Häufigkeit von Nadelstichverletzungen in einem deutschen Universitätsklinikum: Ein Vergleich zweier unabhängiger Datenerhebungen

  • Sabine Wicker
  • Regina Allwinn
  • René Gottschalk
  • Holger F. Rabenau
Article

Zusammenfassung

Nadelstichverletzungen (NSV) stellen für die Betroffenen ein ernstzunehmendes Gesundheitsrisiko dar. Meldedefizite bei NSV sind sowohl in der nationalen als auch in der internationalen Literatur beschrieben worden. Diese Mel-dedefizite erschweren die Abschätzung der Inzidenz von Nadelstichverletzungen. Ein Vergleich einer innerbetrieblichen, anonymen Fragebogenerhebung mit den Daten der Unfallkasse Hessen (UKH) ermöglichte eine Analyse der Art und Häufigkeit stattgehabter Nadelstichverletzungen an dem Klinikum der Johann Wolfgang Goethe-Universität in Frankfurt am Main.

Der Vergleich der anonymen Fragebogenerhebung mit den der Unfallkasse gemeldeten Nadelstichverletzungen zeigte eine insgesamt gute Übereinstimmung bezüglich Unfallschwerpunkte sowie betroffener Personenkreise, jedoch wurden erhebliche Diskrepanzen der Absolutzahlen gemeldeter NSV aufgezeigt. Das ermittelte Underreporting gegenüber der Unfallkasse Hessen lag bei ca. 75%. Die Diskrepanz der Absolutzahlen zeigt, dass die tatsächliche NSV-Anzahl deutlich höher als die der Unfall-kasse Hessen gemeldeten NSV ist. Über die Gründe hierfür kann nur spekuliert werden. Das tatsächliche Ausmaß zeigt, dass ein verbessertes NSV-Meldeverhalten erforderlich ist und weitere Maßnahmen zur NSV-Vermeidung (z.B. die flächendeckende Einführung sicherer Instrumente) dringend geboten sind.

Schlüsselwörter

Beschäftigte in Gesundheitsberufen Blutübertragbare Infektionen Meldedefizit Nadelstichverletzungen 

Prevalence of needlestick injuries in a German university hospital: A comparison of two independent data analysis

Summary

Needlstick injuries are an important hazard. Underreporting of needlestick injuries (NSI) has been described in national as well as in international publications. This underreporting hinders the estimation of incidence rates of needlestick injuries. By comparing response to anonymous questionnaires (occupational health service) with data from institutional injury reports (employers´ liability insurance association—Hesse) an analysis of prevalence and kind of experienced needlestick injuries in the hospital of the Johann Wolfgang Goethe-University of Frankfurt am Main has been made possible.

The comparison of the anoymous questionnaire with the number of reported NSI demonstrated a good conformity regarding the cause of accident and kind of professional group. The share of reported injuries was insufficient — the ascertained underreporting rate was approximately 75%. The discrepancy between the total numbers shows that the real number of NSI is significantly higher than the reported share. Reasons for this are unknown. The estimated real amount of NSI makes it obvious that the increased use of safety devices and the reduction of underreporting are required.

Key words

health care workers bloodborne pathogens underreporting needlestick injury 

Fréquences des blessures par piqûre d’aiguille dans une clinique universitaire : comparaison entre deux types de données recueillies

Résumé

Les blessures causées par piqûre d’aiguille (NSV) constituent pour les personnes concernées un risque pour la santé à prendre au sérieux. L’insuffisance des déclarations de telles blessures a été décrite aussi bien dans les ouvrages nationaux que dans les ouvrages internationaux. Elle rend difficile en outre l’évaluation de l’incidence des blessures par piqûre d’aiguille.

Une comparaison des données recueillies au moyen d’un questionnaire anonyme au sein d’un établissement hospitalier avec celles obtenues auprès de l’“Unfallkasse Hessen“ (UKH ou caisse accident de la Hesse), a permis d’analyser la nature et la fréquence des blessures par piqûre d’aiguille à la clinique de l’université Johann Wolfgang Goethe à Francfort-sur-le-Main.

La comparaison des données du questionnaire anonyme avec celles des blessures par piqûre d’aiguille déclarées à la caisse accident a révélé une bonne concordance dans l’ensemble en ce qui concerne les accidents ainsi que les groupes de personnes concernés, mais également des divergences considérables des chiffres absolus des blessures par piqûre d’aiguille déclarées. L’underreporting déterminé par rapport à l’UKH était d’environ 75%. La divergence des chiffres absolus montre que le nombre réel de blessures par piqûre d’aiguille est nettement supérieur au nombre de blessures de ce type déclarées à l’UKH. Il n’est possible que de spéculer sur les raisons. Les proportions réelles montrent qu’il est nécessaire d’améliorer les déclarations de blessures par piqûre d’aiguille et de mettre en place d’autres mesures afin d’éviter ce type de blessures (par exemple grâce à l’introduction sur une grande échelle d’-instruments plus sûrs).

Mots clé

Employés dans les métiers de la santé infections transmissibles par le sang insuffisance des déclarations blessures par piqûre d’aiguille 

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5. Literatur

  1. American Nurses Association (2002) Needle-stick Prevention Guide. Nursing World 1–800–274–4 ANAGoogle Scholar
  2. Cardo DM, Culver DH, Ciesielski CA, Srivastava PU, Marcus R, AbiteboulZ D, Heptonstall J, Ippolito G, Lot F, McKibben PS, Bell DM (1997) A case-controll study of HIV serocon-version in health care workers after percutane-ous exposure. N Engl J Med 337: 1542–1543CrossRefGoogle Scholar
  3. Cooley C, Gabriel J (2004) Reducing the risks of sharps injuries in health professionals. Nurs Times 26: 28–29Google Scholar
  4. Cullen BL, Genasi F, Symington I, Bagg J, McCreaddie M, Taylor A, Henry M, Hutchinson SJ, Goldberg DJ (2006) Potential for repor-ted needlestick injury prevention among health-care workers through safety device usage and improvement of guideline adherence: expert panel assessment. J Hosp Infect 63: 445–451. doi:10.1016/j.jhin. 2006.04.008PubMedCrossRefGoogle Scholar
  5. Hofmann F, Kralj N, Beie M(2002) Kanülen-stichverletzungen im Gesundheitsdienst–Häu-figkeit, Ursachen und Präventionsstrategien. Gesundheitswesen 64: 259–266PubMedCrossRefGoogle Scholar
  6. Hofmann F, Wittmann A, Kralj N, Schroebler, Gasthaus K(2006) Immunologischer und Si-cherheitstechnischer Schutz vor HBV-, HCV-und HIV-Virusinfektionen. Anästh Intensivmed 47: S37–S66Google Scholar
  7. Jarke J, Marcus U (2002) Berufsbedingte HIV-Infektionen bei medizinischem Personal. Ar-beitsmed Sozialmed Umweltmed 37: 218–231Google Scholar
  8. Lee JM, Botteman MF, Xanthos N, Nicklasson L(2005) Needlestick injuries in the United States. Epidemiologic, economic, and quality of life issues. AAOHN J 53(3): 117–133PubMedGoogle Scholar
  9. Luthi JC, Dubois-Arber F, Iten, Maziero A, Colombo C, Jost J(1998) The occurrence of per-cutaneous injuries to health care workers: a cross sectional survey in seven Swiss hospitals. Schweiz Med Wochenschrift 128: 536–543Google Scholar
  10. Müller-Barthelm R, Buchholz L, Nübling M, Häberle E(2006) Qualitätssicherung bei Na-delschutztechniken. Arbeitsmed Sozialmed Umweltmed 41: 210–217Google Scholar
  11. Pellissier G, Miguéres B, Tarantola A, Abiteboul D, Lolom I, Bouvet E, the Geres Group (2006) Risk of needlestick injuries by injection pens. J Hosp Infect 63: 60–64. doi:10.1016/j.jhin.2005.12.2006PubMedCrossRefGoogle Scholar
  12. Prüss-Üstün A, Rapiti E, Hutin Y (2005) Esti-mation of the global burden of disease attributa-ble to contaminated sharps injuries among he-alth-care workers. Am J Ind Med 48: 482–490. doi:10.1002/ajim.20230PubMedCrossRefGoogle Scholar
  13. Rogers B, Goodno I (2000) Evaluation of inter-ventions to prevent needlestick injuries in he-alth care occupations. Am J Prev Med 18: 90–98PubMedCrossRefGoogle Scholar
  14. Saberifiroozi M, Gholamzadeh S, Serati AR (2006) The long-term immunity among health care workers vaccinated against hepatitis B vi-rus in a large referral hospital in southern Iran. Arch Iran Med 9(3): 204–207PubMedGoogle Scholar
  15. Sadoh WE, Fawole AO, Sadoh AE, Oladimeji AO, Sotiloye OS (2006) Practice of universal precautions among health care workers. J Natl Med Assos 98(5): 722–726Google Scholar
  16. Smith DR, Mihashi M, Adachi Y, Nakashima Y, Ishitake T (2006) Epidemiology of needlestick and sharps injuries among nurses in a Japanese teaching hospital. J Hosp Infect 64: 44–49. doi:10.1016/j.jhin.2006.03.021PubMedCrossRefGoogle Scholar
  17. Smith DR, Wei N, Zhang YJ, Wang RS(2006) Needlestick and sharps injuries among a cross-section of physicians in Mainland China. Am J Ind Med 49: 169–174PubMedCrossRefGoogle Scholar
  18. Suzuki R, Kimura S, Shintani Y, Uccida M, Morisawa Y, Okuzumi K, Yoshida A, Suganoy Y, Moriya K, Koike K(2006) The efficacy of saf-tey winged steel needles on needlsestick inju-ries. Kansenshogaku Zasshi 80: 39–45PubMedGoogle Scholar
  19. TRBA 250 (2006) Technische Regel für Biolo-gische Arbeitsstoffe: Biologische Arbeitsstoffe im Gesundheitswesen und in der Wohlfahrts-pflege. BArbBl 7: 193Google Scholar
  20. Trim JC, Elliot TS (2003) A review of sharps in-juries and preventative strategies. J Hosp Infect 53: 237–242. doi:10.1053/jhin.2002.1378PubMedCrossRefGoogle Scholar
  21. Visser L (2006) Toronto hospital reduces sharp injuries by 80%, elimates blood collected inju-ries. A case study: Toronto East General Hospi-tal pioneers healthcare worker safety. Healthc Q 9: 68–70PubMedCrossRefGoogle Scholar
  22. Wicker S (2006) Umgang mit infektiösen Be-schäftigten–Aufgaben des Betriebsarztes. Krh-Hyg Infverh 28: 16–20Google Scholar
  23. Deisenhammer S, Radon K, Nowak D, Reichert J(2006) Needlestick injuries during medical training. J Hosp Infect 63: 263–267. doi:1016/j.jhin.2006.01.019Google Scholar
  24. Ferreiro RB, Sepkowitz KA(2002) Manage-ment of needlestick injuries. Clin Obstet Gyne-col 44: 276–288CrossRefGoogle Scholar
  25. Haiduven DJ, Simpkins SM, Phillips ES, Stevens DA(1999) A survey of percutaneous/mu-cocutaneous injury reporting in a public tea-ching hospital. J Hosp Infect 2:151–154CrossRefGoogle Scholar
  26. Hanrahan A, Reutter L (1997) A critical review of the literature on sharps injuries: epidemiolo-gy, management of exposures and preventions J Adv Nus 1: 144–154CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer 2007

Authors and Affiliations

  • Sabine Wicker
    • 1
  • Regina Allwinn
    • 2
  • René Gottschalk
    • 3
  • Holger F. Rabenau
    • 2
  1. 1.Betriebsärztlicher DienstKlinikum der Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt am Main
  2. 2.Institut für Medizinische VirologieKlinikum der Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt am Main
  3. 3.Stadtgesundheitsamt Frankfurt am Main

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