Strahlentherapie und Onkologie

, Volume 182, Issue 10, pp 567–575 | Cite as

Amelioration of Early Radiation Effects in Oral Mucosa (Mouse) by Intravenous or Subcutaneous Administration of Amifostine

Current Discussion

Purpose:

To quantify the reduction of radiation-induced oral mucositis by amifostine as a function of administration route.

Material and Methods:

Mucosal ulceration of lower mouse tongue epithelium was analyzed. Amifostine was injected at 1.8 mg/injection subcutaneously (s.c.) or intravenously (i.v.), 45 min or 10 min prior to irradiation. With single-dose irradiation, a single amifostine injection was given. During daily fractionated irradiation (5 × 3 Gy) for 1 week, amifostine was administered s.c. or i.v. twice (days 0, 3), or s.c. on all irradiation days (days 0–4). With ten fractions over 2 weeks, five s.c. injections were given in week 1 (days 0–4) or week 2 (days 7–11), or both. Two i.v. injections were given either in week 1 (days 0, 3) or week 2 (days 7, 10). All fractionation protocols were terminated by graded test doses to generate full dose-effect curves.

Results:

In a single-dose control experiment, the ED50 (dose after which ulcer induction is expected in 50% of the mice) was 11.7 ± 1.4 Gy. Intravenous application of amifostine increased the ED50 to 14.0 ± 1.4 Gy (p = 0.024), while s.c. administration had no significant effect. The ED50 for test irradiation after 5 × 3 Gy was 5.8 ± 1.4 Gy. Two s.c. or i.v. amifostine injections yielded ED50 values of 7.2 ± 1.1 Gy (p = 0.0984) or 7.6 ± 1.2 Gy (p = 0.0334); five s.c. injections increased the ED50 to 8.2 ± 0.9 Gy (p = 0.0039). The ED50 after 10 × 3 Gy/2 weeks was 6.6 ± 1.8 Gy. Subcutaneous or intravenous administration of amifostine in week 1 yielded a significant increase in ED50 to 9.4 ± 2.5 Gy (p = 0.0099) and 10.0 ± 2.2 Gy (p = 0.0014). By contrast, amifostine administration in week 2 had no significant effect. Administration in weeks 1 and 2 resulted in an ED50 of 10.8 ± 3.6 Gy (p = 0.0053).

Conclusion:

Amifostine during daily fractionated irradiation is effective only if administered in the initial treatment phase, i.e., week 1 in the mouse. The differences in the effect in weeks 1 and 2 suggest mechanisms of action other than radical scavenging.

Key Words:

Oral mucositis Fractionated irradiation Mucoprotection Amifostine Mouse model 

Verminderung früher Strahlenfolgen in der Mundschleimhaut (Maus) durch intravenöse oder subkutane Gabe von Amifostin

Ziel:

Quantitative Erfassung der Reduktion der strahleninduzierten oralen Mukositis durch Amifostin in Abhängigkeit vom Applikationspfad.

Material und Methodik:

Als klinisch relevanter Endpunkt wurden ulzerative Läsionen am Epithel der Zungenunterseite der Maus analysiert. Amifostin wurde in einer Dosis von 1,8 mg/Injektion entweder subkutan (s.c.) 45 min oder intravenös (i.v.) 10 min vor Bestrahlung appliziert. Bei Einzeitbestrahlung erfolgte eine einzelne Injektion. Unter täglich fraktionierter Bestrahlung über 1 Woche (5 × 3 Gy) wurde Amifostin s.c. oder i.v. zweimalig (Tage 0, 3), oder s.c. an allen 5 Tagen (Tage 0–4) gegeben. Mit zehn Fraktionen in 2 Wochen erfolgten s.c. Injektionen entweder fünfmal in Woche 1 (Tage 0–4) oder Woche 2 (Tage 7–11), oder zehnmal in beiden Wochen. Zwei i.v. Injektionen erfolgten in Woche 1 (Tage 0, 3) oder Woche 2 (Tage 7, 10). Alle Fraktionierungsprotokolle wurden mit gestaffelten Dosen zur Erstellung kompletter Dosis-Effekt-Kurven abgeschlossen.

Ergebnisse:

Für die Einzeitbestrahlung ergab sich eine ED50 (Dosis, bei der bei 50% der Tiere eine Ulzeration zu erwarten ist) von 11,7 ± 1,4 Gy. Die i.v. Gabe von Amifostin erhöhte die ED50 auf 14,0 ± 1,4 Gy (p = 0,024), während die s.c. Gabe keinen signifikanten Effekt hatte. Die ED50 für die Testbestrahlung nach 5 × 3 Gy betrug 5,8 ± 1,4 Gy. Mit der zweimaligen s.c. oder i.v. Injektion von Amifostin ergaben sich ED50-Werte von 7,2 ± 1,1 Gy (p = 0,0984) bzw. 7,6 ± 1,2 Gy (p = 0,0334); fünf s.c. Injektionen erhöhten die ED50 auf 8,2 ± 0,9 Gy (p = 0,0039). Für die Testbestrahlung nach 10 × 3 Gy/2 Wochen wurde eine ED50 von 6,6 ± 1,8 Gy er- mittelt. Die s.c. oder i.v. Gabe von Amifostin in Woche 1 resultierte in einer signifikanten Erhöhung der ED50 auf 9,4 ± 2,5 Gy (p = 0,0099) bzw. 10,0 ± 2,2 Gy (p = 0,0014). Im Gegensatz dazu hatte die Amifostingabe in Woche 2 keinen signifikanten Effekt. Die Applikation von Amifostin in beiden Wochen ergab eine ED50 von 10,8 ± 3,6 Gy (p = 0,0053).

Schlussfolgerung:

Unter fraktionierter Bestrahlung ist Amifostin nur in der ersten Behandlungsphase, d. h. bei der Maus in der 1. Behandlungswoche, wirksam. Die Unterschiede in der Wirksamkeit in Wochen 1 und 2 legen nahe, dass die Wirkung nicht auf den Radikalfängereigenschaften von Amifostin beruht.

Schlüsselwörter:

Orale Mukositis Fraktionierte Bestrahlung Mukoprotektion Amifostin Maus 

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Copyright information

© Urban & Vogel München 2006

Authors and Affiliations

  1. 1.Department of Radiotherapy and RadiooncologyMedical Faculty Carl Gustav Carus, Technical UniversityDresdenGermany
  2. 2.Experimental CenterMedical Faculty Carl Gustav Carus, Technical UniversityDresdenGermany
  3. 3.Klinik und Poliklinik für Strahlentherapie und RadioonkologieMedizinische Fakultät Carl Gustav Carus der Technischen UniversitätDresdenGermany

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