Strahlentherapie und Onkologie

, Volume 180, Issue 1, pp 38–44 | Cite as

Local Recurrence Rates in Breast Cancer Patients Treated with Intraoperative Electron-Boost Radiotherapy Versus Postoperative External-Beam Electron-Boost Irradiation

A Sequential Intervention Study
  • Roland Reitsamer
  • Florentia Peintinger
  • Michael Kopp
  • Christian Menzel
  • H. Dieter Kogelnik
  • Felix Sedlmayer
Original Article

Background and Purpose:

The purpose of this sequential intervention study was to determine the rate of local recurrences and the rate of distant metastases in patients with invasive breast cancer who had been treated with breast-conserving surgery and postoperative radiation therapy to the whole breast either with postoperative electron boost in group 1 or with intraoperative electron boost (IORT) in group 2.

Patients and Methods:

After breast-conserving surgery, 378 women with invasive breast cancer of tumor sizes T1 and T2 received 51–56.1 Gy of postoperative radiation therapy to the whole breast in 1.7-Gy fractions. 188 of those patients additionally received a postoperative electron boost of 12 Gy in group 1 from January 1996 to October 1998. Consecutively, from October 1998 to March 2001, 190 patients received intraoperative electron-boost radiotherapy of 9 Gy to the tumor bed in group 2. The groups were comparable with regard to age, menopausal status, tumor size, grading, and nodal status. All statistical tests were twosided.

Results:

During a median follow-up period of 55.3 months in group 1 and 25.8 months in group 2, local recurrences were observed in eight of 188 patients (4.3%) in group 1, and no local recurrence was seen in group 2 (p = 0.082). Distant metastases occurred in 15 of the 188 patients (7.9%) in group 1 and in two of the 190 patients (1.1%) in group 2 (p = 0.09). The 4-year actuarial rates of local recurrence were 4.3% (95% confidence interval, 1.8–8.2%) and 0.0% (95% confidence interval, 0.0–1.9%) and the 4-year actuarial rates of distant metastases were 7.9% (95% confidence interval, 4.5–12.8%) and 1.1% (95% confidence interval, 0.1–3.8%).

Conclusion:

Immediate IORT boost yielded excellent local control figures in this prospective investigation and appears to be superior to conventional postoperative boost in a short-term follow-up.

Key Words:

Breast cancer Intraoperative radiotherapy Boost irradiaton Breast-conserving surgery 

Lokalrezidivrate bei Brustkrebspatientinnen nach intraoperativer Elektronenboostbestrahlung versus postoperativer konventioneller Boostbestrahlung

Hintergrund und Ziel:

Ziel dieser sequentiellen Interventionsstudie war die Bestimmung der Lokalrezidiv- und Fernmetastasenrate von Patientinnen mit invasivem Mammakarzinom, die mit brusterhaltender Operation und anschließender Bestrahlung der gesamten Brust, aber verschiedenen Boostbestrahlungen therapiert worden waren. Gruppe 1 erhielt eine postoperative Boostbestrahlung und Gruppe 2 eine intraoperative Radiotherapie (IORT) in Boostmodalität.

Patienten und Methodik:

Nach brusterhaltender Operation erhielten 378 Patientinnen mit invasivem Mammakarzinom mit T1- und T2-Tumoren eine postoperative Bestrahlung der gesamten Brust von 51–56.1 Gy in 1.7-Gy-Fraktionen. Von Januar 1996 bis Oktober 1998 bekamen 188 Patientinnen in Gruppe 1 postoperativ zusätzlich eine Elektronenboostbestrahlung von 12 Gy. Von Oktober 1998 bis März 2001 erhielten 190 Patientinnen in Gruppe 2 eine intraoperative Elektronenboostbestrahlung von 9 Gy direkt auf das Tumorbett. Beide Gruppen waren bezüglich Alter, Menopausenstatus, Tumorgröße, Grading und Nodalstatus vergleichbar. Die statistische Analyse erfolgte zweiseitig.

Ergebnisse:

Nach einer mittleren Nachbeobachtungszeit von 55,3 Monaten in Gruppe 1 und 25,8 Monaten in Gruppe 2 traten bei acht der 188 Patientinnen in Gruppe 1 (4,3%) Lokalrezidive auf, während es in Gruppe 2 zu keinem Lokalrezidiv kam (p = 0.082). Fernmetastasen ereigneten sich bei 15 der 188 Patientinnen (7,9%) in Gruppe 1 und zwei der 190 Patientinnen (1,1%) in Gruppe 2 (p = 0.09). Die 4-Jahres-Raten für Lokalrezidive betrugen 4,3% (95%-Konfidenzintervall 1,8–8,2%) und 0% (95%- Konfidenzintervall 0–1,9%) und die 4-Jahres-Raten für Fernmetastasen 7,9% (95%-Konfidenzintervall 4.5–12,8%) und 1,1% (95%-Konfidenzintervall 0,1–3,8%).

Schlussfolgerung:

Die intraoperative Boostbestrahlung zeigt exzellente Ergebnisse bezüglich der Lokalrezidivrate und scheint der postoperativen Boostbestrahlung in der Kurzzeitnachbeobachtung überlegen zu sein.

Schlüsselwörter:

Mammakarzinom Intraoperative Radiotherapie Boostbestrahlung Brusterhaltende Operation 

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Copyright information

© Urban & Vogel München 2004

Authors and Affiliations

  • Roland Reitsamer
    • 1
    • 4
  • Florentia Peintinger
    • 2
  • Michael Kopp
    • 3
  • Christian Menzel
    • 1
  • H. Dieter Kogelnik
    • 3
  • Felix Sedlmayer
    • 3
  1. 1.Department of SenologyGeneral HospitalSalzburgAustria
  2. 2.Department of Gynecology and ObstetricsGeneral HospitalLeobenAustria
  3. 3.Department of Radiotherapy and RadiooncologyGeneral HospitalSalzburgAustria
  4. 4.Department of SenologyGeneral Hospital SalzburgSalzburgAustria

Personalised recommendations