Der Anaesthesist

, Volume 62, Issue 9, pp 692–706

Endovaskuläre Eingriffe in der interventionellen Neuroradiologie

Neue Aspekte
Leitthema

DOI: 10.1007/s00101-013-2227-1

Cite this article as:
Berlis, A. Anaesthesist (2013) 62: 692. doi:10.1007/s00101-013-2227-1

Zusammenfassung

Die interventionelle Neuroradiologie (INR) hat sich in den letzten 10 Jahren insbesondere in der Aneurysmabehandlung und in der akuten ischämischen Schlaganfallbehandlung etabliert, sodass die Zahl der Eingriffe, aber auch die Standorte mit spezieller neuroradiologischer Expertise zugenommen haben. Viele Eingriffe sind mittlerweile als Routine einzuordnen, sodass auch Routine und Prozessoptimierung für die interdisziplinäre Zusammenarbeit zwischen Neuroradiologie und Anästhesie Voraussetzung für Patientenschutz und einen reibungslosen Ablauf sind. Routine bedeutet hierbei, dass das Wissen um die Erkrankung und die Art der Behandlung sowie die gegenseitigen Anforderungen und Erwartungen von Interventionalist und Anästhesist bekannt sind. Zu differenzieren gilt der Notfalleingriff, bei dem die zeitlichen Abläufe kurz gehalten werden müssen, von dem elektiven Eingriff, der geplant unter optimierten Bedingungen ablaufen kann. Im vorliegenden Beitrag werden allgemeine Voraussetzungen hierfür benannt. Diskutiert werden die zwei häufigsten Interventionen: Behandlungen von Aneurysmen und Rekanalisationsbehandlungen beim akuten Schlaganfall.

Schlüsselwörter

Aneurysma Ruptur Schlaganfall Coils Stents 

Abkürzungen

ACI

A. carotis interna

ACT

„activated clotting time“

ASS

Acetylsalicylsäure

AVF

arteriovenöse Fistel

AVM

arteriovenöse Malformation

BRAT

Barrow Ruptered Aneurysm Trial

CARAT

Cerebral Aneurysm Rerupture After Treatment

CT

Computertomogramm

EKG

Elektrokardiogramm

GREAT

German Randomized Endovascular Aneurysm Trial

GP IIa/IIIb

Glykoprotein IIb/IIIa

HELPS

Hydrogel-coated Coils versus Bare Platinum Coils for the Endovascular Treatment of Intracranial Aneurysms

ICP

„intracranial pressure“ (intrakranialer Druck)

IMS

Interventional Management of Stroke

INR

interventionelle Neuroradiologie

ISAT

International Subarachnoid Aneurysm Trial

ISUIA

International Study of Unruptured Intracranial Aneurysms

ITN

Intubationsnarkose

IVT

intravenöse Thrombolyse

LIF

lokale intraarterielle Fibrinolyse

LMW

„low molecular weight“

MAP

„mean arterial pressure“ (mittlerer arterieller Druck)

MAPS

Matrix and Platinum Science (Trial)

MR RESCUE

Mechanical Retrieval and Recanalization of Stroke Clots Using Embolectomy

mRS

modified Rankin Score

NIHSS

National Institutes of Health Stroke Scale

p.-a.

posterior-anterior (Strahlengang)

PROACT

Prolyse in Acute Cerebral Thromboembolism

PTA

perkutane transluminale Angioplastie

PTT

„partial thromboplastin time“ (partielle Thromboplastinzeit)

rt-PA

„recombinant tissue-type plasminogen activator“

SAB

Subarachnoidalblutung

SAMMPRIS

Stenting and Aggressive Medical Management for Preventing Recurrent stroke in Intracranial Stenosis

SpO2

pulsoxymetrisch gemessene Sauerstoffsättigung

SWIFT

Solitaire™ FR With the Intention For Thrombectomy

SYNTHESIS

Synthesis Expansion: A Randomized Controlled Trial on Intra-Arterial Versus Intravenous Thrombolysis in Acute Ischemic Stroke

TREVO

Thrombectomy Revascularization of Large Vessel Occlusions in Acute Ischemic Stroke

WASID

Warfarin-Aspirin Symptomatic Intracranial Disease

ZVK

zentraler Venenkatheter

Endovascular interventions in neuroradiology

New aspects

Abstract

In the last 10 years interventional neuroradiology has become established especially in the endovascular treatment of aneurysms as the preferred treatment according to level 1 evidence and more recently in the treatment of acute ischemic stroke. These interventions are performed as routine procedures in an increasing number of centers. This, however, necessitates that anesthesiologists and neuroradiologists become increasingly more familiar with the complementary expectations and potential pitfalls in working together to maximise efficiency and patient safety. As a further challenge there are different aspects to be considered in elective procedures and emergency procedures where time is brain. This article highlights these aspects for the two most common procedures: aneurysm treatment and multimodal recanalization treatment for acute ischemic stroke.

Keywords

Aneurysm Rupture Stroke Coils Stents 

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2013

Authors and Affiliations

  1. 1.Klinik für Diagnostische Radiologie und NeuroradiologieKlinikum AugsburgAugsburgDeutschland

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