Der Anaesthesist

, Volume 65, Issue 2, pp 148–150 | Cite as

Empfehlung der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin zur strukturierten Patientenübergabe in der perioperativen Phase

SBAR-Konzept
Leitlinien und Empfehlungen

Zusammenfassung

Teamarbeit im OP und auf der Intensivstation erfordert eine klare und konsistente Kommunikation. Gerade in der perioperativen Phase kommt es jedoch immer wieder zu Kommunikationsunterbrechungen. Patientenübergaben sind wegen hoher Belastungsspitzen, zeitgleichen Aufnahmen mehrerer Patienten, gleichzeitiger Behandlung von Notfällen etc. besonders anfällig für Kommunikationsdefizite. Die Deutsche Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin e. V. (DGAI) empfiehlt daher die Einführung des sog. SBAR-Konzept (S: „Situation“, B: „Background“, A: „Assessment“, R: „Recommendation“) zur Standardisierung der Patientenübergabe. Dieses Konzept wurde ursprünglich für Hochrisikobereiche bzw. Organisationen entwickelt mit dem Ziel, dort eine kurze, effektive und konsistente Übergabe von Informationen zu gewährleisten.

Schlüsselwörter

Perioperative Versorgung Interdisziplinäre Kommunikation Interprofessionelle Beziehungen Medizinische Fehler Patientensicherheit 

Recommendations of the German Society of Anaesthesiology and Intensive Care Medicine on structured patient handover in the perioperative phase

SBAR concept

Abstract

Teamwork in the operating room and in the intensive care unit necessitates clear and precise communication; however, interruptions in communication frequently occur, especially in the perioperative phase. Patient are particularly susceptible to deficits in communication due to higher stress peaks, simultaneous admission of several patients and concomitant treatment of emergency cases etc. The German Society of Anaesthesiology and Intensive Care Medicine (DGAI) therefore recommends the implementation of the so-called SBAR concept (S: „situation“, B: „background“, A: „assessment“, R: „recommendation“) for standardization of patient handover. This concept was originally developed for high-risk areas and organizations with the aim of guaranteeing a rapid, effective and consistent transfer of information.

Keywords

Perioperative care Interdisciplinary communication Interprofessional relations Medical errors Patient safety 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

V. von Dossow und B. Zwissler geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Literatur

  1. 1.
    Gawande AA, Studdert DM, Orav EJ et al (2003) Risk factors for retained instruments and sponges after surgery. N Engl J Med 348:229–235CrossRefPubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Randmaa M, Martensson G, Swenne CL et al (2014) SBAR improves communication and safety climate and decreases incident reports due to communication errors in an anesthetic clinic: a prospective intervention study. BMJ Open 4:1–8CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
  4. 4.
    van Rensen EL, Groen ES, Numan SC et al (2012) Multitasking during patient handover in the recovery room. Anesth Analg 115:1183–1187CrossRefPubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Nagpal K, Vats A, Lamb B et al (2010) Information transfer and communication in surgery: a systematic review. Ann Surg 252:225–239CrossRefPubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Starmer AJ, Spector ND, Srivastava R et al (2014) Changes in medical errors after implementation of a handoff program. N Engl J Med 371:1803–1812CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Weinger MB, Slagle JM, Kuntz AH et al (2015) A multimodal intervention improves postanesthesia care unit handovers. Anesth Analg 121:957–971CrossRefPubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Loeb RG, Sidney WA, Dekker MA (2015) Postanesthesia care handovers: context and controversy around communication and consistency. Anesth Analg 121:854–855CrossRefPubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    WHO Patient Safety Solutions. Volume 1, solution 3/May 2007. http://www.refworks.com/refgrabit/rw2linkpage.aspx. 2012
  10. 10.
    De Meester K, Verspuy M, Monsieurs KG et al (2013) SBAR improves nurse-physician communication and reduces unexpected death: a pre and post intervention study. Resuscitation 84:1192–1196CrossRefPubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    Velji K, Baker GR, Fancott C et al (2008) Effectiveness of an adapted SBAR communication tool for a rehabilitation setting. Healthc Q 11:72–79CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Segall N, Bonifacio AS, Schroeder RA et al (2012) Can we make postoperative patient handovers safer? A systematic review of the literature. Anesth Analg 115:102–105CrossRefPubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Deutsche Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin 2016

Authors and Affiliations

  1. 1.Klinik für AnaesthesiologieLMU MünchenMünchenDeutschland

Personalised recommendations