Labrum plasty in recurrent shoulder dislocation
- 13 Downloads
- 1 Citations
Abstract
We are reporting the results of labrum reconstruction following recurrent dislocations of the shoulder. From 1985 to 1988 35 patients (27 male/eight female) aged 28.4 years on the average (20 to 45 years old) had surgical treatment. 33 of these 35 came in for a follow-up about 40 months later (28 to 60 months). So far, only one patient suffered a re-dislocation from major trauma. In that case, therapy was continued on a conservative basis and the patient has been free of complaints and re-dislocation for three years. No one of the remaining 32 patients had another dislocation. Shoulder mobility is normal in 29 patients. One patient's abduction is impaired by 10° and one has a 10° to 15° impairment of outward rotation. 30 patients have no complaints whatever. 32 patients consider the outcome statisfactory and only one does not. 30 of 33 patients say their dexterity in sports is the same as prior to the accident and only three feel slightly impaired during competitive sports.
Keywords
Anterior Shoulder Instability Shoulder Mobility Outward Rotation Recurrent Anterior Shoulder Instability Recurrent Shoulder DislocationDie Limbusplastik bei rezidivierender vorderer Schulterluxation
Zusammenfassung
Wir berichten über die Ergebnisse der Limbusplastik bei rezidivierender Schulterluxation. Im Zeitraum 1985 bis 1988 wurden 35 Patienten (27 Männer, acht Frauen) operiert. 33 dieser 35 Patienten konnten nach durchschnittlich 40 Monaten (28 bis 60 Monaten) nachuntersucht werden. Bisher ist es bei einem einzigen Patienten nach adäquatem Trauma zu einer Reluxation gekommen. Der Patient ist konservativ weiterbehandelt worden und jetzt seit über drei Jahren rezidiv- und beschwerdefrei. Bei den übrigen 32 Patienten kam es zu keiner weiteren Luxation. Die Beweglichkeit der Schulter ist bei 29 Patienten frei. Bei einem besteht eine Abduktionseinschränkung von 10°, bei einem eine Einschränkung der Außenrotation von 10° beziehungsweise 15°. 30 Patienten sind völlig beschwerdefrei. 32 Patienten sind subjektiv sehr zufrieden, nur ein Patient ist unzufrieden. Die Sportfähigkeit ist bei 30 der 33 Patienten wie vor dem Unfall, nur drei Patienten geben geringgradige Einschränkung bei Kampfsportarten an.
Preview
Unable to display preview. Download preview PDF.
Literatur
- 1.Albrektsson, B., P. Herberts, L. Körner, C. Lamm, B. Zachrisson. Technical aspects of the Bristow repair for recurrent anterior shoulder instability. In: Bayley, I., L. Kessel (eds.): Shoulder surgery. Springer, Berlin-Heidelberg-New York 1982.Google Scholar
- 2.Bankart, A. S. B.: Recurrent or habitual dislocation of the shoulder joint. Brit. med J. 2 (1923), 1123–1133.CrossRefGoogle Scholar
- 3.Beck, E.: Die habituelle Schulterverrenkung. Enke, Stuttgart 1969.Google Scholar
- 4.Beck, E.: Die differenzierte Therapie der rezidivierenden und habituellen Schulterluxation. Hefte Unfallheilk. 206 (1989).Google Scholar
- 5.Gerber, C., R. Ganz: Zur Diagnostik der multidirektionalen Schulterinstabilität. In: Chapchal, G.: Verletzungen und Erkrankungen der Schulterregion. Thieme, Stuttgart-New York 1984.Google Scholar
- 6.Hermodsson, M. S.: Röntgenologische Studien über die traumatischen und habituellen Schultergelenksverrenkungen nach vorn und nach unten. Acta Radiol. (Suppl.) 20 (1934), 1–173.Google Scholar
- 7.Hertz, H.: Die Bedeutung des Limbus glenoidalis für die Stabilität des Schultergelenkes. Wien. klin. Wschr. Suppl. 152 96 1984. 2210 0219 V 3Google Scholar
- 8.Hertz, H., O. Kwasny, R. Weinstabl: Indication and technique of diagnostic shoulder arthroscopy. Orthop. Traumatol. 12 (1989).Google Scholar
- 9.Hertz, H., W. Scharf, T. Berr, M. Wunderlich: Häufigkeit von Rezidiven nach traumatischer vorderer Schulterluxation. Unfallchirurg 88 (1985), 437–441.PubMedGoogle Scholar
- 10.Hill, G. A., M. D. Sachs: The grooved defect of the humeral head: A frequently unrecognized complication of dislocations of the shoulder. Radiology 35 (1940), 690.Google Scholar
- 11.Melzer, C. H., A. Krödel: Langzeitergebnisse nach operativer Behandlung der rezidivierenden Schultergelenksluxation in der Technik nach Eden-Hybinette-Lange. In: Verletzungen des Schultergelenkes. Zusammengestellt von Schreinlechner, U.P., Hefte zur Unfallheilkunde 186 (1987).Google Scholar
- 12.Perthes, G.: Über Operationen bei habitueller Schulterluxation. Dtsch. Z. Chir. LXXXV 199 (1906).Google Scholar
- 13.Randelli, M., P. L. Gambrioli: Glenohumeral osteometry by computed tomography in normal and unstable shoulders. Clin. Orthop. Relat. Research 208 (1986), 151–156.Google Scholar
- 14.Resch, H.: Die vordere Instabilität des Schultergelenks. Hefte Unfallheilk. 202 (1989), 115–121.Google Scholar
- 15.Rowe, C. R., H. T. Sakellarides: Factors related to recurrences of anterior dislocations of the shoulder. Clin. Orthop. 20 (1961), 40.PubMedGoogle Scholar
- 16.Saha, A. K.: Rezidivierende Schulterluxation, Pathophysiologie und operative Korrektur. In: Otte, P., K. F. Schlegel (Hrsg.). Enke, Stuttgart 1989.Google Scholar
- 17.Trillat, A., F. LeClerc-Chalvet: Luxation recidivante de l'epule. Masson, Paris 1973.Google Scholar