Advertisement

Diagnostik und stadienadaptierte Therapie der akuten Pankreatitis

  • U. Herbers
  • C. Trautwein
  • F. Tacke
  • A. Koch
CME

Zusammenfassung

Die akute Pankreatitis ist eine potenziell lebensbedrohliche Erkrankung, insbesondere bei schweren Verläufen. Sie wird morphologisch in die interstitielle ödematöse oder nekrotisierende Pankreatitis eingeteilt. Gemäß der revidierten Atlanta-Klassifikation werden aufgrund der lokalen und systemischen Komplikationen sowie der begleitenden Organversagen milde, moderate und schwere klinische Verläufe differenziert. In der Initialphase der Therapie steht die Basistherapie mit (aggressiver) Volumensubstitution, frühzeitiger enteraler Ernährung und differenzierter Schmerztherapie im Vordergrund. Charakteristisch sind im Verlauf der schweren akuten Pankreatitis abdominelle Nekrosen, die eine individualisierte und interdisziplinäre Behandlung mit Antibiotika, Drainagenanlage und definitiver Nekrosektomie erfordern. Die Nekrosektomie sollte als „Step-up-Verfahren“ geplant werden, wobei interventionell-radiologische, endoskopische und minimal-invasive chirurgische Maßnahmen angewendet werden.

Schlüsselwörter

Pankreaserkrankungen Intensivmedizin Endoskopie Volumensubstitution Analgesie 

Diagnosis and stage-adapted treatment of acute pancreatitis

Abstract

Acute pancreatitis is a potentially life-threatening disease, which is morphologically classified into interstitial edematous or necrotizing pancreatitis. According to the revised Atlanta classification, mild, moderate and severe clinical courses are differentiated regarding local and systemic complications as well as concomitant organ failure. In the initial disease phase, the therapeutic measures are focused on (aggressive) volume replacement, early enteral nutrition and adequate analgesia. Characteristic in the course of severe acute pancreatitis are abdominal necroses, which require individualized and interdisciplinary treatment with antibiotic therapy, drainage and definitive necrosectomy. Necrosectomy should be planned as a “step-up approach” using interventional–radiological, endoscopic and minimally invasive surgical procedures.

Keywords

Pancreatic diseases  Intensive care Endoscopy Fluid therapy  Analgesia  

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

U. Herbers, C. Trautwein, F. Tacke und A. Koch geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Literatur

  1. 1.
    Toouli J, Brooke-Smith M, Bassi C et al. (2002) Guidelines for the management of acute pancreatitis. J Gastroenterol Hepatol 17 Suppl:S15–39CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Working Group (2013) IAP/APA evidence-based guidelines for the management of acute pancreatitis. Pancreatology 13:e1–15CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Yadav D, Lowenfels AB (2013) The epidemiology of pancreatitis and pancreatic cancer. Gastroenterology 144:1252–1261CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Forsmark CE, Vege SS, Wilcox CM (2016) Acute Pancreatitis. N Engl J Med 375:1972–1981CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Tenner S, Baillie J, Dewitt J et al (2013) American College of Gastroenterology guideline: management of acute pancreatitis. Am J Gastroenterol 108:1400–1415CrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Banks PA, Bollen TL, Dervenis C et al (2013) Classification of acute pancreatitis—2012: revision of the Atlanta classification and definitions by international consensus. Gut 62:102–111CrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Larvin M (1997) Assessment of severity and prognosis in acute pancreatitis. Eur J Gastroenterol Hepatol 9:122–130CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Nadkarni NA, Khanna S, Vege SS (2013) Splanchnic venous thrombosis and pancreatitis. Pancreas 42:924–931CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Mao EQ, Tang YQ, Fei J et al (2009) Fluid therapy for severe acute pancreatitis in acute response stage. Chin Med J (engl) 122:169–173Google Scholar
  10. 10.
    Wu BU, Johannes RS, Sun X et al (2009) Early changes in blood urea nitrogen predict mortality in acute pancreatitis. Gastroenterology 137:129–135CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Basurto Ona X, Rigau Comas D, Urrutia G (2013) Opioids for acute pancreatitis pain. Cochrane Database Syst Rev CD009179:  https://doi.org/10.1002/14651858.CD009179.pub2 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Al-Omran M, Albalawi ZH, Tashkandi MF et al (2010) Enteral versus parenteral nutrition for acute pancreatitis. Cochrane Database Syst Rev CD002837.  https://doi.org/10.1002/14651858.CD002837.pub2 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Reintam Blaser A, Starkopf J, Alhazzani W et al (2017) Early enteral nutrition in critically ill patients: ESICM clinical practice guidelines. Intensive Care Med 43:380–398CrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Singh N, Sharma B, Sharma M et al (2012) Evaluation of early enteral feeding through nasogastric and nasojejunal tube in severe acute pancreatitis: a noninferiority randomized controlled trial. Pancreas 41:153–159CrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Huber W, Phillip V, Schmid R et al (2017) Acute Pancreatitis: What is new? Dtsch Medizinische Wochenschrift 142:525–529CrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Ukai T, Shikata S, Inoue M et al (2015) Early prophylactic antibiotics administration for acute necrotizing pancreatitis: a meta-analysis of randomized controlled trials. J Hepatobiliary Pancreat Sci 22:316–321CrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Besselink MG, Van Santvoort HC, Boermeester MA et al (2009) Timing and impact of infections in acute pancreatitis. Br J Surg 96:267–273CrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Wu BU, Johannes RS, Kurtz S et al (2008) The impact of hospital-acquired infection on outcome in acute pancreatitis. Gastroenterology 135:816–820CrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Da Costa DW, Bouwense SA, Schepers NJ et al (2015) Same-admission versus interval cholecystectomy for mild gallstone pancreatitis (PONCHO): a multicentre randomised controlled trial. Lancet 386:1261–1268CrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Boumitri C, Brown E, Kahaleh M (2017) Necrotizing Pancreatitis: Current Management and Therapies. Clin Endosc 50:357–365CrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Van Grinsven J, Van Santvoort HC, Boermeester MA et al (2016) Timing of catheter drainage in infected necrotizing pancreatitis. Nat Rev Gastroenterol Hepatol 13:306–312CrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Van Grinsven J, Timmerman P, Van Lienden KP et al (2017) Proactive Versus Standard Percutaneous Catheter Drainage for Infected Necrotizing Pancreatitis. Pancreas 46:518–523CrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Van Santvoort HC, Besselink MG, Bakker OJ et al (2010) A step-up approach or open necrosectomy for necrotizing pancreatitis. N Engl J Med 362:1491–1502CrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    Van Brunschot S, Van Grinsven J, Van Santvoort HC et al (2018) Endoscopic or surgical step-up approach for infected necrotising pancreatitis: a multicentre randomised trial. Lancet 391:51–58CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2018

Authors and Affiliations

  1. 1.Medizinische Klinik III (Gastroenterologie, Stoffwechselerkrankungen und Internistische Intensivmedizin), UniversitätsklinikumRWTH-AachenAachenDeutschland

Personalised recommendations