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Strahlentherapie und Onkologie

, Volume 188, Issue 12, pp 1114–1118 | Cite as

Prognostic factors and a survival score for patients with metastatic spinal cord compression from colorectal cancer

  • D. RadesEmail author
  • S. Douglas
  • S. Huttenlocher
  • T. Veninga
  • A. Bajrovic
  • V. Rudat
  • S.E. Schild
Original article

Abstract

Background

This study aimed to identify independent prognostic factors and to create a survival score for patients with metastatic spinal cord compression (MSCC) from colorectal cancer (CRC).

Patients and methods

Data from 121 patients irradiated for MSCC from CRC were retrospectively analyzed. Eleven potential prognostic factors were investigated including tumor type, age, gender, Eastern Cooperative Oncology Group performance status score (ECOG-PS), number of involved vertebrae, ambulatory status prior to radiotherapy (RT), other bone metastases, visceral metastases, interval from cancer diagnosis to RT of MSCC, time of developing motor deficits prior to RT, and the RT schedule.

Results

On multivariate analysis, improved motor function was significantly associated with an ECOG-PS of 1–2 (p = 0.011) and a slower development of motor deficits (p < 0.001). Improved local control was significantly associated with absence of visceral metastases (p = 0.043) and longer-course RT (p = 0.008). Improved survival was significantly associated with an ECOG-PS of 1–2 (p < 0.001), ambulatory status (p < 0.001), absence of visceral metastases (p < 0.001), and a slower development of motor deficits (p = 0.047). These four prognostic factors were included in a survival score. The score for each factor was determined by dividing the 6-month survival rate by 10. The prognostic score represented the sum of the factor scores. Four prognostic groups were designed; the 6-month survival rates were 0% for 8–12 points, 26% for 13–18 points, 62% for 20–23 points, and 100% for 24–27 points (p < 0.001).

Conclusion

This study identified several independent prognostic factors for treatment outcomes in patients irradiated for MSCC from CRC. The survival prognosis of these patients can be estimated with a new score.

Keywords

Metastatic spinal cord compression Colorectal cancer Radiotherapy Prognostic factors Survival score 

Prognosefaktoren und ein Überlebensscore für Patienten mit metastatisch bedingter Rückenmarkskompression und kolorektalem Karzinom

Zusammenfassung

Hintergrund

Ziel dieser Studie war es, bei Patienten mit metastatisch bedingter Rückenmarkskompression (MSCC) und kolorektalem Karzinom (CRC) unabhängige Prognosefaktoren für drei verschiedene Endpunkte zu identifizieren und einen Überlebensscore zu entwickeln.

Patienten und Methode

Daten von 121 Patienten, die aufgrund einer MSCC bei einem CRC eine alleinige Strahlentherapie erhalten hatten, wurden retrospektiv analysiert. Elf mögliche Prognosefaktoren wurden untersucht: Art des Primärtumors, Alter, Geschlecht, Allgemeinzustand („Eastern Cooperative Oncology Group performance status“, ECOG-PS), Zahl befallener Wirbelkörper, Gehfähigkeit vor Radiotherapie (RT), andere Knochenmetastasen, Organmetastasen, Intervall von der Erstdiagnose des CRC bis zur RT der MSCC, und Entwicklungszeit motorischer Defizite vor RT.

Ergebnisse

In der Multivarianzanalyse war eine Verbesserung der motorischen Funktion signifikant mit einem ECOG-PS 1–2 (p = 0,011) und einer langsameren Entwicklung der motorischen Defizite (p < 0,001) vergesellschaftet. Ein bessere lokale Kontrolle war signifikant mit dem Nichtvorhandensein von Organmetastasen (p = 0,043) und Langzeit-RT (p = 0,008) assoziiert. Das Überleben war signifikant besser bei einem ECOG-PS 1–2 (p < 0,001), Gehfähigkeit (p < 0,001), Nichtvorhandensein von Organmetastasen (p < 0,001) und bei langsamerer Entwicklung der motorischen Defizite (p = 0,047). Diese 4 Prognosefaktoren waren Bestandteil des Überlebensscores. Der Score für jeden Faktor wurde ermittelt, indem die 6-Monats-Überlebensrate durch 10 geteilt wurde. Die Prognosescores entsprachen der Summe der Scores der 4 Faktoren und lagen zwischen 8 und 27 Punkten. Die 6-Monats-Überlebensraten betrugen 0% bei 8–12 Punkten, 26% bei 13–18 Punkten, 62% bei 20–23 Punkten und 100% bei 24–27 Punkten (p < 0,001).

Schlussfolgerungen

In dieser Studie wurden unabhängige Prognosefaktoren für die motorische Funktion, die lokale Kontrolle und das Überleben von Patienten mit MSCC und CRC identifiziert. Die Überlebensprognose dieser Patienten kann mithilfe eines neuen Scores abgeschätzt werden.

Schlüsselwörter

Metastatisch bedingte Rückenmarkskompression Kolorektales Karzinom Strahlentherapie Prognosefaktoren Überlebensscore 

Notes

Conflict of interest

On behalf of all authors, the corresponding author states the following: D. Rades has received speaker’s honoraria from Amgen and Novartis Oncology.

References

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Copyright information

© Urban & Vogel 2012

Authors and Affiliations

  • D. Rades
    • 1
    Email author
  • S. Douglas
    • 1
  • S. Huttenlocher
    • 1
  • T. Veninga
    • 2
  • A. Bajrovic
    • 3
  • V. Rudat
    • 4
  • S.E. Schild
    • 5
  1. 1.Department of Radiation OncologyUniversity of LübeckLübeckGermany
  2. 2.Department of Radiation OncologyDr. Bernard Verbeeten InstituteTilburgThe Netherlands
  3. 3.Department of Radiation OncologyUniversity Medical Center EppendorfHamburgGermany
  4. 4.Department of Radiation OncologySaad Specialist Hospital Al-KhobarAl-KhobarSaudi Arabia
  5. 5.Department of Radiation OncologyMayo Clinic ScottsdaleArizonaUSA

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