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Reform der Notarztausbildung in Österreich

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Reform of emergency physician training in Austria

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  • Notfallmedizin
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Zusammenfassung

Die prähospitale Notfallmedizin in Österreich hat in strukturellen und organisatorischen Dimensionen europäisches Niveau. Defizite bestehen jedoch in der notärztlichen Ausbildung: Hier fehlen v. a. gesetzliche Grundlagen für den Erwerb klinischer Kompetenzen. In § 40 des Österreichischen Ärztegesetzes („Notarzt“) wird lediglich ein kursorisches theoretisches Curriculum skizziert und Training am „manikin“ eingefordert; klinische Ausbildung in Notfallmedizin, Anästhesie bzw. Intensivmedizin fehlt. Die Österreichische Gesellschaft für Anästhesiologie, Reanimation und Intensivmedizin (ÖGARI) hat bereits 2009 ein neues Ausbildungskonzept vorgeschlagen, das von der Österreichischen Ärztekammer (ÖÄK) adaptiert und dem Gesundheitsministerium zur Umsetzung vorgeschlagen wurde. Träger Fristenlauf bewirkte jedoch, dass noch vor einer Umsetzung mit der neuen Ärzteausbildung 2015 ein völlig veränderter Zugang zur ärztlichen Tätigkeit in Österreich realisiert wurde. Dieser bewirkt eine deutliche Verschärfung des bereits zuvor spürbaren Defizits an Notärzten.

In Reaktion darauf beauftragte das Bundesministerium die ÖGARI mit der Entwicklung eines Kriterienkatalogs, der notärztliche Tätigkeit noch vor Erlangen der ärztlichen Approbation (in Österreich als „Ius practicandi“ bezeichnet) ermöglichen soll. Die gegenständliche Arbeit beleuchtet diese Entwicklungen und stellt die Kernpunkte dar, die die notärztliche Versorgung in Österreich für die Zukunft sichern – oder auch verunmöglichen könnten.

Abstract

During the last 20 years Austrian prehospital emergency medical services (EMS) have significantly improved. The structure and organization of Austrian EMS comply with European standards but training requirements for prehospital EMS physicians are insufficient when compared with other countries. Although some EMS systems follow the German or Swiss postgraduate training concepts, the legal requirements in Austria defining the scope of mandatory training for physicians in the prehospital setting are only minimal. Thus, besides board certification as a general practitioner or specialist of any discipline, the only formal requirement is a 1-week theoretical course comprising some manikin simulations. Experience in anesthesia or intensive care medicine is still not mandatory. The Austrian Society of Anesthesiology, Resuscitation and Intensive Care Medicine (ÖGARI) drafted a reform paper in 2009, which was adapted by the Austrian Chamber of Physicians, section of emergency medicine, and subsequently presented to the Austrian Ministry of Health. Due to the slowness of the legislation process, the relevant § 40 of the Austrian Physician ’s Act is still unchanged. In the meantime, Austrian specialist training regulations were restructured in 2015 with significant consequences. Due to changes in the residency programs, board certification and subsequent full working permit becomes more difficult to obtain, thus further aggravating the shortage of emergency physicians in Austria. In order to counteract the threatening shortage of prehospital EMS physicians, the ÖGARI section of emergency medicine was requested by the Ministry of Health to develop a reasonable model for how physicians could be qualified and subsequently employed in EMS prior to full board certification. Presently, the Austrian Ministry of Health, the Chamber of Physicians and medical societies are in discussion on whether this approach might fit into the legal framework. This manuscript details the development and present status as well as key points of an ongoing discussion on how high-quality EMS care in Austria can be safeguarded in the future or could even make it impossible.

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Abb. 1

Notes

  1. Österreichischer Terminus für das Recht zur selbstständigen Berufsausübung als Arzt.

  2. Notarztwagen.

  3. Notarzteinsatzfahrzeug.

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Correspondence to H. Trimmel M.Sc..

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H. Trimmel, M. Baubin, J. Kreutziger, G. Frank und G. Prause geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

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Trimmel, H., Baubin, M., Kreutziger, J. et al. Reform der Notarztausbildung in Österreich. Anaesthesist 67, 135–143 (2018). https://doi.org/10.1007/s00101-017-0387-0

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