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Strahlentherapie und Onkologie

, Volume 189, Issue 6, pp 502–507 | Cite as

125I brachytherapy alone for recurrent or locally advanced adenoid cystic carcinoma of the oral and maxillofacial region

  • M.-W. Huang
  • L. Zheng
  • S.-M. Liu
  • Y. Shi
  • J. Zhang
  • G.-Y. Yu
  • J.-G. ZhangEmail author
Original article

Abstract

Background and purpose

This retrospective study was to evaluate the local control and survival of 125I brachytherapy for recurrent and/or locally advanced adenoid cystic carcinoma (ACC) of the oral and maxillofacial region.

Patients and methods

A total of 38 patients with recurrent and/or locally advanced ACC of the oral and maxillofacial region received 125I brachytherapy alone from 2001–2010. Twenty-nine were recurrent cases following previous surgery and radiation therapy. The other 9 cases involved primary tumors. Overall, 12 tumors were located in the major salivary glands, 12 in the minor salivary glands, and 14 in the paranasal region, the nasal cavity or the skull base. The prescribed dose was 100–160 Gy.

Results

Patients were followed for 12–122 months (median 51 months). The 2-, 5-, and 10-year local tumor control rates were 86.3, 59, and 31.5 %, respectively. The 2-, 5-, and 10-year overall survival rates were 92.1, 65 and 34.1 %, respectively. Tumors > 6 cm had significantly lower local control and survival rates. No severe complications were observed during follow-up.

Conclusion

125I brachytherapy is a feasible and effective modality for the treatment of locally advanced unresectable or recurrent ACC.

Keywords

Brachytherapy Adenoid cystic carcinoma Oral and maxillofacial Salivary gland neoplasms Head and neck neoplasms 

Alleinige 125I Brachytherapie zur Behandlung rezidivierter oder lokal fortgeschrittener adenoid-zystischen Karzinome in Mund-, -Kiefer- und Gesichtsbereich

Zusammenfassung

Hintergrund und Ziel

Diese retrospektive Studie untersucht die lokale Kontrolle und Überlebensrate durch Brachytherapie mit 125I für das rezidivierte und/oder lokal fortgeschrittene adenoid-zystische Karzinom (ACC) der oralen und maxillofazialen Region.

Patienten und Methoden

Von 2001 bis 2010 wurden 38 Patienten mit rezidiviertem und/oder lokal fortgeschrittenem ACC im Mund, -Kiefer- und Gesichtsbereich durch 125I-Brachytherapie behandelt. Davon handelte es sich in 29 Fällen um Rezidive nach chirurgischer Tumorentfernung und Strahlentherapie. Die übrigen 9 Fälle waren primäre Tumormanifestationen. Bei 12 Patienten war die Tumorlokalisation in den großen Speicheldrüsen, bei weiteren 12 Patienten in den kleinen Speicheldrüsen und bei 14 Patienten in der paranasalen Region, der Nasenhöhle oder der Schädelbasis. Die applizierte Strahlendosis betrug zwischen 100 und 160 Gy. Der Beobachtungszeitraum lag zwischen 12 und 122 Monaten (Median 51 Monate).

Ergebnisse

Bei den lokalen Tumorkontrollen nach 2, 5 und 10 Jahren waren jeweils 86,3%, 59% und 31,5 % tumorfrei. Die 2-, 5- und 10-Jahres-Überlebensraten betrugen 92,1%, 65% und 34,1 %. Tumoren > 6 cm zeigten signifikant niedrigere lokale Tumorfreiheit und niedrigere Überlebensraten. Während des Follow-up-Zeitraums wurden keine schweren Komplikationen beobachtet.

Fazit

Die 125I-Brachytherapie ist praktikabel, wirksam und stellt eine Modalität in der Behandlung eines lokal fortgeschrittenem inoperablem oder rezidiviertem ACC dar.

Schlüsselwörter

Brachytherapie Adenoid-zystisches Karzinom Oral und maxillofazial Speicheldrüsenneoplasien Kopf- und Halsneoplasien 

Notes

Acknowledgments

This study was partially supported by the Capital Development Fund of Beijing (2005). We acknowledge Prof. Zhi-Gang Cai (Department of Oral and Maxillofacial Surgery, Peking University School and Hospital of Stomatology) for his assistance in the preparation and review of this article.

Conflict of interest

On behalf of all authors, the corresponding author states that there are no conflicts of interest.

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Copyright information

© Urban & Vogel 2013

Authors and Affiliations

  • M.-W. Huang
    • 1
  • L. Zheng
    • 1
  • S.-M. Liu
    • 1
  • Y. Shi
    • 1
  • J. Zhang
    • 1
  • G.-Y. Yu
    • 1
  • J.-G. Zhang
    • 1
    Email author
  1. 1.Department of Oral and Maxillofacial SurgeryPeking University School and Hospital of StomatologyBeijingP. R. China

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