Wiener Klinische Wochenschrift

, Volume 115, Issue 1–2, pp 66–70 | Cite as

Doppelinfektion mit Hepatitis B und C. Spontanverlauf und Ansprechen auf virostatische Therapie bei Kindern nach onkologischen Erkrankungen

  • Andrea Moser
  • Herwig Lackner
  • Johann Deutsch
  • Reinhold Kerbl
  • Wolfgang Schwinger
  • Hans Jürgen Dornbusch
  • Harald H. Kessler
  • Christian Urban
Fallbericht

Zusammenfassung

Doppel-Infektionen mit Hepatitis-B-und C-Virus stellen Spätkomplikationen nach hämato/onkologischen Erkrankungen dar. Wir berichten über 7 Kinder mit chronischer Hepatitis B und C, von denen vier eine spontane HBe-Ag/Ak Serokonversion zeigten, zwei eine spontane Ausheilung der Hepatitis C (Negativität der HCV-PCR im Serum wie auch im Vollblut) und ein Patient sowohl eine spontane HBe-Ag/Ak Serokonversion als auch eine Negativität der HCV-PCR zeigte. Ein weiterer Patient entwickelte eine HBe-Ag/Ak Serokonversion nach einer virostatischen Interferon- Monotherapie, sowie eine weitere Patientin nach einer Kombinationstherapie mit Interferon und Famcyclovir. Bei 3 Patienten führte eine kombinierte virostatische Therapie mit Interferon und Ribavirin zur Ausheilung der Hepatitis C. Insgesamt kam es bei 4 von 7 Patienten zu einer HBe-Ag/Ak Serokonversionund zu einer HCV-PCR Negativität. Zwei von 7 Patienten zeigten eine HBe Ag/Ak serokonversion und 1 Patient eine HCV-PCR-Negativität.

Schlussfolgerung

Die kombinierte Infektion mit dem Hepatitis B- und C-Virus nach hämato/onkologischen Erkrankungen war in unserem Patientengut durch eine hohe Spontanheilungsrate und ein gutes Ansprechen auf virostatische Therapie gekennzeichnet.

Schlüsselwörter

Hepatitis B Hepatitis C Kinder maligne Erkrankungen Kombinationstherapie 

Combined hepatitis B and C in patients surviving pediatric malignancy. Clinical course and effect of virostatic treatment

Summary

Combined chronic hepatitis B and C is a long-term complication in children surviving malignancy. We report on seven children who acquired hepatitits B as well as C virus infection during treatment for different malignancies. Four patients showed a spontaneous HBe Ag/anti-HBe seroconversion, two patients spontaneous clearance of hepatitis C virus, and one patient showed both HBe Ag/anti-HBe seroconversion and clearance of hepatitis C virus. One patient developed HBe Ag/anti-HBe seroconversion after antiviral interferon monotherapy and another patient after combination therapy with interferon/famcyclovir. Three patients developed complete sustained response of hepatitis C to a combined virostatic therapy with interferon and ribavirin. A total of 4 of 7 patients had a clearance of both infections and 3 of 7 patients had a clearance of at least one infection.

Conclusion

Our data in long-term survivors of childhood cancer with combined hepatitis B and C showed a remarkably high rate of spontaneous cure and a favourable response to antiviral therapy.

Key words

Hepatitis B hepatitis C virus children malignancy therapy 

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. 1.
    Lackner H, Benesch M, Schagerl S, Kerbl R, Schwinger W, Urban C (2000) Prospective evaluation of late effects after childhood cancer therapy with a follow-up over 9 years. Eur J Pediatr 159: 750–758PubMedCrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Utili R et al (1999) Dual or single hepatitis B and C virus infections in childhood cancer survivors. Long term follow-up and effect of interferon treatment. Blood 94: 4046–4052PubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Evans AA, Fine M, London W (1997) Spontaneous seroconversion in hepatitis B antigen-positive chronic hepatitis B. Implication for interferon therapy. J Infect Dis 176: 845–850PubMedCrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Fujisawa T et al (1997) Spontaneous remission of chronic hepatitis C in children. Eur J Pediatr 156: 773–776PubMedCrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Bortolotti F, et al (1990) Long-term outcome of chronic type B hepatitis in patients who acquire hepatitis B virus infection in childhood. Gastroenterology 99: 805–810PubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Torre D, Tambini R (1996) Interferon-alpha therapy for chronic hepatitis B in children: a metaanalysis. Clin Inf Dis 23: 131–137Google Scholar
  7. 7.
    Wirth S, Sokal E, Scaefer E, Pohlenz J, Keller KM (1992) Die chronische Hepatitis B. Monatsschr Kinderheilkd 140: 775–779PubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Bouffard P, Hayashi PH, Acevedo R, Levy N, Zeldis JB (1992) Hepatitis C virus is detected in a monocyte/macrophage subpopulation of peripheral blood mononuclear cells of infected patients. J Infect Dis 166: 1276–1280PubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Wang JT, Sheu JC, Lin JT, Wang TH, Chen DS (1992) Detection of replicative form of hepatitis C virus RNA in peripheral blood mononuclear cells. J Infect Dis 166: 1167–1169PubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Zignego AL, Macchia D, Monti M, Thiers V, Mazzetti M, Foschi M, Maggi E, Romagnani S, Gentilini P, Brechot C (1992) Infection of peripheral mononuclear blood cells by hepatitis C virus. J Hepatol 15: 382–386PubMedCrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Kusaka S, Okusa T, Araki A, Fujiki K, Takashimizu I, Okayasu I, Yamamoto N, Sato N (1995) Prediction of relapses after interferon-alpha therapy by hepatitis C virus RNA in peripheral blood mononuclear cells. J Med Virol 46: 265–268PubMedCrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Ounanian A, Gueddah N, Rolachon A, Thelu MA, Zarski JP, Seigneurin JM (1995) Hepatitis C virus RNA in plasma and blood mononuclear cells in patients with chronic hepatitis C treatment with alpha-interferon. J Med Virol 45: 141–145PubMedCrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Taliani G, Badolato C, Lecce R, Poliandri G, Bozza A, Duca F, Pasquazzi C, Clementi C, Furlan C, de Bac C (1995) Hepatitis C virus RNA in peripheral blood mononuclear cells: relation with response to interferon treatment. J Med Virol 47: 16–22PubMedCrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Kessler HH, Pierer K, Santner BI, Vellimedu SK, Stelzl E, Marth E, Fickert P, Stauber RE (1998) Evaluation of molecular parameters for routine assessment of viremia in patients with chronic hepatitis C who are undergoing antiviral therapy. J Hum Virol 1: 314–319PubMedGoogle Scholar
  15. 15.
    Kessler HH, Stelzl E, Daghofer E, Santner BI, Marth E, Lackner H, Stauber RE (2000) Semiautomated quantification of hepatitis B virus DNA in a routine diagnostic laboratory. Clin Diagn Lab Immunol 7: 853–855PubMedGoogle Scholar
  16. 16.
    Kessler HH, Stelzl E, Raggam RB, Haas J, Kirchmeir F, Hegenbarth K, Daghofer E, Santner BI, Marth E, Stauber RE (2001) Effects of storage and type of blood collection tubes on hepatitis C virus level in whole blood samples. J Clin Microbiol 39: 1788–1790PubMedCrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Jonas MM (1996) Interferon alpha for viral hepatitis. J Pediatr Gastroenterol Nutr 23: 93–106PubMedCrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Bortolotti F et al (1988) Chronic hepatitis in childhood: the spectrum of disease. Gut 29: 659–664PubMedCrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Vogt M et al (1999) Prevalence and clinical outcome of hepatitis C infection in children who underwent cardiac surgery before the implementation of blood-donor screening. N Engl J Med 341: 866–870PubMedCrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Bortolotti F et al (1995) Recombinant interferon-alpha-therapy in children with chronic hepatitis C. Hepatology 22: 1623–1627PubMedCrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Reichard O, Schvarcz R, Weiland O (1997) Therapy of hepatitis C. Alpha-Interferon and ribavirin. Hepatology 26 [Suppl]: 108–111CrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Ruiz Moreno M (1995) Interferon treatment in children with chronic hepatitis B. J Hepatol 22: 49–51PubMedCrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Lackner H (2000) Interferon-a and Ribavirin in treating children and young adults with chronic hepatitis C after malignancy. Pediatrics 106: 4: e53CrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    McHutchinson JG et al (1998) Interferon-alpha alone or in combination with ribavirin as initial treatment for chronic hepatitis C. N Engl J Med 339: 1485–1492CrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Schalm S et al (1997) Ribavirin enhances the efficacy but not the adverse effects of interferon in chronic hepatitis C. J Hepatol 26: 961–966PubMedCrossRefGoogle Scholar
  26. 26.
    Bartholomeusz A, Groenen LC, Locarnini SA (1997) Clinical experience with famciclovir against hepatitis B virus. Intervirology 40: 337–342PubMedCrossRefGoogle Scholar
  27. 27.
    Cirelli R, Herne K, McCrary M, Lee P, Tyring SK (1996) Famciclovir: Review of clinical efficacy and safety. Antiviral Res 29: 141–151PubMedCrossRefGoogle Scholar
  28. 28.
    Marques AR, Lau DT, McKenzie R, Straus SE, Hoofnagle JH (1998) Combination therapy with famciclovir and interferon-alpha for the treatment of chronic hepatitis B. J Infect Dis 178: 1483–1487PubMedCrossRefGoogle Scholar
  29. 29.
    Ballauf A, Wirth S (2000) Interferon-alpha und Lamivudine bei Kindern mit chronischer Hepatitis B. Monatsschr Kinderheilkd 148: 655Google Scholar
  30. 30.
    Lai CL, Chien RN, Leung NWJ (1998) A one year trial of lamivudine for chronic hepatitis B. Lancet 339: 61–68Google Scholar

Copyright information

© Springer 2003

Authors and Affiliations

  • Andrea Moser
    • 3
  • Herwig Lackner
    • 3
  • Johann Deutsch
    • 1
  • Reinhold Kerbl
    • 3
  • Wolfgang Schwinger
    • 3
  • Hans Jürgen Dornbusch
    • 3
  • Harald H. Kessler
    • 2
  • Christian Urban
    • 3
  1. 1.Klinische Abteilung für AllgemeinpädiatrieUniversitätsklinik für Kinder- und JugendheilkundeGrazÖsterreich
  2. 2.Hygiene-Institut der Karl-Franzens-Universität GrazGrazÖsterreich
  3. 3.Klinische Abteilung für Pädiatrische Hämatologie/Onkologie der Universitätsklinik für Kinder- und Jugendheilkunde GrazGrazÖsterreich

Personalised recommendations