Coloproctology

, Volume 20, Issue 1, pp 18–23 | Cite as

Steroidinduzierte Myopathie bei linksseitiger Colitis ulcerosa

Erfolgreiche Behandlung und Therapiefortsetzung mit dem topischen Steroid Budesonid
  • I. Caesar
  • V. Gross
  • M. Roth
  • T. Andus
  • W. Hohenberger
  • J. Schölmerich
Article
  • 25 Downloads

Zusammenfassung

Glukokortikoide sind wirksame Medikamente zur Behandlung der Colitis ulcerosa. Das Auftreten von Nebenwirkungen ist von der Dosis und Dauer der Behandlung abhängig und kann bei langjähriger Einnahme bis zu 80% betragen. Eine seltene unerwünschte Wirkung der Glukokortikoidtherapie ist die steroidinduzierte Myopathie. Es existiert eine akute und eine chronische Form. Die chronische Steroidmyopathie betrifft vornehmlich die Muskulatur des Schulter- und Beckengürtels und äußert sich in einer proximalen Muskelschwäche. Histologisch findet sich eine Atrophie der Typ-IIb-Muskelfasern. Die chronische Steroidmyopathie entsteht nach längerer Einnahme einer mittleren bis höheren Dosis von Glukokortikoiden. Eigener Fall: In der vorgestellten Kasuistik, entwickelte ein 25jähriger Patient mit linksseitiger Colitis ulcerosa nach monatelanger Glukokortikoidbehandlung eine chronische Steroidmyopathie. Nach Umstellung von der oralen systemischen Steroidbehandlung auf Budesonid besserte sich die Myopathie. Die linksseitige Colitis ulcerosa blieb in Remission. Schlußfolgerung: Der Fall dokumentiert das Verschwinden einer bedeutsamen Steroidnebenwirkung nach Umstellung von einer systemischen Steroidtherapie auf Budesonid.

Schlüsselwörter

Steroidinduzierte Myopathie Colitis ulcerosa 

Steroid induced myopathia in left-sided ulcerative colitis

Summary

Glucocorticoids are an effective treatment of ulcerative colitis. The occurrence of steroid side effects depends on dosage and duration of steroid treatment. It may be as high as 80%. A rare side effect of glucocorticoid therapy is steroid induced myopathia. There exists an acute and a chronic from of steroid induced myopathia. Chronic steroid myopathia affects mainly the proximal musculature of the lower and upper extremities and leads to proximal muscle weakness. Histologically, an atrophy of type IIb-muscle fibers can be found. Chronic steroid myopathia occurs after prolonged treatment with higher doses of glucocorticoids. The case report describes a 25-year-old male patient with left-sided ulcerative colitis who developed chronic steroid myopathia after several months of glucocorticoid treatment. After switching from systemic steroids to budesonide the symptoms of myopathia disappeared. Left-sided ulcerative colitis remained in remission. Conclusion: The case documents the disappearance of a severe steroid side effect after switching from a systemic steroid to budesonide.

Key Words

Steroid induced myopathia Ulcerative colitis 

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. 1.
    Adler, D. J., B. I. Korelitz: The therapeutic efficacy of 6-mercaptopurine in refractory ulcerative colitis. Amer. J. Gastroent. 85 (1990), 717–721.PubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Afifi, A. K., R. A. Bergman, J. C. Harvey: Steroid myopathy. Clinical, histologic and cytologic observations. Johns Hopk. Med. J. 123 (1968), 158–174.Google Scholar
  3. 3.
    Bianchi Porro, G., C. Prantera, M. Campieri, M. Petrillo, M. C. Campanini, P. Gionchetti, G. Grandinetti, R. Mangiarotti, G. Brunetti, T. Ranzi: Comparative trial of methylprednisolon and budesonide enemas in active distal ulcerative colitis. Europ. J. Gastroent. Hepat. 6 (1994), 125–130.CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Bowyer, S. L., M. P. LaMothe, J. R. Hollister: Steroid myopathy: Incidence and detection in a population with asthma. J. Allergy Clin. Immunol. (1985), 234–242.Google Scholar
  5. 5.
    Brattsand, R.: Overview of newer glucocorticoid preparations for inflammatory bowel disease. Canad. J. Gastroent. 4 (1990), 407–414.Google Scholar
  6. 6.
    Brogden, R. N., D. McTavish: Budesonide. An update review of its pharmacological properties, and therapeutic efficacy in asthma and rhinitis. Drugs 44 (1992), 375–407.PubMedCrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Danielsson, A., R. Löfberg, T. Persson, L. Salse, R. Schiooeler, O. Suhr, R. Willen: A steroid enema, budesonide, lacking systemic effects for the treatment of distal ulcerative colitis or proctitis. Scand. J. Gastroent. 27 (1992), 9–12.PubMedCrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Dubois, D. C., R. R. Almon: Difuse atrophy of skeletal muscle is associated with an increase in number of glucocorticoid receptors. Endocrinology 107 (1980), 1649.PubMedCrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Goldstein, M., E. Gelzayd, J. Kirsner: Some observations on the hazards of corticosteroid therapy in patients with inflammatory bowel disease. Trans. Amer. Acad. Ophthalmol. Otol. 71 (1976), 254–261.Google Scholar
  10. 10.
    Greenberg, G. R., B. G. Feagan, F. Martin, L. R. Sutherland, A. B. R. Thomson, C. N. Williams, L. Nilsson, T. Persson, Canadian Inflammatory Bowel Disease Study Group: Oral budesonide for active Crohn's disease. New Engl. J. Med. 331 (1994), 836–841.PubMedCrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Kanayama, Y., K. Shiota, T. Horiguchi, N. Kato, A. Ohi, T. Inoue: Correlation between steroid myopathy and serum lactate dehydrogenase in systemic lupus erythematosus. Arch. Intern. Med. 141 (1981), 1176–1179.PubMedCrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Knox, A. J., B. H. Mascie-Taylor, M. F. Muers: Acute hydrocortisone myopathy in acute severe asthma. Thorax 41 (1986), 411–412.PubMedCrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Langholz, E., P. Munkholm, M. Davidsen, V. Binder: Course of Ulcerative Colitis: Analysis of changes in disease activity over years. Gastroenterology 107 (1994), 3–11.PubMedGoogle Scholar
  14. 14.
    Lennard-Jones, J., A. Longmore, A. Newell, C. W. Wilson, F. A. Jones: An assessment of prednisone, salazopyrin, and topical hydrocortisone hemisuccinate used as out-patient treatment in ulcerative colitis. Gut 1 (1961), 217–222.CrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Lichtiger, S., D. H. Present, A. Kornbluth, I. Gelernt, J. Bauer, G. Galler, F. Michelassi, S. Hanauer: Cyclosporin in severe ulcerative colitis refractory to steroid therapy. New Engl. J. Med. 26 (1994), 1841–1845.CrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Matzen, P., Danish Budesonide Group: Budesonide enema in ulcerative colitis. A randomised dose-response trial with prednisolone enema as a positive control. Scand. J. Gastroent. 26 (1991), 1225–1230.CrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Miner, P. B. Jr., W. L. Briddle: Maintaining remission in distal ulcerative colitis and ulcerative proctitis. Canad. J. Gastroent. 4 (1990), 476–480.Google Scholar
  18. 18.
    Möllmann, H. W., G. Hochhaus, A. Tromm, P. Froehlich, A. C. Möllmann, M. Krieg, H. Weisser, H. Derendorf J. Barth: Pharmakokinetik und Pharmakodynamik von Budesonid-pH-modifizierten Release-Kapseln. In: Glukokortikoidtherapie chronisch entzündlicher Darmerkrankungen — Von der Grundlage zur rationalen Therapie. Falk Foundation e. V. 1996.Google Scholar
  19. 19.
    Powell-Tuck, J., R. Bown, T. J. Chambers, J. E. Lennard-Jones: A controlled trial of alternate day prednisolone as a maintenance treatment of ulcerative colitis in remission. Digestion 22 (1981), 263–270.PubMedCrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Roth, M., V. Gross, J. Schölmerich, B. Ueberschaer, K. Ewe: Treatment of active Crohn's disease with an oral slow release budesonide formulation. Amer. J. Gastroent. 88 (1993), 968–969.PubMedGoogle Scholar
  21. 21.
    Rutgeert, P., R. Loefberg, H. Malchow, C. Lamers, G. Olaison, D. Jewell, A. Danielsson, H. Goebell, O. Ostergaard-Thomsen, H. Lorenz-Meyer, H. Hodgson, T. Persson, C. Seidegard: A comparison of budesonide with prednisolone for active Crohn's disease. New Engl. J. Med. 331 (1994), 842–845.CrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Shoji, S., A. Takagi, H. Sugita, Y. Toyokura: Muscle glycogen metabolism in steroid-induced myopathy of rabbits Exp. Neurol. 45 (1974), 1–7.PubMedCrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Smith, B.: Histological an histochemical changes in the muscle of rabbits given the corticosteroid triamcinolone. Neurology (Minneap.) 14 (1964), 857–863.Google Scholar
  24. 24.
    Stern, L. Z., L. K. Hannapel: The muscle spindle in cortisone-induced muscular atrophy. Exp. Neurol. 40 (1973), 484–490.PubMedCrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Truelove S., L. Witts: Cortisone in ulcerative colitis. Final report on a therapeutical trial. Brit. Med. J. 2 (1955), 1041–1048.PubMedCrossRefGoogle Scholar
  26. 26.
    van Marle, W., K. L. Woods: Acute hydrocortisone myopathy. Brit. med. J. 281 (1980), 271–272.PubMedCrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Urban & Vogel 1998

Authors and Affiliations

  • I. Caesar
    • 2
  • V. Gross
    • 2
  • M. Roth
    • 2
  • T. Andus
    • 2
  • W. Hohenberger
    • 1
  • J. Schölmerich
    • 2
  1. 1.Klinik und Poliklinik für Chirurgie der Universität RegensburgRegenburgDeutschland
  2. 2.Klinik und Poliklinik für Innere Medizin IRegensburg

Personalised recommendations