Sozial- und Präventivmedizin

, Volume 51, Issue 4, pp 194–201 | Cite as

Syndromic surveillance use to detect the early effects of heat-waves: an analysis of NHS Direct data in England

  • GS Leonardi
  • S Hajat
  • RS Kovats
  • GE Smith
  • D Cooper
  • E Gerard
Original article / Originalartikel

Abstract.

Objectives

To investigate the effects of high ambient temperatures, including the summer 2003 heat-episode, on NHS Direct usage and its suitability as a surveillance tool in heat health warning systems.

Methods

Analyses of data on calls to NHS Direct in English Regions in the period Dec 2001-May 2004. Outcomes were daily rates of all symptomatic calls, and daily proportion of calls for selected causes (fever, vomiting, diffi culty breathing, heat-/sun-stroke).

Results

Total calls were moderately increased as environmental temperature increased; this effect was greatest in calls for young children and for fever. Total calls were moderately elevated during two summer heat episodes in 2003: calls specifically for heat/sun stroke increased acutely in response to these episodes. No association was apparent between environmental temperature and proportion of calls for vomiting and difficulty breathing.

Conclusions

Calls to NHS Direct are sensitive to daily temperatures and extreme weather. NHS Direct is timely and has great potential in health surveillance. Calls for heat- and sun-stroke are now routinely monitored as part of the UK Heat-wave plan.

Keywords.

Temperature Heat-waves NHS Direct Primary care Surveillance 

Zusammenfassung.

Beobachtung von Erstsymptomen im Zusammenhang mit Hitzewellen: Analyse der NHS Direct-Daten in England

Fragestellung

Untersuchung der Auswirkungen hoher Umgebungstemperaturen, inklusive der Hitzeepisode in Jahr 2003, auf die Inanspruchnahme von NHS Direct und dessen Eignung als Beobachtungsinstrument von Gesundheitswarnsystemen bei Hitze.

Methoden

Analysen von Daten aus Anrufen bei NHS Direct in England während der Perioden von Dezember 2001 bis Mai 2004. Ergebnisse bestanden aus Frequenzen aller symptomatischen Anrufe und den täglichen Anteilen von Anrufen zu ausgewählten Fällen (Fieber, Erbrechen, Atembeschwerden, Hitzeschlag/Sonnenstich).

Resultate

Die gesamte Anzahl der Anrufe stiegen leicht an mit dem Anstieg der Aussentemperaturen; dieser Effekt war bei Kleinkindern und für Fieber am grössten. Die gesamte Anzahl der Anrufe war während zwei Hitzeepisoden im Sommer 2003 moderat erhöht: besonders die Anrufe betreffend Hitzeschlag/Sonnenstich stiegen in der Folge akut an. Kein Zusammenhang konnte festgestellt werden zwischen Umgebungstemperaturen und dem Anteil von Anrufen für Erbrechen und Atembeschwerden.

Schlussfolgerungen

Anrufe bei NHS Direct sind sensitiv bezüglich täglichen Temperaturen und extremen Wetterbedingungen. NHS Direct ist zeitgemäss und hat ein grosses Potential im Bereich der Gesundheitsbeobachtung. Anrufe für Hitzeschlag und Sonnenstich werden nun im Rahmen des UK Heat-wave plan routinemässig erfasst.

Résumé.

Surveillance des premiers symptômes liés aux vagues de chaleur: analyse des données du NHS Direct en Angleterre

Objectifs

Identifier les effets des températures élevées, dont la vague de chaleur de l’été 2003, sur le recours au NHS Direct; analyser l’utilisabilité de ce dernier comme outil de surveillance dans les systèmes d’alerte de santé en lien avec la chaleur

Méthodes

Analyse des appels effectués auprès du NHS Direct en Angleterre entre décembre 2001 et mai 2004 : nombre d’appels et proportions quotidiennes d’appels pour des causes spécifiques (fièvre, vomissements, difficultés respiratoires, coups de soleil ou de chaleur).

Résultats

Le nombre d’appels a modérément augmenté lors de l’élévation des températures; cette élévation était spécialement marquée chez les appels concernant de jeunes enfants et pour de la fièvre. Les appels ont été relativement plus nombreux durant les deux épisodes de canicule de l’été 2003, surtout ceux concernant spécifiquement des cas de coups de soleil ou de chaleur. Aucune association entre la température ambiante et la proportion d’appels pour vomissements et difficultés respiratoires n’a pu être décelée.

Conclusions

Le nombre des appels au NHS Direct est en lien direct avec les températures et les situations météorologiques extrêmes. Le NHS Direct possède un potentiel important en matière de surveillance. Les appels concernant des coups de soleil et de chaleur sont maintenant monitorés de manière systématique (≪UK Heat-wave plan≫).

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Copyright information

© Birkhäuser Verlag, Basel 2006

Authors and Affiliations

  • GS Leonardi
    • 1
    • 2
  • S Hajat
    • 2
    • 5
  • RS Kovats
    • 2
  • GE Smith
    • 3
  • D Cooper
    • 3
  • E Gerard
    • 4
  1. 1.Chemical Hazards & Poisons Division (Headquarters)Health Protection AgencyOxonGreat Britain
  2. 2.Public and Environmental Health Research UnitLondon School of Hygiene and Tropical MedicineLondonGreat Britain
  3. 3.Regional Surveillance UnitHealth Protection Agency West MidlandsBirminghamGreat Britain
  4. 4.NHS DirectLondonGreat Britain
  5. 5.Public & Environmental Health Research Unit, Department of Public Health & PolicyLondon School of Hygiene & Tropical MedicineLondonUK

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