Summary
Spondylolysis and spondylolisthesis occur predominantly in the lower lumbar spine. Besides congenital defects such as predisposition of spondylolysis the correlation between competitive sports activities and an increased incidence of spondylolysis is proved. In early stages, complete healing can be achieved by conservative treatment (abstinence from sports activities for 3 months, orthesis). Persistence of pain, neurologic symptoms and progression of vertebral slipping are indications for operative treatment (reconstruction of the isthmus, dorso-ventral spondylodesis). The exercise tolerance depends on the extent of instability, progression of vertebral slipping and clinical symptoms. The limits of exercise tolerance vary among the individual athletes and require the decision of the physician. Backstroke swimming, abdominal and back muscle strengthening exercises, and types of sport involving smooth movements are advisable. Sports education in school is possible without restriction in patients with stable spondylolysis and in those with spondylolisthesis without unfavourable concomitant factors.
Zusammenfassung
Spondylolyse und Spondylolisthese treten vorwiegend im unteren Lendenwirbelbereich auf. Neben angeborenen Schäden als Ursache der Spondylolyse ist der Zusammenhang einer erhöhten Spondylolyseinzidenz bei leistungssportlicher Belastung belegt. Im Frühstadium kommt es unter konservativer Therapie (Sportpause für 3 Monate, Lendenstützmieder) zur Ausheilung. Beschwerdepersistenz, neurologische Ausfälle und Progredienz des Wirbelgleitens erfordern operative Maßnahmen (Isthmusrekonstruktion oder dorsoventrale Spondylodese). Die sportliche Belastbarkeit ist abhängig vom Ausmaß der Instabilität, der Progredienz des Wirbelgleitens und den Beschwerden. Die Belastbarkeitsgrenze ist persönlichkeitsabhängig und erfordert individuelle Entscheidungen des Arztes. Rückenschwimmen, kräftigende Übungen für die Bauch- und Rückenmuskulatur sowie Sportarten mit gleichmäßigen Bewegungsabläufen sind zu empfehlen. Bei stabilen Spondylolysen und Spondylolisthesen ohne ungünstige Begleitfaktoren ist Schulsport uneingeschränkt möglich.
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Engelhardt, M., Reuter, I., Freiwald, J. et al. Spondylolysis and spondylolisthesis: correlation with sport. Orthopäde 26, 755–759 (1997). https://doi.org/10.1007/PL00003437
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DOI: https://doi.org/10.1007/PL00003437