Advertisement

Axiomathes

, Volume 9, Issue 1–2, pp 117–124 | Cite as

The fundamental irony or the irony of foundation

  • Markus Ophälders
Article

Keywords

Aesthetic Experience Antagon Romantic Irony Aesthetic Phenomenon Creative Instant 
These keywords were added by machine and not by the authors. This process is experimental and the keywords may be updated as the learning algorithm improves.

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

References

  1. [Adorno 1973]
    T.W. Adorno,Die Idee der Naturgeschichte, inGesammelte Schriften, vol. 1, hg. R. Tiedemann, Suhrkamp, Frankfurt a.M. 1973.Google Scholar
  2. [Becker 1994]
    O. Becker,Von der Abenteuerlichkeit des Künstlers und der vorsichtigen Verwegenheit des Philosophen, hg. H. Stünke, Alexander Verlag, Berlin 1994.Google Scholar
  3. [Benjamin 1980]
    W. Benjamin, Der Begriff der Kunstkritik in der deutschen Romantik, inGesammelte Schriften, vol. I.1, hg. R. Tiedemann and H. Schweppenhäuser, Suhrkamp, Frankfurt a.M. 1980.Google Scholar
  4. [Carbone 1998]
    M. Carbone, “The Caducity of Beauty and aesthetic Temporality,” this volume, 125–129.Google Scholar
  5. [Lukács 1917/8]
    G. Lukács, “Die Subjekt-Objekt-Beziehung in der Ästhetik”, inLogos Vol.VII, 1917/8; republished inFrühe Schriften zur Ästhetik (1912–1918), Luchterhand, Neuwied 1971.Google Scholar
  6. [Pöggeler 1996]
    O. Pöggeler, “‘Eine Epoche gewaltigen Werdens.’ Die Freiburger Phänomenologie in ihrer Zeit,” inDie Freiburger Phänomenologie, hg. E.W. Orth, Alber, Freiburg/München 1996.Google Scholar
  7. [Schelling 1995]
    F.W.J. Schelling,System des transzendentalen Idealismus, inAusgewählte Schriften, hg. M. Frank, Suhrkamp, Frankfurt a.M. 1995(2).Google Scholar
  8. [Schlegel 1988]
    F. Schlegel,Kritische Schriften und Fragmente (1794–1818), vol.5, hg. E. Behler and H. Eichner, Schöningh, Paderborn, München, Wien, Zürich 1988.Google Scholar
  9. [Sepp 1998]
    H.R. Sepp, “The Aesthetics of Oskar Becker,” this volume, 105–116.Google Scholar
  10. [Solger 1971]
    K.W.F. Solger,Erwin. Vier Gespräche über das Schöne und die Kunst, hg. W. Henckmann, W. Fink Verlag, München 1971.Google Scholar
  11. [Solger 1973]
    K.W.F. Solger,Nachgelassene Schriften und Briefwechsel, hg. L. Tieck and F.v. Raumer, Verlag Lambert Schneider, Heidelberg 1973.Google Scholar
  12. [Solger 1980]
    K.W.F. Solger,Vorlesungen über Ästhetik, hg. K.W.L. Heyse, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 1980.Google Scholar
  13. [Strohschneider-Kohrs 1977]
    I. Strohschneider-Kohrs,Die romantische Ironie in Theorie und Gestaltung, Niemeyer, Tübingen 1977.Google Scholar
  14. [Walser 1996]
    M. Walser,Ironie und Selbstbewußtsein, Suhrkamp, Frankfurt a.M. 1996.Google Scholar

Copyright information

© Centro Studi per la Filosofia Mitteleuropea 1997

Authors and Affiliations

  • Markus Ophälders
    • 1
  1. 1.Department of PhilosophyUniversity of MilanMilanoItaly

Personalised recommendations