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Strahlentherapie und Onkologie

, Volume 177, Issue 1, pp 43–47 | Cite as

A Simple and Non-Invasive Vacuum Mouthpiece-Based Head Fixation System for High Precision Radiotherapy

  • Reinhart A. Sweeney
  • Reto Bale
  • Thomas Auberger
  • Michael Vogele
  • Stephanie Foerster
  • Meinhard Nevinny-Sticekl
  • Peter Lukas
Original Article

Purpose:

To demonstrate why conventional non-invasive mouthpiece-based fixation has not achieved the expected accuracy and to suggest a solution of the problem.

Patients and Methods: The Vogele Bale Hohner (VBH) head holder is a non-invasive vacuum mouthpiece-based head fixation system. Feasibility and repositioning accuracy were evaluated by portal image analysis in 12 patients with cranial tumors intended for stereotactic procedures, fixated with the newest version (VBH HeadFix-ARC®).

Results: Portal image analysis (8 patients evaluated in 2-D, 4 patients in 3-D) showed that even in routine external beam radiation therapy, treatment can be applied to within a mean 2-D and 3-D accuracy of under 2 mm (SD 0.92 mm and 1.2 mm, respectively) with cost and repositioning time per patient and patient comfort comparable to that of common thermoplastic masks.

Conclusion: These preliminary results show that high repositioning accuracy does not rule out simple and quick application and patient comfort. Paramount, however, is tensionless repositioning via the vacuum mouthpiece.

Key Words: Fixation devices Radiotherapy Head fixation Brain tumors 

Ziel:

Fixationssysteme, die auf konventionellen (nicht Vakuum-)Mundstücken basieren, erreichen oftmals nicht die erwartete Genauigkeit. Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit den möglichen Ursachen und bietet entsprechende Lösungen.

Patienten und Methoden: Der Vogele-Bale-Hohner-(VBH-)Head-Holder ist ein nicht invasives, auf einem Vakuummundstück (Abbildung 1) basierendes Kopffixationssystem (Abbildungen 2 und 3). Bei zwölf Patienten mit kraniellen Tumoren wurde mit der neuesten Version (VBH HeadFix-ARC®) die Repositionsgenauigkeit mittels Portal Imaging untersucht.

Ergebnisse: Die Portal-Imaging-Auswertung (acht Patienten in 2-D, vier Patienten in 3-D) bestätigte, dass eine Bestrahlung im Kopfbereich auch in der klinischen Routine mit einer mittleren Genauigkeit von unter 2 mm (Standardabweichung 0,92 bzw. 1,2 mm) appliziert werden kann, während Kosten, Repositionsdauer und Akzeptanz der Patienten vergleichbar sind mit denen thermoplastischer Masken.

Schlussfolgerung: Diese vorläufigen Ergebnisse zeigen, dass eine hohe Repositionierungsgenauigkeit ein einfaches, schnelles und für den Patienten angenehmes System nicht ausschließt. Ausschlaggebend ist die spannungsfreie Lagerung mittels Vakuummundstück.

Schlüsselwörter: Kopffixation Strahlentherapie Hirntumoren 

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Copyright information

© Urban & Vogel München 2001

Authors and Affiliations

  • Reinhart A. Sweeney
    • 1
  • Reto Bale
    • 2
  • Thomas Auberger
    • 1
  • Michael Vogele
    • 3
  • Stephanie Foerster
    • 4
  • Meinhard Nevinny-Sticekl
    • 2
  • Peter Lukas
    • 1
  1. 1.Department of Radiotherapy-Radiooncology, InnsbruckAT
  2. 2.Department of Radiology I Interdisciplinary Stereotactic Interventional Planning Laboratory (SIP-Lab), InnsbruckAT
  3. 3.Department of ENT, University Hospital Innsbruck, AustriaAT
  4. 4.Department of Pediatrics, University Hospital Innsbruck, AustriaAT

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