Summary
Introduction
The prevalence of snoring was evaluated in school children between 11 and 15 years of age. In addition to items reported by parents, children were asked to answer a questionnaire in order to receive information about the children’s potential complaints, life style and school performance.
Method
The study was performed in 21 randomly selected schools the Vienna area. 1434 school children were interviewed by a questionnaire (mean age 12.5 years, median 13 years, 676 girls vs. 699 boys). The questionnaire consisted of 45 multiple-choice questions about the socioeconomic status, possible sleep disorders and signs or symptoms of obstructive sleep apneas (OSA). The questionnaire completed by parents was also used to calculate the Brouillette-Score from the items snoring, obstructed breaths and apneas.
Results
5.2% (74/1434) of children and 6.9% (86/1259) of parents or caregivers reported about snoring (frequently or very frequently). There were no sex differences for the children’s and the parents’ questionnaire. None of the children had a clearly positive result (hint of OSA) from the Brouillette-Score whereas “suspicious OSA” was observed in 3.2% (40/1259). When frequent and very frequent snorers were compared with the other children, more mouth breathing during sleep (p<0.00001), mouth dryness (p<0.00005), headache (p<0.0005), cigarette exposition at home (p<0.001), smoking (p<0.005), daytime naps (p<0.005), crying out of sleep (p<0.01), daytime tiredness (p<0.05) und a higher body mass index (p<0.05) could be observed in this group, in addition to the items reported by the parents.
Conclusion
The prevalence of snoring is lower in our study than in other studies. No statistically significant sex differences were observed, both in the parents’ and the children’s questionnaire. In our study snoring seems to be a sign or symptom of different sleep disorders, and not only of OSA. A statistically significant correlation between snoring and anamnestic hints of sleep disorders underlines the need to ask concerned children themselves for observations potentially associated with sleep disorders. Results of the Brouillette-Score could not be used to identify sleep disorders in our study.
Zusammenfassung
Einleitung
Bei Schulkindern zwischen 11–15 Jahren wurde die Häufigkeit des Schnarchens untersucht. Ergänzend zu Elternangaben wurden mit einem Fragebogen von den Schulkindern selbst Daten zu subjektiver Befindlichkeit. Lebensumständen und Schulleistung erfragt.
Methodik
Die Umfrage erfolgte in 21 randomisiert ausgesuchten Haupt-/allgemeinbildenden höheren Schulen im Großraum Wien. Befragt wurden 1434 Schüler (Alter: Mittel 12,5 Jahre, Median 13 Jahre, 676, Mädchen vs, 699 Buben). Der Schülerfragebogen enthielt 45 multiple-choice Fragen zu anamnestischen Hinweisen bzw. Leitsymptomen des obstruktiven Schlafapnoe Syndroms (OSA), typischen In- oder Parasomnien und zu soziodemographischen Daten. Ergänzend wurde aus den Elternangaben über Schnarchen, erschwerte Atmung und beobachtete Atempausen der Brouillette-Score berechnet.
Ergebnis
5.2% (74/1434) aller befragten Kinder und 6.9% (86/1259) der Eltern bzw. Erziehungsberechtigten gaben Schnarchen (last immer oder häufig) an. Eine geschlechtsspezifische Kumulierung gab es weder in Schüler- noch Elternangaben. Im Brouillette-Score ergab sich kein einziges Mal die Aussage „OSA ja”, die Aussage „Verdacht auf OSA” traf bei 3,2% (40/1259) zu. Die Gruppe der regelmäßigen Schnarcher unterscheidet sich von den übrigen Probanden neben den von Eltern angegebenen Auffälligkeiten im Schlaf durch vermehrtes Auftreten von Mundatmung (p<0.00001), Mundtrockenheit (p<0.0005), Kopfschmerzen (p<0.0005), Zigaretten im Haushalt (p<0.001), Rauchen (p<0.005), Mittagsschlaf (p <0.005), Aufschrein (p<0.01), Tagesmüdigkeit (p<0.05) und body mass index (p<0.05).
Schlussfolgerung
Die Prävalenz des regelmäßigen nächtlichen Schnarchens ist in unserer Studie geringer als in anderen Studien und zeigt weder im Schüler- noch Elternfragebogen eine signifikant unterschiedliche Geschlechtsverteilung. In unserer Studie ist Schnarchen auch ein wichtiges Leitsymptom für nicht OSA bedingte bzw. nicht organische Schlafstörungen. Der statistisch signifikante Zusammenhang zwischen Schnarchen und den klinisch-anamnestischen Hinweisen unterstreicht die Notwendigkeit einer spezifischen Schlafanamnese mit den Betroffenen selbst. Der aus den Elternangaben berechnete Brouillette-Score war in unserer Studie nicht aussagekräftig.
Similar content being viewed by others
Literatur
Brouillette RT, Morielli A, Leimanis A, Waters KA, Luciano R, Ducharme FM (2000) Nocturnal pulse oxymetry as an abbreviated testing modality for pediatric obstructive sleep apnea. Pediatrics 105: 405–412
Price VA, Coates TJ, Thoresen CE, Grinstead OA (1978) Prevalence and correlates of poor sleep among adolescents. Am J Dis Child 132: 583–586
Schlüter B, Schäfer T, Kerbl R (2000) Indikationen zur Polysomnographie im Kindes- und Jugendalter. Wien Klin Wochenschr 112 [Suppl 2]: 3
Brouillette RT, Hanson D, David R, Klemka L, Szatkowski A, Fernbach S, et al (1984) A diagnostic approach to suspected obstructive sleep apnea in children. J Pediatr 105: 10–14
Carrol EN, Fine E, Ruff RL, Stepnick D (1995) Inability of clinical history to distinguish primary snoring from obstructive sleep apnea syndrome in children. Chest 108: 610–618
Marcus CL, Omlin KJ, et al (1992) Normal polysomnographic values for children and adolescents. Am Rev Respir Dis 146: 1235–1239
Paditz E, Gräther M, Koch R, Erler T, Hoch B, Schäfer T, et al (1999) Häufigkeit von OSAS — Symptomen im Kleinkindesalter — Vorstudie, Multizenterstudie der AG Pädiatrie DSGM. Somnologie 3: 1–6
Poets CF, Paditz E (1998) Obstruktives Schlafapnoe Syndrom Monatsschr Kinderheilkd 146: 826–836
Smedje H, Broman J-E, Hetta J (1999) Parents’ reports of disturbed sleep in 5–7 year old swedish children. Acta Paediatr 88: 858–865
Gozal D (2001) Morbidity of obstructive sleep apnea in children: facts and theory. Sleep Breath 5: 35–42
Statistik Austria (2001) Mikrozensus Jahresergebnisse 2001: Jahresdurchschnitt 2001. Verlag Österreich
Statistik Austria (2001) Schulwesen in Östereich 2001/Abs. 2. Verlag Österreich
Mattejat F, Jungmann J, Meusers M, Moik C, Nölkel P, Schaff C, Schol M, Schmidt MH, Remschmidt H (1998) The inventory assessment of the quality of life in children and adolescents (IQLC) — a pilot study. Z Kinder Jugend-psychiat 26: 174–182
Rauchgewohnheiten der österreichischen Bevölkerung, Mikrozensus Dezember 1997, publiziert in Statistische Nachrichten 5/1999: 319–326
Bjarnason T, Davidaviciene AG, Miller P, Nociar A, Stergar E (2003) Family structure and adolescent cigarette smoking in eleven European countries. Addiction 98: 815–824
Boys A, Farrell M, Taylor C, Marsden J et al (2003) Psychiatric morbidity and substance use in young people aged 13–15 years: results from the child and adolescent survey of mental health. Br J Psychiatry 182: 509–517
Ali NJ, Pitson DJ, Stradling JR (1993) Snoring, sleep disturbance, and behaviour in 4–5 year olds. Arch Dis Child 68: 360–366
Gau SF, Soong WT (1995) Sleep problems of junior high school students in Taipei, Sleep 18: 667–673
Owens JA, Spirito A, McGuinn M, Nobile C (2000) Sleep habits and sleep disturbances in elementary school-aged children. J Dev Behav Pediatrics 21: 27–36
Rabenschlag U (2000) Parasomnien im Kindesalter — Epidemiologie und klinische Bedeutung. Wien Klin Wochenschr 112 [Suppl 2]: 3–5
Paavonen EJ, Aronen ET, Moilanen I, Piha J, Räsänen E, Tamminen T, et al (2000) Sleep problems of school-aged children: a complementary view. Acta Paediatr 89: 223–228
Sanches-Armengol A, Fuentes-Pradera MA, et al (2001) Sleep-related breathing disorders in adolescents aged 12–16 years: clinical and polysomnographic findings. Chest 119: 1393–1400
Ipsiroglu OS, Fatemi A, Werner I, Paditz E, Schwarz B (2002) Self-reported organic and nonorganic sleep problems in schoolchildren aged 11 to 15 years in Vienna. J Adolesc Health 31: 436–442
Ipsiroglu OS, Fatemi A, Werner I, Tiefenthaler M, Urschitz MS, Schwarz B (2001) Prevalence of sleep disorders in school children between 11 and 15 years of age. Wien Klin Wochenschr 113: 235–244
Owens J, Opipari L, Nobile C, Spirito A (1997) Incidence of parasomnias in children with obstructive sleep apnea. Sleep 20: 1193–1196
Owens J, Opipari L, Nobile C, Spirito A (1997) Sleep and daytime behavior in children with obstructive sleep apnea and behavioral sleep disorders. Pediatrics 102: 1178–1184
Laberge L, Tremblay RE, Vitaro F, Montplaisir J (2000) Development of parasomnias from childhood to early adolescence. Pediatrics 106: 67–74
Sadeh A, Hayden RM, McGuire JP, Sachs H, Civita R (1994) Somatic, cognitive and emotional characteristics of abused children in a psychiatric hospital. Child Psychiatry Hum Dev 24: 191–200
Corbo GM, Fuciarelli F, Foresi A, De Benedetto F (1989) Snoring in children association with respiratory symptoms and passive smoking. BMJ 299: 1491–1492
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Török, K., Fatemi, A., Werner, I. et al. Schnarchen als Leithinweis für schlafstörungen bei Schulkindern 11 und 15 Jahren — Die ersten Ergebnisse der wiener epidemiologischen Studie. Wien Klin Wochenschr 115, 860–866 (2003). https://doi.org/10.1007/BF03040406
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF03040406