Strahlentherapie und Onkologie

, Volume 179, Issue 4, pp 249–253 | Cite as

A Small Prospective Study of Chordomas Treated with Radiotherapy and Razoxane

  • Walter Rhomberg
  • Franz-Karl Böhler
  • Hansjörg Novak
  • Susanne Dertinger
  • Gerhard Breitfellner
Short Communication

Purpose:

To evaluate the local effect of conventional photon irradiation in chordomas if the radiosensitizing agent razoxane is added. The rationale for this procedure were improved results previously seen in soft tissue and chondrosarcomas with this combination.

Patients and Methods: Between 1988 and 1996, five patients with histologically confirmed chordomas of the skull base or the spine (three females, two males) were irradiated with 6- and 25-MeV photons under razoxane medication, one patient was treated with a telecobalt unit. Single doses of 180–200 cGy were given five times a week. The median total tumor dose was 63 Gy (range 54–67 Gy). Concomitantly, the radiosensitizer razoxane was administered at a dose of 125 mg twice daily p.o., median total dose 7.6 g. The drug was started 3-5 days before the first irradiation, and continued until the end of radiotherapy.

Results: After a potential median follow-up time of 10 years, three of the five patients are alive and show neither symptoms nor signs of recurrence in CT or MR images. One patient with persistent sacral chordoma died after 8 years from cardiac insufficiency, and another patient died after 6.5 years from a bleeding complication following surgery for recurrence. The patients remained locally controlled for 5, 5.5+, 6.4, 11+, and 13+ years, respectively. Objective tumor regressions were noted in three of four patients with measurable disease. Acute side effects included mucosal reactions, two of five patients developed a leukopenia WHO grade 3 due to razoxane. Serious long-term complications were not observed.

Conclusions: Although the patient series is small, there is an interesting trend in local control and survival. The cases are unselected, and the follow-up time is of considerable duration. The treatment can easily be performed at any institution and is tolerated fairly well.

Key Words: Chordomas Razoxane Radiosensitizing agents Radiation therapy Combined-modality treatment 

Prospektive Studie zum Einsatz von Razoxan bei der Bestrahlung von Chordomen

Hintergrund:

Aufgrund der beschränkten Sensibilität von Chordomen gegenüber einer Photonenbestrahlung wurde eine prospektive Studie unter Zugabe von Razoxan per os durchgeführt.

Patienten und Methodik: Zwischen 1988 und 1996 wurden fünf Patienten mit histologisch gesicherten Chordomen der Schädelbasis und der Wirbelsäule (drei Frauen und zwei Männer) mit hochenergetischen Photonen am Linearbeschleuniger bei gleichzeitiger Medikation von Razoxan bestrahlt. Ein Patient erhielt Telekobaltbestrahlungen. Die mediane Gesamtstrahlendosis am Tumor betrug 63 Gy (Streubreite 54–67 Gy), wobei Einzeldosen von 180 bis 200 cGy zur Anwendung kamen. Gleichzeitig zur Bestrahlung wurde der Sensitizer Razoxan in einer Dosis von 2 × 125 mg täglich p.o. verabreicht (mediane Gesamtdosis 7,6 g). Die Medikation wurde 3–5 Tage vor der ersten Bestrahlung begonnen und bis zum Ende der Strahlenbehandlung weitergeführt.

Ergebnisse: Nach einer medianen Nachbeobachtungszeit von 10 Jahren sind drei der fünf Patienten am Leben und zeigen in CT- oder MRT-Bildern kein Zeichen eines Rezidivs. Ein Patient mit einem persistierenden sakralen Chordom starb nach 8 Jahren an Herzinsuffizienz, ein anderer nach 6,5 Jahren an einer postoperativen Blutung nach Rezidivoperation an der oberen Brustwirbelsäule. Die Patienten blieben bisher für 5, 5.5+, 6.4, 11+ und 13+ Jahre lokal kontrolliert. Bei vier Patienten mit messbaren Tumoren waren zwei komplette, eine partielle Remission und ein unveränderter Zustand zu beobachten. Schleimhautreaktionen standen im Vordergrund der akuten Toxizität, zwei der fünf Patienten entwickelten eine Grad-3-Leukopenie nach WHO aufgrund der Razoxan-Medikation. Es wurden keine Langzeitkomplikationen gesehen.

Schlussfolgerungen: Auch wenn die Patientenserie klein ist, besteht ein interessanter positiver Trend in der lokalen Kontrolle und im Überleben. Die Fälle sind unselektioniert und haben eine lange Beobachtungsdauer. Die Behandlung ist einfach, an jeder Abteilung durchzuführen und wird ausreichend gut toleriert.

Schlüsselwörter: Chordome Razoxan Radiosensitizer Radiotherapie 

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Copyright information

© Urban & Vogel München 2003

Authors and Affiliations

  • Walter Rhomberg
    • 1
  • Franz-Karl Böhler
    • 1
  • Hansjörg Novak
    • 2
  • Susanne Dertinger
    • 3
  • Gerhard Breitfellner
    • 3
  1. 1.Department of Radiooncology, General Hospital, Feldkirch, AustriaAT
  2. 2.Department of Diagnostic Radiology, General Hospital, Feldkirch, AustriaAT
  3. 3.Department of Pathology, General Hospital, Feldkirch, AustriaAT

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