Der Anaesthesist

, Volume 55, Issue 4, pp 443–450 | Cite as

Argatroban

Pharmakologische Eigenschaften und anästhesiologische Aspekte
Klinische Pharmakologie

Zusammenfassung

Argatroban ist ein direkter, selektiver und reversibler „Active-site-Thrombininhibitor“. Die Substanz leitet sich chemisch vom L-Arginin ab und hemmt sowohl freies als auch bereits fibringebundenes Thrombin. Argatroban hat eine vorteilhafte Pharmakokinetik mit einer β-Eliminationshalbwertszeit von 40–50 min, wird hepatisch metabolisiert, überwiegend biliär eliminiert und kumuliert nicht bei Patienten mit Niereninsuffizienz. In Japan und in den USA ist die Substanz seit mehreren Jahren im klinischen Gebrauch und wurde erfolgreich als Antikoagulans zur koronaren Angioplastie sowie zur extrakorporalen Zirkulation bei herzchirurgischen Eingriffen und bei Nierenersatzverfahren angewendet. Insbesondere bei Patienten mit heparininduzierter Thrombozytopenie (HIT-Typ II), die eine suffiziente und gut steuerbare Antikoagulation benötigen, stellt Argatroban eine attraktive therapeutische Alternative zu den bisher verwendeten Antikoagulanzien, wie Lepirudin oder Heparinoiden, dar. Die Überwachung der Antikoagulation kann mit der aktivierten partiellen Thromboplastinzeit (aPTT) erfolgen. Argatroban ist in Deutschland seit Juni 2005 zur Antikoagulation bei Patienten mit HIT-Typ II zugelassen und somit für das Fachgebiet Anästhesiologie von zunehmender Bedeutung. Die vorliegende Übersicht beschreibt die Pharmakologie von Argatroban, bisherige klinische Erfahrungen sowie mögliche Indikationsgebiete in Anästhesie und Intensivmedizin.

Schlüsselwörter

Argatroban Thrombininhibitor Heparininduzierte Thrombozytopenie (HIT Typ II) Antikoagulation 

Argatroban

Pharmacological properties and anaesthesiological aspects

Abstract

Argatroban is a direct, selective and reversible active site thrombin inhibitor derived from L-arginine. It is a representative of a new class of antithrombotic drugs which offer inhibition of clot-bound as well as fluid-phase thrombin. Argatroban is characterised by favourable pharmacokinetics (β-elimination half-time approximately 40–50 min) undergoing hepatic metabolism and mainly biliary excretion. Renal impairment will not result in altered or delayed elimination. For many years, argatroban has been used in Japan and in the United States and is approved by the FDA for anticoagulation in patients with heparin-induced thrombocytopenia (HIT type II). The ease of monitoring with the activated partial thromboplastin time, lack of induction of antibodies and adequate safety in renal failure patients, make this drug a favourable mode therapy in comparison with other anticoagulants such as lepirudin or heparinoids. Since June 2005 argatroban has been approved in Germany for the treatment of patients with HIT type II. The main characteristics of the drug with special considerations for anaesthesiologists and intensive care physicians are presented in this review.

Keywords

Argatroban Thrombin inhibion Heparin-induced thrombocytopenia (HIT Type II) Anticoagulation 

Notes

Interessenkonflikt:

Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.

Literatur

  1. 1.
    Dager WE, White RH (2003) Argatroban for heparin-induced thrombocytopenia in hepato-renal failure and CVVHD. Ann Pharmacother 37:1232–1236PubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Deutsche Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin (2003) Rückenmarknahe Regionalanästhesien und Thromboembolieprophylaxe/antithrombotische Medikation. Anaesthesiol Intensivmed 44:218–230Google Scholar
  3. 3.
    Dyke P, Russo P, Mureebe L et al. (2005) Argatroban for anticoagulation during cardiopulmonary bypass in an infant. Pediatr Anesth 15:328–333CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Gasparovic H, Nathan N, Fitzgerald D et al. (2004) Severe argatroban-induced coagulopathy in a patient with a history of heparin-induced thrombocytopenia. Ann Thorac Surg 78:89–91CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Greinacher A, Lubenow N, Hinz P, Ekkernkamp A (2003) Heparininduzierte Thrombozytopenie. Dtsch Arztebl 100 (34/35):A2220–A2229Google Scholar
  6. 6.
    Harenberg J, Jörg I, Tivadar F et al. (2005) Treatment of patients with a history of heparin-induced thrombocytopenia and anti-lepirudin antibodies with argatroban. J Thromb Thrombolysis 19:65–69PubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Jang I, Lewis BE, Matthai W et al. (2004) Argatroban anticoagulation in conjunction with glycoprotein IIb/IIIa Inhibition in patients undergoing percutaneous coronary intervention: An open-label, nonrandomized pilot study. J Thromb Thrombolysis 18:31–37PubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Kathiresan S, Shiomura J, Jang IK (2002) Argatroban. J Thromb Thrombolysis 13:41–47PubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Kleinschmidt S, Seyfert UT (1999) Die Heparin-induzierte Thrombozytopenie. Bedeutung für Anästhesie und Intensivmedizin. Anaesthesist 48:771–785CrossRefPubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Lewis BE, Hursting M (2001) Argatroban in heparin-induced thrombocytopenia. In: Warkentin T, Greinacher A (eds) Heparin-induced thrombocytopenia. Dekker, New York, pp 381–407Google Scholar
  11. 11.
    Lewis BE, Walenga JM (2002) Argatroban in HIT type II and acute coronary syndrome. Pathophysiol Haemost Thromb 32 [Suppl 3]:46–55Google Scholar
  12. 12.
    Lewis BE, Wallis DE, Berkowitz SE et al. (2001) Argatroban anticoagulation therapy in patients with heparin-induced thrombocytopenia. Circulation 103:1838–1843PubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Lewis BE, Matthai WH, Cohen M et al. (2002) Argatroban anticoagulation during percutaneous intervention in patients with heparin-induced thrombocytopenia. Catheter Cardiovasc Intervent 57:177–184CrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Lewis BE, Wallis D, Leya F et al. (2003) Argatroban anticoagulation in patients with heparin-induced thrombocytopenia. Arch Int Med 163:1849–1856CrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Matthai WH, Hursting MJ, Lewis BE et al. (2005) Argatroban anticoagulation in patients with a history of heparin-induced thrombocytopenia. Thromb Res 116:121–126PubMedGoogle Scholar
  16. 16.
    Murray PT, Reddy BV, Grossman EJ et al. (2004) A prospective comparison of three argatroban treatment regimens during hemodialysis in end stage renal disease. Kidney Int 66:2446–2453CrossRefPubMedGoogle Scholar
  17. 17.
    Nisso M de, Middeldorp S, Büller H (2005) Direct thrombin inhibitors. N Engl J Med 353:1028–1040PubMedGoogle Scholar
  18. 18.
    O’Shea S, Ortel T, Kovalik EC (2003) Alternative methods of anticoagulation for dialysis-dependent patients with heparin-induced thrombocytopenia. Semin Dial 16:61–67PubMedGoogle Scholar
  19. 19.
    Parvinkumar E, Webster NR (2003) HIT/HITT and alternative anticoagulation: current concepts. Br J Anesth 90:676–685CrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Sakamoto S, Hirase T, Suzuki S et al. (1995) Inhibitory effect of argatroban on thrombin-antithrombin III complex after percutaneous transluminal coronary angioplasty. Thromb Haemost 74:801–802PubMedGoogle Scholar
  21. 21.
    Serruys PW, Herrmann JP, Simon R et al. (1995) A comparison of hirudin with heparin in the prevention of restenosis after coronary angioplasty. N Engl J Med 333:757–763CrossRefPubMedGoogle Scholar
  22. 22.
    Smythe MR, Stephens J, Koerber JM et al. (2005) A comparison of lepirudin and argatroban outcomes. Clin Appl Thromb Hemost 11:371–374PubMedGoogle Scholar
  23. 23.
    Stangier J, Eriksson BI, Dahl O et al. (2005) Pharmacokinetic profile of the oral direct thrombin inhibitor dabigatran etexilate in healthy volunteers and patients undergoing total hip replacement. J Clin Pharmacol 45:555–563CrossRefPubMedGoogle Scholar
  24. 24.
    Swan SK, Hursting MJ (2000) The pharmacokinetics and pharmacodynamics of argatroban: effects of age, gender, and hepatic or renal dysfunction. Pharmacotherapy 20:318–329CrossRefPubMedGoogle Scholar
  25. 25.
    Walenga J (2002) An overview of the direct thrombin inhibitor argatroban. Pathophysiol Haemost Thromb 32 [Suppl 3]:9–14Google Scholar
  26. 26.
    Warkentin T (2003) Heparin-induced thrombocytopenia: pathogenesis and management. Br J Haematol 121:535–555CrossRefPubMedGoogle Scholar
  27. 27.
    Warkentin T, Greinacher A (2004) Heparin-induced thrombocytopenia: recognition, treatment and prevention: the seventh ACCP consensus conference on antithrombotic and thrombolytic therapy. Chest 126:311–337CrossRefPubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag 2006

Authors and Affiliations

  • S. Kleinschmidt
    • 1
    • 3
  • B. Stephan
    • 2
  • G. Pindur
    • 2
  • C. Bauer
    • 1
  1. 1.Klinik für Anaesthesiologie, Intensivmedizin und SchmerztherapieUniversitätsklinikum des SaarlandesHomburg (Saar)
  2. 2.Abteilung für Klinische Hämostaseologie und TransfusionsmedizinUniversitätsklinikum des SaarlandesHomburg (Saar)
  3. 3.Klinik für Anaesthesiologie, Intensivmedizin und SchmerztherapieUniversitätsklinikum des SaarlandesHomburg/Saar

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