Psychische Störungen und soziale Ungleichheit im Geburtskohortenvergleich. Psychiatrische Prax 35:343–352CrossRefGoogle Scholar
  35. 35.
    Kroll LE, Lampert T (2012) Arbeitslosigkeit, prekäre Beschäftigung und Gesundheit. Robert Koch-Institut, BerlinGoogle Scholar
  36. 36.
    Statistisches Bundesamt (2003) Wo bleibt die Zeit? Die Zeitverwendung der Bevölkerung in Deutschland 2001/02. Statistisches Bundesamt, BerlinGoogle Scholar
  37. 37.
    Wang JL (2006) Perceived work stress, imbalance between work and family/personal lives, and mental disorders. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 41:541–548PubMedCrossRefGoogle Scholar
  38. 38.
    Melchior M, Berkman LF, Niedhammer I et al (2007) The mental health effects of multiple work and family demands. A prospective study of psychiatric sickness absence in the French GAZEL study. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 42:573–582PubMedCrossRefGoogle Scholar
  39. 39.
    Sperlich S, Arnhold-Kerri S, Geyer S (2011) What accounts for depressive symptoms among mothers? The impact of socioeconomic status, family structure and psychosocial stress. Int J Public Health 56:385–396PubMedCrossRefGoogle Scholar
  40. 40.
    Anger S, Kottwitz A (2009) Mehr Hausarbeit, weniger Verdienst. Wochenbericht des DIW Berlin, 6:102–109Google Scholar
  41. 41.
    Statistisches Bundesamt (2011) Datenreport 2011; Ein Sozialbericht für die Bundesrepublik Deutschland. Statistisches Bundesamt, BonnGoogle Scholar
  42. 42.
    Laaksonen E, Martikainen P, Lahelma E et al (2007) Socioeconomic circumstances and common mental disorders among Finnish and British public sector employees: evidence from the Helsinki Health Study and the Whitehall II Study. Int J Epidemiol 36:776–786PubMedCrossRefGoogle Scholar
  43. 43.
    Kenny GP, Yardley JE, Martineau L, Jay O (2008) Physical work capacity in older adults: implications for the aging worker. Am J Ind Med 51:610–625PubMedCrossRefGoogle Scholar
  44. 44.
    Johnson RW, Mermin GBT, Resseger M (2011) Job demands and work ability at older ages. J Aging Soc Policy 23:101–118PubMedCrossRefGoogle Scholar
  45. 45.
    Zoer I, Ruitenburg MM, Botje D et al (2011) The associations between psychosocial workload and mental health complaints in different age groups. Ergonomics 54:943–952PubMedCrossRefGoogle Scholar
  46. 46.
    Meyer M (2006) Pflegende Angehörige in Deutschland. Ein Überblick über den derzeitigen Stand und zukünftige Entwicklungen. Lit, HamburgGoogle Scholar
  47. 47.
    Barmer GEK (2011) Barmer GEK Pflegereport 2011. Barmer GEK, Schwäbisch GemündGoogle Scholar
  48. 48.
    Kaldybajewa K, Kruse E (2007) Altersteilzeit immer beliebter – statistische Fakten, Interpretationen und Bewertungen. RVaktuell 8:244–253Google Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2013

Authors and Affiliations

  1. 1.Abteilung Sozialmedizin am Institut für Public Health WissenschaftUniversität KopenhagenKopenhagen KDänemark
  2. 2.Robert Koch-InstitutBerlinDeutschland

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